Siirry suoraan sisältöön

Ideasta liiketoiminnaksiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE17

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.

Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.

Sisältö

Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

05.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ikonen
  • Markus Jähi
Vastuuhenkilö

Markus Jähi

Ryhmät
  • 23ALITAMAA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus

Tavoitteet (OJ)

Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.

Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.

Sisältö (OJ)

Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sisältää teemakohtaisia minitenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan ryhmä- ja muut tehtävät, minitentit, harjoitustyö, osallistumisaktiivisuus ja poissaolot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmuodot: luento-opetus, harjoitukset ryhmässä, kirjallisuuteen tutustuminen ja harjoitustyö.

Opetus järjestetään pääosin etäopetuksena. Linkki webinaareihin lähetetään osallistujille ennen ensimmäistä opetuskertaa. Tarkasta luentojärjestelyt Moodlesta kurssin alkaessa.

Läsnäolo kurssilla on pakollista. Yhden kerran voi olla poissa tästä etukäteen sopimalla. Ensimmäiselle opetuskerralle osallistuminen on kuitenkin edellytys kurssin suorittamiselle.

Opintojakso muodostuu 4 kerrasta kontaktiopetusta (2-3 h /kerta) ja muista harjoituksista ja tehtävistä. Lisäksi opintojakso sisältää harjoitustyön.

Lisäksi kurssilla voidaan järjestää opetuskertojen ulkopuolisia ohjaustapaamisia.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja -materiaalit julkaistaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 10 h
Harjoitukset ja muut tehtävät 60 h
Harjoitustyö 65 h

Yhteensä 135 h = 5 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson hyväksilukua on haettava viimeistään 13.10. Hakemukset käsitellään viikon 43 aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksessa ja/tai harjoitustöissä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä ja tarkastella oikeita yritysesimerkkejä.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

07.10.2022 - 11.12.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ikonen
  • Markus Jähi
Ryhmät
  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.

Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.

Sisältö (OJ)

Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa huomioidaan ryhmä- ja muut tehtävät, harjoitustyö, osallistumisaktiivisuus ja poissaolot.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoitukset ryhmässä, kirjallisuuteen tutustuminen ja harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja -materiaalit julkaistaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 15 h
Harjoitukset ryhmässä 30 h
Muut kotitehtävät 25 h
Harjoitustyö 65 h

Yhteensä 135 h = 5 op

Sisällön jaksotus

Opintojakso muodostuu 4 kerrasta kontaktiopetusta (2-4 h /kerta) ja näiden välissä laadittavista harjoituksista ja muista tehtävistä. Lisäksi opintojakso sisältää ryhmässä laadittavan harjoitustyön, joka tehdään opetuskertojen jälkeen syksyn toisen periodin aikana.

Lisäksi kurssilla voidaan järjestää opetuskertojen ulkopuolisia ohjaustapaamisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetuksessa ja/tai harjoitustöissä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä ja tarkastella oikeita yritysesimerkkejä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus järjestetään etäopetuksena Zoomissa. Linkki Zoomiin lähetetään osallistujille ennen ensimmäistä opetuskertaa. Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään Miro-yhteistyöalustaa. Tarkasta vielä luentojärjestelyt Moodlesta kurssin alkaessa.

Läsnäolo kurssilla on pakollista. Yhden kerran voi olla poissa tästä etukäteen sopimalla. Ensimmäiselle luennolle osallistuminen on kuitenkin edellytys kurssin suorittamiselle.