Liiketoiminnan analysointi ja muutosvalmius IILaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana perehdytään yrityksen liiketoiminnan tilanteeseen niin, että voidaan perustellusti ehdottaa uusia toimia. Toimenpiteet voivat johtaa kansainvälistymiseen, uusiin avauksiin tai muuhun laajentamiseen tai päinvastaisesti supistamiseen sen mukaan, mikä on yrityksen kannalta tarkoituksenmukaisinta.
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida muutostarpeita yrityksen senhetkisen tilanteen mukaan.
- suunnitella oppimistavoitteensa, määritellä keinot niihin pääsemiseksi ja opetella asiat, jotka hänen tulee osata perustellakseen ja mahdollisesti jopa toteuttaakseen ehdottamansa muutokset yrityksessä.
Sisältö
Mitä pitää selvittää, jotta saadaan tietää, miten yrityksellä menee?
Miten ko. selvitykset tehdään?
Mitä niiden perusteella kannattaisi tehdä?
Miten opin asiat, jotka pitää hallita muutoksia perustellessa tai toteuttaessa?
Esitietovaatimukset
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija löytää keinoja analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa ohjatusti haltuun tilanteeseen liittyviä tietoja, taitoja ja toimintatapoja. Hän pystyy auttavasti perustelemaan uudet suunnitelmat. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija löytää keinoja analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa haltuun tilanteeseen liittyviä tietoja, taitoja ja toimintatapoja. Hän pystyy perustelemaan uudet suunnitelmat. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija löytää keinot analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa haltuun tilanteeseen liittyvät relevantit tiedot, taidot ja toimintatavat. Hän pystyy perustelemaan uudet suunnitelmat vakuuttavasti. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan järjestelmällisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Liiketalous Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson aikana perehdytään yrityksen liiketoiminnan tilanteeseen niin, että voidaan perustellusti ehdottaa uusia toimia. Toimenpiteet voivat johtaa kansainvälistymiseen, uusiin avauksiin tai muuhun laajentamiseen tai päinvastaisesti supistamiseen sen mukaan, mikä on yrityksen kannalta tarkoituksenmukaisinta.
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida muutostarpeita yrityksen senhetkisen tilanteen mukaan.
- suunnitella oppimistavoitteensa, määritellä keinot niihin pääsemiseksi ja opetella asiat, jotka hänen tulee osata perustellakseen ja mahdollisesti jopa toteuttaakseen ehdottamansa muutokset yrityksessä.
Sisältö (OJ)
Mitä pitää selvittää, jotta saadaan tietää, miten yrityksellä menee?
Miten ko. selvitykset tehdään?
Mitä niiden perusteella kannattaisi tehdä?
Miten opin asiat, jotka pitää hallita muutoksia perustellessa tai toteuttaessa?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija löytää keinoja analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa ohjatusti haltuun tilanteeseen liittyviä tietoja, taitoja ja toimintatapoja. Hän pystyy auttavasti perustelemaan uudet suunnitelmat. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija löytää keinoja analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa haltuun tilanteeseen liittyviä tietoja, taitoja ja toimintatapoja. Hän pystyy perustelemaan uudet suunnitelmat. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija löytää keinot analysoida yrityksen tilannetta uudesta näkökulmasta. Hän osaa ottaa haltuun tilanteeseen liittyvät relevantit tiedot, taidot ja toimintatavat. Hän pystyy perustelemaan uudet suunnitelmat vakuuttavasti. Hän parantaa liiketoimintaosaamistaan järjestelmällisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
ks. Pakki/Lukkarikone
Lähipäivät + etätehtävät niiden välissä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Rästi- ja korotusmahdollisuuksista sovitaan tapauskohtaisesti; ota yhteyttä Hannaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Lähipäivissä ja sparrauksissa läsnäolo +/-1
2. Asiakaslupaus/mainos (hyv/hyl)
3. Suunnitelma (hyv/hyl)
4. Neljään kuukausikeskusteluun osallistuminen (hyv/hyl)
5. Analyysin ja muutosehdotusten palautus - itsearviointi (0–5) – 20 %
6. Analyysin ja muutosehdotusten palautus - yritysarviointi (0–5) – 40 %
7. Analyysin ja muutosehdotusten palautus - valmentajien arviointi (0–5) – 40 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Vastaava toteutustapa kuin 1-osalla; yksityiskohtia suunnitellaan vielä yhdessä.
Oppimateriaalit
ks. syksyn materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
AIheeseen perehtyminen
Suunnitelma
Analyysi
Muutosehdotukset
Tulokset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista on neuvoteltava etukäteen opettajan/valmentajan kanssa.
Jos sinulla on aikaisempaa osaamista, jonka haluat hyväksilukea, hae lupaa osaamisen hyväksiluvun näyttöön Pakin Hyvähot-järjestelmän kautta. Osoita hakemus Hannalle. Tee hakemus ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Analysointiprojekti on työelämälähtöinen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvioinnin perusteiden mukaiset osaamisen näytöt eivät täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväkohtaisiin oppimistavoitteisiin (ks. Moodle) on päästy tyydyttävästi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväkohtaisiin oppimistavoitteisiin (ks. Moodle) on päästy hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtäväkohtaisiin oppimistavoitteisiin (ks. Moodle) on päästy kiitettävästi.