Digitaalisuuden hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissaLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE35
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa otetaan digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet markkinoinnin käyttöön.
Opiskelija osaa
- toteuttaa sähköistä markkinointia,
- hyödyntää kumppanuuksia työssään,
- käyttää digitaalista mediaa ja tuntee sen kanavat,
- tehdä kanavavalintoja ja tuottaa digitaalista sisältöä.
Sisältö
Mitä tarkoittaa digitaalinen markkinointi ja miten sitä toteutetaan?
Miten verkostojen osaamista hyödynnetään osana sähköistä markkinointiviestintää?
Mitä tarkoittaa digitaalinen media?
Mitä ovat digitaalisen median kanavat?
Miten sisältöä tuotetaan digitaaliseen mediaan ja mitä keinoja on mitata sen tuloksellisuutta?
Esitietovaatimukset
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toteuttaa yksittäisiä digitaalisen markkinointitoimenpiteitä muutamissa eri kanavissa. Hänen tietonsa digitaalisesta markkinoinnista on yksipuolista ja puutteellista ja hän hallitsee vain muutamia perustermien merkityksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa toteuttaa digitaalisen markkinointikampanjan hyödyntäen muutamia eri välineitä. Hän ymmärtää digitaalisen markkinoinnin ja perustermien merkitykset. Hän pystyy analysoimaan toimien tuloksellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää digitaalisen markkinoinnin laajana kokonaisuutena ja ymmärtää perustermien merkitykset. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti digitaalisen markkinointikampanjan seurantatietoineen hyödyntäen useita eri välineitä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei hallitse teemaan liittyvää peruskäsitteistöä eikä osaa suunnittella ja toteuttaa digitaalista markkinointikampanjaa.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Syrjälä
- Hanna Saraketo
Vastuuhenkilö
Miina Kivelä
Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa otetaan digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet markkinoinnin käyttöön.
Opiskelija osaa
- toteuttaa sähköistä markkinointia,
- hyödyntää kumppanuuksia työssään,
- käyttää digitaalista mediaa ja tuntee sen kanavat,
- tehdä kanavavalintoja ja tuottaa digitaalista sisältöä.
Sisältö (OJ)
Mitä tarkoittaa digitaalinen markkinointi ja miten sitä toteutetaan?
Miten verkostojen osaamista hyödynnetään osana sähköistä markkinointiviestintää?
Mitä tarkoittaa digitaalinen media?
Mitä ovat digitaalisen median kanavat?
Miten sisältöä tuotetaan digitaaliseen mediaan ja mitä keinoja on mitata sen tuloksellisuutta?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa toteuttaa yksittäisiä digitaalisen markkinointitoimenpiteitä muutamissa eri kanavissa. Hänen tietonsa digitaalisesta markkinoinnista on yksipuolista ja puutteellista ja hän hallitsee vain muutamia perustermien merkityksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toteuttaa digitaalisen markkinointikampanjan hyödyntäen muutamia eri välineitä. Hän ymmärtää digitaalisen markkinoinnin ja perustermien merkitykset. Hän pystyy analysoimaan toimien tuloksellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää digitaalisen markkinoinnin laajana kokonaisuutena ja ymmärtää perustermien merkitykset. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti digitaalisen markkinointikampanjan seurantatietoineen hyödyntäen useita eri välineitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei hallitse teemaan liittyvää peruskäsitteistöä eikä osaa suunnittella ja toteuttaa digitaalista markkinointikampanjaa.
Aika ja paikka
Alustavasti (muutokset Moodlessa/Teamsissa/Pakin lukkarikoneessa) seuraavasti:
1. kontakti to 19.1. Mänttä-Vilppulassa
2. kontakti pe 24.2. verkossa
3. kontakti pe 24.3. verkossa
4. kontakti to 20.4. verkossa
5. kontakti pe 26.5. Mänttä-Vilppulassa: Go to market -opintojaksoon integroituna
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
sovitaan kurssin aikana;
jos arvioitavasta tehtävästä (osasuoritus) tulee hylätty, täydentämiseen on aikaa viimeiseen lähipäivään saakka.
Muista uusinta- ja korotusmahdollisuuksista sovitaan tarpeen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- aktiivinen osallistuminen kontakteissa 0 – 5; läsnäolo + oppista edistävät puheenvuorot (20 %)
- etätehtävä 1/4 asteikolla 0 – 5; kriteeristö tehtävänannon yhteydessä (20 %)
- etätehtävä 2/4 asteikolla 0 – 5; kriteeristö tehtävänannon yhteydessä (20 %)
- etätehtävä 3/4 asteikolla 0 – 5; kriteeristö tehtävänannon yhteydessä (20 %)
- etätehtävä 4/4 asteikolla 0 – 5; kriteeristö tehtävänannon yhteydessä (20 %)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tällä kurssilla opitaan tietoja ja taitoja, joita pääsee heti kokeilemaan käytännössä Go to market -opintojaksolla.
Oppimista tapahtuu kontaktipäivien tapaamisissa (luentoja, keskustelua, harjoituksia) ja etätehtävien muodossa (kirjallisuuteen perehtymistä, essee, monenlaista tiedonhankintaa, Moodle-tentti).
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa tehtävien yhteydessä, esim.
- Viesti perille! Tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.
- Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille.
- Muuta maailmaa somessa. Hyväntekijän käsikirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. orientaatio ja digitaalisen markkinoinnin perusteet
2. käsitteet
3. kampanjan suunnittelu
4. sisällöntuotanto ja/tai vaikuttavuusviestintä
5. vaikuttajamarkkinointi
6. budjetointi
7. analytiikka ja vaikuttavuuden mittaaminen
8. kokoava Moodle-tentti
(+ Go to market -case)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaiset suoritustavat on neuvoteltava etukäteen opettajien/valmentajien kanssa. Ota yhteyttä Hanna Saraketoon.
Jos sinulla on aikaisempaa osaamista ja haluat osoittaa sen näytöllä, saat tehtäväpaketin. Pyydä se täyttämällä hakemus Pakin Hyvähotissa (osaamisen näyttö) ennen kurssin alkua.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut kontakteihin ja työskennellyt siellä rakentavia ja oppimista edistäviä puheenvuoroja käyttäen ja ns. tuntitehtävät tehden. Hän on palauttanut kaikki etätehtävät ja tehnyt kunkin arviointikriteerien mukaisesti tyydyttävää työtä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut kontakteihin ja työskennellyt siellä rakentavia ja oppimista edistäviä puheenvuoroja käyttäen ja ns. tuntitehtävät ajatuksella tehden. Hän on palauttanut kaikki etätehtävät ajoissa ja tehnyt kunkin arviointikriteerien mukaisesti hyvää työtä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut kontakteihin ja työskennellyt siellä erittäin rakentavia ja oppimista edistäviä puheenvuoroja käyttäen ja ns. tuntitehtävät ajatuksella tehden. Hän on palauttanut kaikki etätehtävät ajoissa ja tehnyt kunkin arviointikriteerien mukaisesti kiitettävää työtä.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Miina Kivelä
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Tässä opintojaksossa otetaan digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet markkinoinnin käyttöön.
Opiskelija osaa
- toteuttaa sähköistä markkinointia,
- hyödyntää kumppanuuksia työssään,
- käyttää digitaalista mediaa ja tuntee sen kanavat,
- tehdä kanavavalintoja ja tuottaa digitaalista sisältöä.
Sisältö (OJ)
Mitä tarkoittaa digitaalinen markkinointi ja miten sitä toteutetaan?
Miten verkostojen osaamista hyödynnetään osana sähköistä markkinointiviestintää?
Mitä tarkoittaa digitaalinen media?
Mitä ovat digitaalisen median kanavat?
Miten sisältöä tuotetaan digitaaliseen mediaan ja mitä keinoja on mitata sen tuloksellisuutta?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa toteuttaa yksittäisiä digitaalisen markkinointitoimenpiteitä muutamissa eri kanavissa. Hänen tietonsa digitaalisesta markkinoinnista on yksipuolista ja puutteellista ja hän hallitsee vain muutamia perustermien merkityksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toteuttaa digitaalisen markkinointikampanjan hyödyntäen muutamia eri välineitä. Hän ymmärtää digitaalisen markkinoinnin ja perustermien merkitykset. Hän pystyy analysoimaan toimien tuloksellisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää digitaalisen markkinoinnin laajana kokonaisuutena ja ymmärtää perustermien merkitykset. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti digitaalisen markkinointikampanjan seurantatietoineen hyödyntäen useita eri välineitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei hallitse teemaan liittyvää peruskäsitteistöä eikä osaa suunnittella ja toteuttaa digitaalista markkinointikampanjaa.
Aika ja paikka
Kontaktipäivät lukkarissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Perinteistä tenttiä ei ole. Osaamisen näyttö integroituu Go to Market -projektiin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
aktiivisuus, läsnäolo kontaktipäivissä
tehtävät tehtävänannossa ilmoitettujen arviointikriteerien mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroidaan Go to Market -kokonaisuuteen.
Kontaktipäivät: luennot, työpajat, tehtävät, dialogi
Etäjaksot: itsenäiset tai ryhmätehtävät
Oppimateriaalit
Moodlen ja Teamsin kirjallisuusvinkkien kautta tarkemmin, esim.
Sisältömarkkinoinnin työkalut
Sisältöstrategia
Menesty digimarkkinoinnilla
Vaikuttajamarkkinointi
sekä kriisiviestinnän kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Tammikuu: Mitä digitaalinen media on? Mitä kanavista pitää tietää 2022?
Helmikuu: Somekanavien valinta; sisältöstrategia
Maaliskuu: Analytiikka
Huhtikuu: Vaikuttajamarkkinointi, kustannukset ja tuloksellisuus
Toukokuu: Käytännön harjoittelun näyttäminen Go to Market -projektin avulla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvoteltava etukäteen valmentajien kanssa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kaikkia vaadittavia suorituksia ei ole palautettu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävien arvosanojen keskiarvo on tyydyttävä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävien arvosanojen keskiarvo on hyvä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja ryhmän oppimista edistävästi kontakti- ja etäopiskeluun.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävät on tehty kiitettävästi. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja ryhmän oppimista erityisesti edistävästi kontakti- ja etäopiskeluun.