Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja asiakassuhteen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson aikana opitaan suunnittelemaan, johtamaan ja seuraamaan myyntiä sekä pitämään huolta asiakkaista.

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa myyntiprosessin.
- muodostaa ja motivoida myyntiorganisaation.
- seurata myynnin kehitystä ja tarttua toimenpiteisiin tarvittaessa.
- huolehtia asiakassuhteista.

Sisältö

Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskultturissa?

Esitietovaatimukset

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 14.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Katri Koli
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opitaan suunnittelemaan, johtamaan ja seuraamaan myyntiä sekä pitämään huolta asiakkaista.

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa myyntiprosessin.
- muodostaa ja motivoida myyntiorganisaation.
- seurata myynnin kehitystä ja tarttua toimenpiteisiin tarvittaessa.
- huolehtia asiakassuhteista.

Sisältö (OJ)

Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskultturissa?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa käytäntöön perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa myyntiorganisaation ja asiakassuhteen johtamiseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

15.08.2022 08.30 - 16.30 Lähiopetus: Ikaalinen Spa
16.09.2022 08.30 - 11.30 Lähiopetus: Ikaalinen Spa
13.10.2022 08.30 - 11.30 Etäopetus/Zoom
18.11.2022 08.30 - 11.30 Etäopetus/Zoom
16.12.2022 08.30 - 16.30 Lähiopetus/kts.moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä Ryhmätehtävää ei voi uusia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case (ryhmätehtävä) arvioidaan asteikolla 0-5 (60%)
Yksilötehtävä: Asiakassuhteiden johtaminen arvioidaan asteikolla 0-5 (40%)
Yksilötehtävä: Lukupiiri arvioidaan (S)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäistä opiskelua
Tiimioppiminen (Case ryhmätehtävä)
Luentoja
Lähi- ja etävalmennusta

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus julkaistaan moodlessa kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h

Sisällön jaksotus

Miten tuloksellinen myyntiprosessi toteutetaan?
Miten b2b- ja b2c–myynti eroavat toisistaan?
Mitä tehokkaan myyntitapaamisen aikana tapahtuu?
Mitä keinoja on seurata myynnin kehitystä?
Mitä asiakassuhteiden johtaminen tarkoittaa käytännössä?
Miten asiakaslähtöinen toimintatapa näkyy yrityskulttuurissa?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempaan osaamiseen perustuva näyttö. Hakemus on tehtävä Pakin HyväHot toiminnon kautta viimeistään 17.8. Arvioitavan näytön ajankohta 29.8. klo 17:00-19:00. Näytön ohjeistus annetaan hakemuksen käsittelyn jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla tehdään työelämäyhteistyötä case harjoituksen kautta.

Kansainvälisyys

Osa opetusmateriaaleista englanniksi.