PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa opitaan tekemään palvelumuotoilua.
Opiskelija osaa
- ymmärtää ja soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa analysoidaan ja hyödynnetään?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet. Lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita. Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet. Hän osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Tutta Tanttari
Vastuuhenkilö
Tutta Tanttari
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa opitaan tekemään palvelumuotoilua.
Opiskelija osaa
- ymmärtää ja soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (OJ)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa analysoidaan ja hyödynnetään?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet. Lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita. Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet. Hän osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä tammikuun alussa
Kontaktipäivät Lukkarikoneessa/Pakissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Alustavasti
helmikuun kontaktipäivillä kirjatentti
maaliskuun tai huhtikuun kontaktipäivillä ns. hullu tentti markkinointiviestinnästä
joka lähipäivillä näyttöjä tiimi kerrallaan; toukokuussa loppunäytöt
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmin Moodlessa tehtävänantojen yhteydessä:
Projektityöskentely tiimissä - itse- ja vertaisarviointi
Tentit ja näytöt
Tehtävät ohjeiden mukaisesti
Alustukset ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kevään 2022 moduuli kokoaa yhteen opintojaksot Markkinointi ja markkinointiviestintä, Palvelumuotoilu ja Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät. Toteutus on integroitu.
Kontaktipäivät 2 pv/kk, joiden aikana orientoidutaan, kirkastetaan ajatuksia ja selvennetään oppeja, motivoidutaan sekä hankitaan ja jaetaan osaamista yhdessä.
Etäjaksot, joiden aikana tehdään tehtäviä yhdessä ja erikseen. Tehtävät edellyttävät tiedonhankintaa kirjallisuudesta, verkkolähteistä, haastatteluista yms., työstämistä, käytäntöön vientiä ja analysointia.
Perustana on tiimioppiminen. Valmentajat, opettajat ja asiantuntijat auttavat oppimaan.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Pelin, R. Projektinhallinnan käsikirja.
Muu teemojen mukainen kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintojaksoa x 5 op x 27 h = 405 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja oppimistavoitteet; palvelumuotoilun startti
Projektin suunnittelu, toteutus, raportointi; palvelumuotoilun yhdistäminen projektiin.
Opitun näyttäminen (miten palvelumuotoilu näkyy projektissa).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava etukäteen valmentajatiimin kanssa. Ehdotus on tuotava valmentajatiimille ajoissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustehtäviin kuuluu työelämälähtöinen projekti, jonka opiskelijatiimit hankkivat itsenäisesti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole antanut panostaan projektin suunnitteluun, toteutukseen tai raportointiin. Hän ei ole palautteesta huolimatta toiminut dynamiikkaa edistävästi. Hän ei ole kytkenyt projektityötä markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilun menetelmiin. Hänen panoksensa kontaktipäivissä on ollut huomaamaton.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät. Hän on työskennellyt projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, mutta hänen panoksensa on ollut vähäinen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät hyvin. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät erinomaisesti. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.