Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuusskenaariot, tutkimus ja trenditLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.

Sisältö

Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?

Esitietovaatimukset

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 20.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Boedeker
Ryhmät
  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.

Sisältö (OJ)

Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.

Aika ja paikka

10.2. - 20.4.2025, Zoom ja Moodle.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei lopputenttiä. Osasuorituksena tehtävä aineistotentti.
Ei uusintatenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienryhmätehtävät: 40 % kokonaisarvosanasta.
Yksilötentti: 60 % kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöskentely. Oppimisympäristönä Moodle. Opetuskerrat Zoom-etäyhteydellä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutuksen Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus: 135 h:
- Opetuskerrat: 16 h
- Opetusmateriaalin omaksuminen: n. 40 h
- Yksilö- ja ryhmätyöskentely: n. 80 h

Sisällön jaksotus

Opetuskerrat:
1) Johdatus tulevaisuusajatteluun, heikot signaalit. (20.2. klo 8.30-11.30, Zoom)
2) Megatrendit, trendit. (21.2. klo 8.30-11.30, Zoom)
3) Skenaarioista tulevaisuustiedon hyödyntämiseen. (20.3. klo 8-11 ja 12-15, Zoom)

Opetuskertojen ulkopuolella itsenäistä yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.

Pienryhmätehtävät (osasuoritus)
- Tehdään opetuskertojen puitteisssa
- Mahdollisista korvaavista tehtävistä sovitaan erikseen

Aineistotentti (osasuoritus)
- Yksilösuoritus
- Materiaalin vapaa käyttö tentin aikana
- Suoritettavissa Moodlessa 21.3. - 6.4. (ei uusintamahdollisuutta)
- Ohjeistetaan tarkemmin toteutuksen Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätehtävät osin linkitettynä opiskelijan työelämään.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista pienryhmätyöskentelyyn. Perustelluista poikkeuksista sovitaan erikseen.

Ilmoittautumisaika

14.12.2023 - 08.02.2024

Ajoitus

09.02.2024 - 21.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Boedeker
Vastuuhenkilö

Mika Boedeker

Ryhmät
  • 21ALITAM
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.

Sisältö (OJ)

Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.

Aika ja paikka

9.2. - 21.4.2024, Zoom ja Moodle.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötentti suoritettavissa 23.3. - 7.4. Moodlessa.
Ei uusintatenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti: 60 % kokonaisarvosanasta.
Pienryhmätehtävät: 40 % kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöskentely. Oppimisympäristönä Moodle. Opetuskerrat Zoom-etäyhteydellä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutuksen Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus: 135 h:
- Opetuskerrat: 16 h
- Opetusmateriaalin omaksuminen: n. 40 h
- Yksilö- ja ryhmätyöskentely: n. 80 h

Sisällön jaksotus

Opetuskerrat
1) Johdatus tulevaisuusajatteluun, heikot signaalit. (22.2. klo 12.15-15.45, Zoom)
2) Megatrendit, trendit. (23.2. klo 12.15-15.45, Zoom)
3) Skenaarioista tulevaisuustiedon hyödyntämiseen. (22.3. klo 8.30-11 ja 12-15.45, Zoom)

Opetuskertojen ulkopuolella itsenäistä yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.

Yksilötentti
- Aineistotentti (materiaalin vapaa käyttö tentin aikana)
- Suoritettavissa Moodlessa 23.3. - 7.4. (ei uusintamahdollisuutta)
- Ohjeistetaan tarkemmin toteutuksen Moodlessa.

Pienryhmätehtävät
- Tehdään opetuskertojen puitteisssa
- Mahdollisista korvaavista tehtävistä sovitaan erikseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätehtävät osin linkitettynä opiskelijan työelämään.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvää peruskäsitteistöä. Opiskelija hahmottaa tulevaisuuksien tutkimuksen prosessin sekä tunnistaa erilaisia tulevaisuuksien tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa käytettyjä menetelmiä siten, että suoriutuu annetuista tehtävistä. Opiskelija toimii tarvittaessa ryhmässä ja ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa jäsentää aiheeseen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja itsenäisesti soveltaa käytettyjä menetelmiä. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää aihepiirin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita laajemmin sekä osaa luovasti soveltaa käytettyjä menetelmiä.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

06.02.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Boedeker
Vastuuhenkilö

Mika Boedeker

Ryhmät
  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.

Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.

Sisältö (OJ)

Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötentti suoritettavissa 29.3. - 4.4. Moodlessa.
Ei uusintatenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti: 60 % kokonaisarvosanasta.
Pienryhmätehtävä: 40 % kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöskentely. Oppimisympäristönä Moodle. Opetuskerrat Zoom-etäyhteydellä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan toteutuksen Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus: 135 h:
- Opetuskerrat: 16 h
- Opetusmateriaalin omaksuminen: n. 40 h
- Yksilö- ja ryhmätyöskentely: n. 80 h

Sisällön jaksotus

Opetuskerrat
1) Johdatus tulevaisuusajatteluun. Megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit. (24.2. klo 8.30-16.30, Zoom)
2) Skenaarioista tulevaisuustiedon hyödyntämiseen. (28.3. klo 8.30-16.30, Zoom)

Opetuskertojen ulkopuolella itsenäistä yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.

Yksilötentti
- Aineistotentti (materiaalin vapaa käyttö tentin aikana)
- Suoritettavissa Moodlessa 29.3. - 4.4. (ei uusintamahdollisuutta)
- Ohjeistetaan tarkemmin toteutuksen Moodlessa.

Pienryhmäraportin palautus viim. 16.4.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustehtävä linkitettynä opiskelijan työelämään.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa aiheeseen liittyvää peruskäsitteistöä. Opiskelija hahmottaa tulevaisuuksien tutkimuksen prosessin sekä tunnistaa erilaisia tulevaisuuksien tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa skenaariomenetelmää siten, että suoriutuu annetusta tehtävästä, muttei osaa esimerkiksi perustella valintojaan tai arvioida suoritustaan. Opiskelija toimii tarvittaessa ryhmässä ja ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa jäsentää aiheeseen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja perustellen valita sekä suunnitellusti soveltaa skenaariomenetelmää. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää aihepiirin kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita laajemmin sekä osaa luovasti soveltaa ja kriittisesti arvioida skenaariomenetelmää.