Markkinointi ja markkinointiviestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE22
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja ostokäyttäytymisen perusteisiin sekä sovelletaan niitä tuote- ja pavelukehityksessä.
Opiskelija osaa
- markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet,
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana liiketoimintaa,
- tehdä markkinointiviestintää ja tuntee markkinointikanavien toimintatapoja,
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot.
Sisältö
Mitä tarkoittavat markkinointiviestinnässä mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, tiedotus ja julkisuudessa toimiminen?
Miten käytetään eri markkinointi- ja tiedotuskanavia ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat?
Miten mediat toimivat ja miten niitä voi hyödyntää markkinointiviestinnässä?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteitä?
Miksi asiakas ostaa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinointiviestinnän muotoja ja niiden käytäntöyhteyttä. Lähdemateriaalin käyttö ja teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän muodot, mutta yhteys tuote- tai palvelukehitysprosessiin voisi olla aktiivisempi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Lähdemateriaalia voisi käyttää monipuolisemmin ja hyödyntää enemmän oppimistehtävissä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa markkinointiviestinnän muodot ja osaa hyödyntää niitä yritystoiminnassa. Hän ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Opiskelija on myös tutustunut monipuolisesti lähdemateriaaliin ja hyödyntänyt sitä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mari Stenvall
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja ostokäyttäytymisen perusteisiin sekä sovelletaan niitä tuote- ja pavelukehityksessä.
Opiskelija osaa
- markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet,
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana liiketoimintaa,
- tehdä markkinointiviestintää ja tuntee markkinointikanavien toimintatapoja,
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot.
Sisältö (OJ)
Mitä tarkoittavat markkinointiviestinnässä mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, tiedotus ja julkisuudessa toimiminen?
Miten käytetään eri markkinointi- ja tiedotuskanavia ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat?
Miten mediat toimivat ja miten niitä voi hyödyntää markkinointiviestinnässä?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteitä?
Miksi asiakas ostaa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinointiviestinnän muotoja ja niiden käytäntöyhteyttä. Lähdemateriaalin käyttö ja teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän muodot, mutta yhteys tuote- tai palvelukehitysprosessiin voisi olla aktiivisempi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Lähdemateriaalia voisi käyttää monipuolisemmin ja hyödyntää enemmän oppimistehtävissä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa markkinointiviestinnän muodot ja osaa hyödyntää niitä yritystoiminnassa. Hän ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Opiskelija on myös tutustunut monipuolisesti lähdemateriaaliin ja hyödyntänyt sitä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä tammikuun alussa
Kontaktipäivät Lukkarikoneessa/Pakissa (2 pv/kk, joista yleensä toinen päivä näiden kurssien parissa).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Alustavasti
helmikuun kontaktipäivillä kirjatentti
maaliskuun tai huhtikuun kontaktipäivillä ns. hullu tentti markkinointiviestinnästä ym.
joka lähipäivillä näyttöjä tiimi kerrallaan; toukokuussa loppunäytöt
Uusinnat sopimuksen mukaan, mahdollisimman pian, viimeistään vuoden kuluessa (tutkintosääntö).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmin, tehtäväkohtaisesti Moodlessa tehtävänantojen yhteydessä sisältäen seuraavia:
Projektityöskentely tiimissä - itse- ja vertaisarviointi
Tentit ja näytöt
Tehtävät ohjeiden mukaisesti
Alustukset ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kevään 2022 moduuli kokoaa yhteen opintojaksot Markkinointi ja markkinointiviestintä, Palvelumuotoilu ja Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät. Toteutus on integroitu.
Kontaktipäivät 2 pv/kk, joiden aikana orientoidutaan, kirkastetaan ajatuksia ja selvennetään oppeja, motivoidutaan sekä hankitaan ja jaetaan osaamista yhdessä.
Etäjaksot, joiden aikana tehdään tehtäviä yhdessä ja erikseen. Tehtävät edellyttävät tiedonhankintaa kirjallisuudesta, verkkolähteistä, haastatteluista yms., työstämistä, käytäntöön vientiä ja analysointia.
Perustana on tiimioppiminen. Valmentajat, opettajat ja asiantuntijat auttavat oppimaan.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Pelin, R. Projektinhallinnan käsikirja.
Muu teemojen mukainen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
3 opintojaksoa x 5 op x 27 h = 405 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja oppimistavoitteet
Projektin suunnittelu, toteutus, raportointi
Opitun näyttäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava etukäteen valmentajatiimin kanssa. Ehdotus on tuotava valmentajatiimille ajoissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustehtäviin kuuluu työelämälähtöinen projekti, jonka opiskelijatiimit hankkivat itsenäisesti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole antanut panostaan projektin suunnitteluun, toteutukseen tai raportointiin. Hän ei ole palautteesta huolimatta toiminut dynamiikkaa edistävästi. Hän ei ole kytkenyt projektityötä markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilun menetelmiin. Hänen panoksensa kontaktipäivissä on ollut huomaamaton.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät. Hän on työskennellyt projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, mutta hänen panoksensa on ollut vähäinen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät hyvin. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät erinomaisesti. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.