PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa opitaan tekemään palvelumuotoilua.
Opiskelija osaa
- ymmärtää ja soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa analysoidaan ja hyödynnetään?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet. Lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita. Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet. Hän osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.