Professionell svenska för handelsbranschen, muntligLaajuus (2 op)
Tunnus: 3H00FE27
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
-
23ALITAMAALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö
Reijo Mäkelä
Ryhmät
-
22ALITAVLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi 2024 lukkarin mukaan
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen näyttö videolla 5.5.2024 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva suullinen näyttö oppitunneilla sekä suullinen näyttö videolla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, argumentointi, harjoitukset, video
Oppimateriaalit
Kirja: Hanska Sari, Keränen Marit, Lehtoviita Kirsi, Pirttilä Mia: Gå med vinst! (Edita). HUOM! Vain 4. painos vuodelta 2022 käy! Opettajan lisämateriaali
Oppikirja löytyy myös sähköisenä kirjana: https://shop.edita.fi/tuote/ga-med-vinst-affarssvenska-for-hogskolor-2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko ruotsin kielen 5 opintopisteen opintojakso suoritetaan 3. ja 4. periodin aikana (Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig 2 op + Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig 3 op). Opetusta 42 h, opiskelijan omaa opiskelua 93 h (sis. virtuaaliopinnot).
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. ja 4. periodilla kevätlukukaudella 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta arviointikriteerien taitotasoa 1.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä - ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Salmi
Vastuuhenkilö
Maija Salmi
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Ruotsin suullisella opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön liike-elämän vuorovaikutustilanteissa. Eurooppalainen viitekehys: taitotaso B1.
Opiskelija
- osaa suullisesti kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja- tehtävistään sekä käyttää alansa erikoisterminologiaa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa ja asiakaskontakteissa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (media, konferenssit, kirjallisuus).
Sisältö (OJ)
Mitä opiskelija osaa suullisesti viestiä osaamisestaan ja työympäristöstään kohdekielellä?
Mitä opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
Miten opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan kohdekielellä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi yritystä, tuotteita ja palveluita suhteellisen vaivattomasti
- kommunikoida suhteellisen sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa
- esitellä monipuolisesti itseään (koulutus, työkokemus, osaaminen) sekä yritystä, sen tuotteita ja palveluita ja analysoida tunnuslukuja
- kommunikoida luontevasti ja sujuvasti erilaisissa haastavissakin suullisissa työelämän tilanteissa (mm. asiakkuuksien luominen ja ylläpitäminen)
- työskennellä menestyksellisesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä
- hyödyntää, soveltaa ja analysoida oman alansa julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Mänttä-Vilppula/Zoom
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
19.5 Lähitentti Mäntässä, suullinen tentti Zoomissa erillisen aikataulun mukaan
Uusintojen ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen opetukseen, suullinen ja kirjallinen tentti, hyväksytysti palautetut kotitehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus Zoomilla, argumentointi, esitelmät, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen ja kirallinen tentti
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali +opettajan jakama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op Kirjallinen 3 op + suullinen 2 op
Sisällön jaksotus
3 ja 4 periodi 2022
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
ei täytä 1 kriteereitä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa kirjallisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm. s-posti)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä
- ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa lyhyesti itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä perustiedot yrityksestä, tuotteista ja palveluista
- kommunikoida ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa, mutta tarvitsee apua
- tulkita ja tuottaa tavallisimpia liike-elämän viestejä (mm.puhelin)
- tunnistaa pohjoismaisen toimintaympäristön piirteitä - ottaa selvää oman alansa julkaisujen pääsisällöstä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään (koulutus, työkokemus, osaaminen) ja esitellä selkeästi jja monipuolisesti yritystä, tuotteita ja palveluita
- kommunikoida sujuvasti ja aktiivisesti erilaisissa ennakoitavissa suullisissa työelämän tilanteissa ja muissa kielenkäyttötilanteissa
- ottaa huomioon pohjoismaisen toimintaympäristön erityispiirteitä
- hyödyntää oman alansa julkaisutarjontaa