Henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi pk-yrityksessäLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE42
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa perehdytään lisää henkilöstöasioihin sekä henkilöstön hyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttamiseen. Lisäksi tarkastellaan omia johtamistaitoja.
Opiskelija
- tuntee henkilöstöjohtamisen eri osa-alueet.
- ymmärtää esimiestyön vaikutuksen työhyvinvointiin.
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
- kehittää omia johtamistaitojaan.
Sisältö
Mitä henkilöstöjohtamisella, työhyvinvoinnilla ja työkyvyllä tarkoitetaan, miten niitä mitataan ja miten niihin vaikutetaan?
Miten yrityksen henkilöstöön liittyvät prosessit toimivat?
Miten työhyvinvointia käytännössä edistetään?
Miten voin kehittyä johtajana?
Esitietovaatimukset
Edellisen moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita. Hän tuntee työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyviä peruskäsitteitä ja niiden edistämiseen liittyviä menettelytapoja. Hän osaa arvioida omia johtamistaitojaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita, osaa tavanomaisissa tilanteissa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän tietää keinoja, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa kertoa motivaatiotekijöistä ja esittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän tunnistaa omia johtamistaitojaan ja asettaa itselleen kehittymistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyvät asiat, osaa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän ymmärtää, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa tutkia motivaatiota ja kehittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän osaa analysoida omia johtamistaitojaan ja suunnitella niissä kehittymistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Toni Lehtimäki
Vastuuhenkilö
Tuula Niemi
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa perehdytään lisää henkilöstöasioihin sekä henkilöstön hyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttamiseen. Lisäksi tarkastellaan omia johtamistaitoja.
Opiskelija
- tuntee henkilöstöjohtamisen eri osa-alueet.
- ymmärtää esimiestyön vaikutuksen työhyvinvointiin.
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
- kehittää omia johtamistaitojaan.
Sisältö (OJ)
Mitä henkilöstöjohtamisella, työhyvinvoinnilla ja työkyvyllä tarkoitetaan, miten niitä mitataan ja miten niihin vaikutetaan?
Miten yrityksen henkilöstöön liittyvät prosessit toimivat?
Miten työhyvinvointia käytännössä edistetään?
Miten voin kehittyä johtajana?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisen moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita. Hän tuntee työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyviä peruskäsitteitä ja niiden edistämiseen liittyviä menettelytapoja. Hän osaa arvioida omia johtamistaitojaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita, osaa tavanomaisissa tilanteissa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän tietää keinoja, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa kertoa motivaatiotekijöistä ja esittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän tunnistaa omia johtamistaitojaan ja asettaa itselleen kehittymistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyvät asiat, osaa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän ymmärtää, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa tutkia motivaatiota ja kehittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän osaa analysoida omia johtamistaitojaan ja suunnitella niissä kehittymistä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Aika ja paikka
Aika ja paikka
15.8.2022
Ikaalinen Spa
Johdanto luento: henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi
Ensimmäisen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää: *Henkilöstöjohtamisen merkityksen
* Kovan ja pehmeän lähestymistavan eron henkilöstöjohtamiseen
* Teoreettiset kulmakivet henkilöstöjohtamiseen
*Työhyvinvoinnin merkityksen ja sen merkityksen henkilöstöjohtamisessa
15.9.2022
Ikaalinen, Spa
Henkilöstökäytännöt:
*lähijohtaminen ja suoriutumisen johtaminen:
Henkilöstövoimavarat:
*Osaaminen, motivaatio ja sitoutuminen ja niihin vaikuttaminen
Työhyvinvointi:
*Työn imu malli
Toisen oppimiskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Lähijohtamisen ja sen merkityksen
*Suoriutumisen johtamisen
*Osaamisen, motivaation ja sitoutumisen merkityksen ja niihin vaikuttamisen
*Työnhyvinvoinnin työn imu mallin
13.10.2022
Etänä
Työvoimatarpeiden huomioiminen, suunnittelu, rekrytointi jne.
Työhyvinvoinnin johtaminen Kolmannen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstövoimavaroista: Henkilöstön määrän ja kohdentamisen tärkeyden
*Henkilöstökäytännöt: Työvoimatarpeiden suunnittelun ja rekrytoinnin, sekä perehdyttämisen
*Työhyvinvointi ja sen johtaminen
17.11.2022
Etänä
Innovatiivisuus, luovuus ja oppiminen
Motivaatioon vaikuttaminen, osaaminen ja palkitseminen
Työn merkityksellisyys Opiskelija ymmärtää tämän oppimiskerran jälkeen…
*Henkilöstövoimavaroista: luovuuden, innovatiivisuuden ja uuden oppimisen tärkeyden
yrityksen näkökulmasta
*Henkilöstökäytänteistä: Motivaatioon vaikuttamisen, palkitsemisen ja osaamisen kehittämisen
*Työhyvinvointi: työn merkityksellisyys ja sen tärkeys +siihen vaikuttamisen esihenkilön näkökulmasta sekä henkilöstökäytänteiden näkökulmasta
16.12.2022
Proakatemia
Opiskelijat opettavat viimeisellä kerralla omilla esityksillä toisia.
Henkilöstöjohtamisen resurssit, puitteet ja järjestelmät / työkalut
Opiskelijat tutustuvat…
*Toisten case yritysten henkilöstöjohtamiseen
Opiskelijat ymmärtävät…
*Henkilöstöjohtamista puitteiden ja resurssien näkökulmasta
Opiskelijat toimivat opettajina ja observoijina
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi tullaan arvioimaan sekä oppimispäiväkirjan (50%) että ryhmätyön ja esityksen (50%) perusteella.
Aktiivisella osallistumisella pystyy positiivisesti vaikuttamaan arvosanaan. Arviointi käydään tarkasti läpi ensimmäisellä luennolla.
Oppimispäiväkirjaa tehdään heti kurssin alusta alkaen. Oppimispäiväkirjaan liitetään lisätehtävät mukaan. Nämä lisätehtävät annetaan ja ohjeistetaan jokaisen opetuskerran jälkeen. Ne löytyvät myös kurssialustalta.
Oppimispäiväkirjaa arvioidaan Bloomin taksonomiaa hyväksi käyttäen. Tärkeässä roolissa on oman pohdinnan syvyys. Oppimispäiväkirjaprosessin tarkoituksena on oppia esittämään asioita omin sanoin, yhdistelemään kurssilla opittua aiempaan tietoon, soveltamaan, analysoimaan ja arvioimaan tietoa. Tarkemmat ohjeistukset käydään luennolla. Oppimispäiväkirja palautetaan 23.12.2022 mennessä!
Arvioinnissa hyödynnetään Bloomin taksonomiaa ja pohdinnan syvyyttä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistava pedagogiikka
Digipedagogiikka
Luennot
Kotitehtävät
Oppimispäiväkirja
Ryhmätyöt ja tiimityöt
Oppimateriaalit
Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit
Manka. M. (2012). TYÖN ILO.
Manka. M-L. & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op vastaa n. 135h
Sisällön jaksotus
Aika ja paikka Aihe Oppimistavoitteet Toteutustapa
15.8.2022
Ikaalinen Spa
Johdanto luento: henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi
Ensimmäisen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstöjohtamisen merkityksen
* Kovan ja pehmeän lähestymistavan eron henkilöstöjohtamiseen
* Teoreettiset kulmakivet henkilöstöjohtamiseen
*Työhyvinvoinnin merkityksen ja sen merkityksen henkilöstöjohtamisessa
Luento ja osallistava pedagogiikka.
15.9.2022
Ikaalinen, Spa
Henkilöstökäytännöt:
*lähijohtaminen ja suoriutumisen johtaminen:
Henkilöstövoimavarat:
*Osaaminen, motivaatio ja sitoutuminen ja niihin vaikuttaminen
Työhyvinvointi:
*Työn imu malli
Toisen oppimiskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Lähijohtamisen ja sen merkityksen
*Suoriutumisen johtamisen
*Osaamisen, motivaation ja sitoutumisen merkityksen ja niihin vaikuttamisen
*Työnhyvinvoinnin työn imu mallin
Luento ja osallistava pedagogiikka
13.10.2022
Etänä
Työvoimatarpeiden huomioiminen, suunnittelu, rekrytointi jne.
Työhyvinvoinnin johtaminen
Kolmannen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstövoimavaroista: Henkilöstön määrän ja kohdentamisen tärkeyden
*Henkilöstökäytännöt: Työvoimatarpeiden suunnittelun ja rekrytoinnin, sekä perehdyttämisen
*Työhyvinvointi ja sen johtaminen
Etäluento ja osallistava digipedagogiikka
17.11.2022
Etänä
Innovatiivisuus, luovuus ja oppiminen
Motivaatioon vaikuttaminen, osaaminen ja palkitseminen
Työn merkityksellisyys Opiskelija ymmärtää tämän oppimiskerran jälkeen…
*Henkilöstövoimavaroista:
luovuuden, innovatiivisuuden ja uuden oppimisen tärkeyden yrityksen näkökulmasta
*Henkilöstökäytänteistä:
Motivaatioon vaikuttamisen, palkitsemisen ja osaamisen kehittämisen
*Työhyvinvointi:
työn merkityksellisyys ja sen tärkeys + siihen vaikuttamisen esihenkilön näkökulmasta sekä henkilöstökäytänteiden näkökulmasta
Etäluento ja osallistava digipedagogiikka
16.12.2022
Proakatemia
Opiskelijat opettavat viimeisellä kerralla omilla esityksillä toisia.
Henkilöstöjohtamisen resurssit, puitteet ja järjestelmät / työkalut
Opiskelijat tutustuvat…
*Toisten case yritysten henkilöstöjohtamiseen
Opiskelijat ymmärtävät…
*Henkilöstöjohtamista puitteiden ja resurssien näkökulmasta
Opiskelijat toimivat opettajina ja observoijina
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimitehtävässä sovelletaan henkilöstöjohtamisen teemoja erityisesti
1. henkilöstövoimavarojen
2. henkilöstökäytäntöjen
3. työhyvinvoinnin
näkökulmista. Näitä teemoja sovelletaan oikeaan case-yritykseen. Tiimitehtävässä työskennellään kuudessa tiimissä. Jokainen tiimi tarjoaa yhden oikean yrityksen case-yritykseksi, toisen tiimin tutkittavaksi. Jokainen tiimi saa toiselta tiimiltä case-yrityksen tutkittavakseen. Näin jokainen tiimi pääsee sekä olemaan analysoitavan yrityksen että analysoitavan yrityksen saappaissa. Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin alussa 15.8.2022. Lisäksi nämä ohjeet löytyvät Moodlesta kurssialustalta. Opiskelijoiden esitykset esitetään Proakatemiassa 16.12.2022.
Lisätietoja opiskelijoille
Luennoilla on oltava läsnä!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei näyttöä oppimisesta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Sovellus. Näytä, että pystyt käyttämään oppimaasi.
Analyysi. Näytä, että pystyt löytämään olennaiset asiat.
[Synteesi. Näytä, että pystyt luomaan ajatuksia ja kokonaisuuksia.] --> 4
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Sovellus. Näytä, että pystyt käyttämään oppimaasi.
Analyysi. Näytä, että pystyt löytämään olennaiset asiat.
Synteesi. Näytä, että pystyt luomaan ajatuksia ja kokonaisuuksia.
Arviointi. Näytä, että pystyt arvioimaan ideoita, tietoa, menettelyjä ja ratkaisuja.