Siirry suoraan sisältöön

Strategiset toimenpiteet talouden tunnuslukujen pohjalta yrittäjän tarpeisiinLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FE40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson aikana opit ymmärtämään, mistä talouden johtamisen kannalta oleelliset luvut muodostuvat ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Pystyt neuvottelemaan kirjanpitäjän kanssa, ja perustellusti ehdottamaan ja toteuttamaan muutoksia yrityksen tarpeiden mukaisesti.

Opiskelija osaa
- tulkita yrityksen toimintaa ja taloudellista asemaa tilinpäätösinformaation perusteella.
- analysoida oikaistun tuloslaskelman ja taseen sekä tehdä rahoituslaskelmia.
- laskea ja tulkita yrittäjälle tärkeimmät tunnusluvut.

Sisältö

Miten tilinpäätösinformaatiota tarkastellaan?
Mitä oikaisuja tilinpäätökseen voidaan tehdä?
Miten hyödynnetään erilaisia laskelmia?
Miten lasketaan ja tulkitaan erilaisia tunnuslukuja?
Mitä toimia tulee tehdä, jotta tunnusluvut muuttuvat haluttuun suuntaan?

Esitietovaatimukset

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut, mutta ei osaa uskottavasti perustella toimenpiteitä niiden muuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Hän osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa myös itse etsiä tietoa tunnuslukujen ymmärtämisen tueksi. Opiskelija osaa tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Opiskelija pystyy tulkitsemaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia sekä suunnittelemaan, ehdottamaan ja perustelemaan muutosehdotuksensa kattavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Taina Huhtinen
Vastuuhenkilö

Taina Huhtinen

Ryhmät
  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson aikana opit ymmärtämään, mistä talouden johtamisen kannalta oleelliset luvut muodostuvat ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Pystyt neuvottelemaan kirjanpitäjän kanssa, ja perustellusti ehdottamaan ja toteuttamaan muutoksia yrityksen tarpeiden mukaisesti.

Opiskelija osaa
- tulkita yrityksen toimintaa ja taloudellista asemaa tilinpäätösinformaation perusteella.
- analysoida oikaistun tuloslaskelman ja taseen sekä tehdä rahoituslaskelmia.
- laskea ja tulkita yrittäjälle tärkeimmät tunnusluvut.

Sisältö (OJ)

Miten tilinpäätösinformaatiota tarkastellaan?
Mitä oikaisuja tilinpäätökseen voidaan tehdä?
Miten hyödynnetään erilaisia laskelmia?
Miten lasketaan ja tulkitaan erilaisia tunnuslukuja?
Mitä toimia tulee tehdä, jotta tunnusluvut muuttuvat haluttuun suuntaan?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut, mutta ei osaa uskottavasti perustella toimenpiteitä niiden muuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Hän osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa myös itse etsiä tietoa tunnuslukujen ymmärtämisen tueksi. Opiskelija osaa tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Opiskelija pystyy tulkitsemaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia sekä suunnittelemaan, ehdottamaan ja perustelemaan muutosehdotuksensa kattavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Aikataulut Moodlessa ja Lukkarikoneessa.
Kontaktitunnit Zoom-kontakteina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät suoritettu tehtävänannon mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus Moodle ja Zoom-kontaktit lukujärjestyksen mukaisesti
Pienryhmätyöskentely tai itsenäinen työskentely Zoomissa ja oppituntien ulkopuolella

Harjoitustehtävät itsenäiseen harjoitteluun ja arvioitavat palautettavat tehtävät.
Harjoitustehtävissä käytetään Exceliä, jonka käyttötaitoihin on mahdollisuus panostaa jo ennen syksyä Eduhouse-palvelussa. Tarkemmat ohjeet ryhmän yhteisessä Moodle-pohjassa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=29124

Tämän opintojakson sisältö integroituu ryhmän syksyn 2022 muuhun opetukseen mahdollisimman paljon, joten tähän opintojaksoselosteeseen voi vielä tulla tarkennuksia opetuksen alkaessa.

Oppimateriaalit

* Moodlen materiaalit.

* Eduhousen koulutusmateriaalit: Tehtävien tekemiseen tarvittavia koulutuksia alla. Koulutuslinkit, kirjautumisohjeet ja käyttäjätunnukset ovat ryhmän Moodle-pohjassa.

** Excel perus ja jatko -koulutuskokonaisuudet. Näiden koulutusten suorittamista heti syksyn alussa tai jo kesän aikana suositellaan kaikille, jotka kaipaavat
kertausta tai syventämistä Excel-osaamiseensa.
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Muutoksen johtaminen
** Eduhousen video taloushallinnon digitalisoitumisesta
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Tekoälyn, automaation ja prosessimuotoilun perusteet ja soveltaminen - Case: Taloushallinto

* Kirjavinkkejä, tarvittaessa tukemaan:

Jormakka-Koivusalo-Lappalainen-Niskanen: Laskentatoimi, Edita (2015 tai uudempi)

Salmi, Ilari: Mitä tilinpäätös kertoo? (2016 saatavissa verkkokirjana)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma993059936905973

Suomala, Manninen ja Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena (2011)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9910172854205973

Järvenpää-Länsiluoto-Partanen-Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911129482605973

Åkerberg: Budjetointi 2020-luvulla (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/r7s9o4/alma999692554205973

Sutinen-Haapakorva: Pelastetaan strategia: pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911251282305973

Vierula, Markku: Löydä kilpailuetusi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911244879405973

Hämäläinen-Sora: Strategia arkeen OKR-mallilla: Käytännönläheinen opas OKR-mallin käyttöönottoon (2020)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911194877505973

Liappis-Pentikäinen-Vanhala: Menesty yritysvastuulla: käsikirja kokonaisuuteen (2019)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9911179984305973

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
5 op = 135 h

Sisällön jaksotus

1. ja 2. jakso syksyllä 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa tehtävistä tehdään ryhmän valitsemaan yritykseen tai työpaikkaan.

Kansainvälisyys

Mikäli opiskelijalla on kv-yhteyksiä omassa yrityksessään tai työpaikassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käsitellään opetussuunnitelmassa mainittuja asioita alla olevasti painottaen:

Opintojaksolla käytetään työvälineenä Exceliä, joten opintojaksoon sisältyy myös Excel-perusteiden ja jatkon kertaussuositus tai opettelu ulkopuolisen koulutuksen tarjoajan palvelussa (Eduhouse). Samoin opetellaan Excel Pivot -työkalun käyttöä tiedon käsittelyssä ja analysoinnissa tehtävien avulla.

Budjetointi, tunnuslukujen laskeminen, analysointi ja taloudellisten toimintaedellytysten havainnollistaminen Excelin keinoin. Pyritään käyttämään pienryhmän valitsemaa yritystä analyysin kohteena.

Digitalisaation, tekoälyn ja prosessien automatisoinnin merkityksen hahmottaminen Eduhousen koulutuskokonaisuuden ja pienryhmän yritykseen tai työpaikkaan kohdistuvan kehittämistehtävän avulla.