Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00EG57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteisiin ja peruskäsitteistöön.
Opiskelija osaa
- markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana liiketoimintaa
- tehdä markkinointiviestintää ja tuntee markkinointikanavien toimintatapoja
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot.
Sisältö
Mitä tarkoittavat markkinointiviestinnässä mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, tiedotus, julkisuudessa toimiminen?
Miten käytetään eri markkinointi- ja tiedotuskanavia ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat?
Miten mediat toimivat ja miten niitä voi hyödyntää markkinointiviestinnässä?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteitä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinointiviestinnän muotoja ja niiden käytäntöyhteyttä. Lähdemateriaalin käyttö ja teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja tehtävä on liikaa joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän muodot, mutta yhteys työelämään voisi olla aktiivisempi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Lähdemateriaalia olisi voinut käyttää monipuolisemmin ja hyödyntää enemmän oppimistehtävissään. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa markkinointiviestinnän muodot ja osaa hyödyntää niitä yritystoiminnassa. Hän ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Opiskelija on myös tutustunut monipuolisesti lähdemateriaaliin ja hyödyntänyt sitä oppimistehtävissään. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti.