Myynnin ja asiakassuhteen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE41
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana opitaan suunnittelemaan, johtamaan ja seuraamaan myyntiä sekä pitämään huolta asiakkaista.
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa myyntiprosessin.
- muodostaa ja motivoida myyntiorganisaation.
- seurata myynnin kehitystä ja tarttua toimenpiteisiin tarvittaessa.
- huolehtia asiakassuhteista.
Sisältö
Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskultturissa?
Esitietovaatimukset
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 14.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Katri Koli
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson aikana opitaan suunnittelemaan, johtamaan ja seuraamaan myyntiä sekä pitämään huolta asiakkaista.
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa myyntiprosessin.
- muodostaa ja motivoida myyntiorganisaation.
- seurata myynnin kehitystä ja tarttua toimenpiteisiin tarvittaessa.
- huolehtia asiakassuhteista.
Sisältö (OJ)
Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskultturissa?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
15.08.2022 08.30 - 16.30 Lähiopetus: Ikaalinen Spa
16.09.2022 08.30 - 11.30 Lähiopetus: Ikaalinen Spa
13.10.2022 08.30 - 11.30 Etäopetus/Zoom
18.11.2022 08.30 - 11.30 Etäopetus/Zoom
16.12.2022 08.30 - 16.30 Lähiopetus/kts.moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä Ryhmätehtävää ei voi uusia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Case (ryhmätehtävä) arvioidaan asteikolla 0-5 (60%)
Yksilötehtävä: Asiakassuhteiden johtaminen arvioidaan asteikolla 0-5 (40%)
Yksilötehtävä: Lukupiiri arvioidaan (S)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Tiimioppiminen (Case ryhmätehtävä)
Luentoja
Lähi- ja etävalmennusta
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus julkaistaan moodlessa kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h
Sisällön jaksotus
Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskulttuurissa?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempaan osaamiseen perustuva näyttö. Hakemus on tehtävä Pakin HyväHot toiminnon kautta viimeistään 17.8. Arvioitavan näytön ajankohta 29.8. klo 17:00-19:00. Näytön ohjeistus annetaan hakemuksen käsittelyn jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tehdään työelämäyhteistyötä case harjoituksen kautta.
Kansainvälisyys
Osa opetusmateriaaleista englanniksi.