Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus (Ikaalinen): Liiketalouden koulutus, monimuoto, Ikaalinen
Opetussuunitelman tunnus: 14ALITAI
- Tutkintonimike
- Tradenomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2014
Kuvaus
Liiketalouden ohjelma
Tradenomi (AMK)
OSAAMINEN
Ohjelmasta valmistuneella on monipuolinen ja laaja-alainen perusosaaminen liiketalouden alueella. Hän toimii innovatiivisesti ja osaa arvioida sekä kehittää osaamistaan. Työyhteisössä hän edistää työhyvinvointia ja toimii rakentavasti. Ohjelmasta valmistununeella on markkinoinnin, palveluyrittäjyyden tai yritystoiminnan kasvattamisen erityisosaamista ja hän kykenee toimimaan myös monikulttuurisessa työyhteisössä toimialansa kehittäjänä.
ARVOPERUSTA
Ohjelman arvoperusta on vuorovaikutustaidoissa ja oman sekä ryhmän oppimisen vastuullisessa kehittämisessä. Siinä konkretisoituvat TAMKin arvot: yhteisöllisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen, kestävä kehitys, osaaminen ja yrittäminen.
VUOSITAVOITTEET
Ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa yrityksen liiketoiminnan osa-alueiden perusasiat. Hän hallitsee alan tärkeimpien menetelmien käytön sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa tehokkaasti.
Toisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää kannattavaa liiketoimintaa. Hän tuntee liiketoimintaa säätelevän lainsäädännön perusteet ja osaa viestiä opiskelemillaan kielillä kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa hyödyntää tuloksellisesti erilaisia markkinointitoimenpiteitä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Kolmannen ja neljännen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa edistää yrityksen kansainvälistymistä ja kasvua myynnin prosesseja tehostamalla. Hänellä on valmiudet toimia asiantuntijana liiketalouden eri tehtävissä.
SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Ohjelmasta valmistuvat tradenomit sijoittuvat erilaisiin liike-elämän tehtäviin yksityiselle tai julkiselle sektorille tai he voivat ryhtyä itse yrittäjiksi. Tradenomit toimivat yleensä ns. asiantuntijatehtävissä. Tästä ohjelmasta valmistuvilla on taito kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa erityisesti tuote- ja palveluosaamisen, innovointitaidon, myynnin johtamisen ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien kautta.
RAKENNE
Ohjelmassa on perus- ja ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö.
KESKEISET AIHEET
Modulien eli opintokokonaisuuksien nimet kuvaavat ohjelman keskeisiä aiheita. Ne ovat
Liiketoimintaosaamisen perusteet;
Tuote- ja palveluosaamisen kehittäminen;
Talous menestyvän liiketoiminnan tukena;
21th Century Marketing;
Myynnin johtaminen;
Kansainväliset mahdollisuudet
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opetus toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka koostuu lähi- ja etäopetuksesta.
Lähitapaamiset ovat ainakin kerran kuussa kahden peräkkäisen arkipäivän ajan, sisältäen vapaaehtoisesti myös opiskelijoiden järjestämän iltaohjelman ja yöpymisen. Lähitapaamisten lukujärjestys muodostuu seuraavista osista:
- oppimistehtävän purkuistunto, jossa tehtävänä ollut aihe käsitellään tiimissä opettajan ohjauksessa ja annetaan palaute
- harjoitustyöpaja, jossa tehdään konkreettisia harjoituksia, esim. budjetointia taulukkolaskentaohjelmalla
- rikastuspaja, johon opiskelija tai opiskelijapari valmistelee alustuksen opettajan kanssa sovitusta aiheesta; alustus voi olla muodoltaan esitys, video, yrityskäynti, vierailija tms., ja jatkua keskusteluna, harjoituksina, tiimitöinä, yritysvierailuna tai muin aihetta syventävin keinoin
- kielipaja, jolloin opitaan joko ruotsin- tai englanninkielistä viestintää opettajan ohjauksessa
- oppimistehtävän avausistunto, jolloin opiskelijat muodostavat opettajan esittelemästä lähtökohdasta itselleen uuden oppimistehtävän ja sille tavoitteet
- rikastuspaja, johon opettaja valmistelee sisällöt ja niitä tukevat työtavat aiheen ja oppimisprosessien etenemisen mukaisesti.
Etäopiskelun aikana opiskelija oppii seuraavin tavoin:
- itsenäinen tiedonhankinta oppimistehtävän aiheesta ja sitä tukeva verkkokeskustelu
- oppimistehtävään liittyvien harjoitusten tekeminen
- modulin aihetta tukevan kirjallisuuden lukeminen, esseen kirjoittaminen
- moduliin liittyvän projektin tai kehittämistehtävän toteuttaminen (voi tapahtua esim. työpaikalla sen tarpeisiin) ja raportointi
- oppimissolutyöskentely
- rikastuspajan valmistelu tai muut modulin teemaan liittyvät tehtävät.
AVOIMEN AMKIN OPISKELIJAT
voivat osallistua mihin tahansa opintojaksoon, jos ryhmässä on tilaa ja edeltävät opinnot antavat siihen mahdollisuuden. Osallistuminen edellyttää kaikkiin modulin opintojaksoihin osallistumista, sillä ne toteutetaan integroidusti.
HYVÄKSILUKEMINEN
Soveltuvia aikaisemmin suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Hyväksilukumahdollisuudet selvitetään opettajantuutorin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden kuluessa. Hyväksilukuanomukset tehdään TAMKin intrasta löytyvään järjestelmään.
Jos opiskelijalle on muun aikaisemman koulutuksen tai työkokemuksen kautta kertynyt opetussuunnitelman sisältöjä vastaavaa osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa erilaisilla näytöillä ja saada siten aikaisemmin hankitun osaamisensa sisällytettyä tähän tutkintoon. Tämä ns. AHOT-prosessi käydään läpi ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden edetessä. Osaamisen osoittamisen näyttötavoista sovitaan kyseisistä opintojaksoista vastaavien opettajien kanssa TAMKin AHOT-periaatteiden mukaisesti.
KANSAINVÄLINEN OPISKELIJAVAIHTO
Opiskelijoita kannustetaan lähtemään kv-opiskelijavaihtoon. Opiskelijavaihto sopii 2. - 4. vuoden aikana toteutettavaksi. Vaihdossa suoritetut opintopisteet hyväksiluetaan tutkintoon alkuperäisillä nimillä ja laajuuksilla. Niillä korvataan opinnot, jotka vaihdon aikana olisivat olleet työjärjestyksessä, ellei toisin sovita.
HARJOITTELU
Aikuisopiskelija suorittaa yleensä harjoittelun omassa työssään, jos työ on koulutusohjelman alalta ja se on tradenomityön tasoista.
RUOTSIN KIELI
Korkeakoulututkintoon kuuluva 2. kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen taito on osoitettava opintojen aikana. Opetussuunnitelmassa tämä sisältyy ruotsin kielen opintojaksoihin.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman ja koulutuksen jatkuvan kehittämisen tueksi on perustettu ohjausryhmä, jossa ovat Hanna Saraketo, Maija Haaramo, Petriina Vuorinen, Tiina Wickman-Viitala ja Maj-Lis Läykki. Ohjausryhmä käy läpi opiskelijapalautteet, kuulee opiskelijoita, aiemmin valmistuneita alumneja ja alan neuvottelukunnan jäseniä.
Opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä TAMKin liiketalouden ja maakuntakorkeakoulun neuvottelukuntien kanssa (19.4.2013, 25.10.2013, 3.4.2013). Neuvottelukunnat painottivat tärkeinä osaamisalueina palveluliiketoimintaa, verkko-optimointia ja myyntityötä. TAMKin visio- ja kehittämisseminaarien anteina OPSiin on päädytty sisällyttämään innovaatio-osaamista, palvelumuotoilua, vastuullista liiketoimintaa, digitaalisuuden hyödyntämistä, verkostoja osana kansainvälistymistä - vankkaa liiketalouden perusosaamista unohtamatta.
Työelämäyhteistyö on läsnä oppimisprojektien ja yritysvierailujen kautta kaikissa moduleissa.
Lisätiedot
Toisten koulutusten opiskelijat, mukaan lukien avoimen amkin opiskelijat, voivat opiskella moduleissa ja eräissä tapauksissa erillisillä opintojaksoilla, jos ryhmään mahtuu ja jos opiskelija pystyy sitoutumaan sisällöiltään integroidun modulin suorittamiseen kokonaisuutena.
OPS koostuu moduleista, joilla on selkeä teema, jotta ne voi irrottaa erillään toteutettaviksi kokonaisuuksiksi esim. myytäviin koulutuksiin eri paikkakunnille, ja jotta niitä voi tulla avoimen amkin tai muuta kautta opiskelemaan yhden tai useamman, mikäli ryhmään mahtuu.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14ALITAI-1000 |
Liiketoimintaosaamisen perusteet
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD47 | Orientaatio liiketalouden alalla toimimiseen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD48 | Asiantuntijan viestintä- ja it-taidot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD50 | Liiketoiminnan perusteet | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1001 |
Tuote- ja palveluosaamisen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
22 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD51 | Business Canvas ja ansaintamallit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD54 | Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD52 | Innovaatio-osaaminen liike-elämän tarpeisiin | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE10 | Yrityksen viestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1002 |
Talous menestyvän liiketoiminnan tukena
(Valitaan kaikki ) |
27 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE04 | Talousinformaation tuottaminen ja tulkinta | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE05 | Vastuullinen liiketoiminta | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE06 | Toimiva logistiikka yrityksen menestystekijänä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE09 | Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE15 | Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1003 |
21st Century Marketing
(Valitaan kaikki ) |
26 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE11 | Asiakkuus markkinoinnin ytimessä | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
3H00CE12 | Digitaalisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE13 | Tutkimus työvälineenä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE14 | Go to Market | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE32 | Professional English for BBA studies | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1008 |
Myynnin johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE28 | Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE30 | B2B-asiakassuhteen rakentaminen ja ratkaisujen myynti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE31 | Myynnin, myyntitiimin ja asiakassuhteen johtaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00CF09 | Sales Presentations and Negotiations | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1009 |
Kansainväliset mahdollisuudet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE22 | Maailmantalouden haasteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE23 | Kansainvälistyvät liiketoimintakulttuurit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE24 | Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE25 | Kansainväliset liiketoimintamahdollisuudet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE26 | Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE27 | English for International Business | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE16 | Vapaasti valittavat opinnot | 9 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||
VRUOTVAL-7 | Valmentavat opinnot, ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
VENGVAL-8 | Valmentavat opinnot, englanti | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CZ63 | Projektiopinnot | 0 - 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1005 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD42 | Harjoittelu 1 | 15 | 15 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
3H00CD43 | Harjoittelu 2 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
14ALITAI-1007 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD44 | Opinnäytetyöskentelyn perusteet | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD45 | Tutkimustyön perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
3H00CD46 | Itsenäinen tutkimustyöskentely | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00CN62 | Opinnäytetyön raportointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60.5 | 69.5 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30.5 | 29.5 | 40 | 30 | 15 | 15 | 12.5 | 17.5 | 15 | 15 | 15.3 | 15.3 | 14.8 | 14.8 | 20 | 20 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Eettinen osaaminen
Opiskelija |
Liiketoiminnan perusteet |
Vastuullinen liiketoiminta |
Myynnin, myyntitiimin ja asiakassuhteen johtaminen |
Maailmantalouden haasteet |
Kansainvälistyvät liiketoimintakulttuurit |
Opinnäytetyöskentelyn perusteet |
Innovaatio-osaaminen
Opiskelija |
Innovaatio-osaaminen liike-elämän tarpeisiin |
Kansainvälisyysosaaminen
Opiskelija |
Professionell svenska för handelsbranschen, skriftlig |
Professionell svenska för handelsbranschen, muntlig |
Professional English for BBA studies |
Sales Presentations and Negotiations |
Maailmantalouden haasteet |
Kansainvälistyvät liiketoimintakulttuurit |
Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät |
Kansainväliset liiketoimintamahdollisuudet |
Verkosto-osaamisen hyödyntäminen kv-liiketoiminnassa |
English for International Business |
Oppimisen taidot
Opiskelija |
Orientaatio liiketalouden alalla toimimiseen |
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija |
Orientaatio liiketalouden alalla toimimiseen |
Asiantuntijan viestintä- ja it-taidot |
Yrityksen viestintä |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Luokittelemattomat |
Business Canvas ja ansaintamallit |
Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit |
Talousinformaation tuottaminen ja tulkinta |
Toimiva logistiikka yrityksen menestystekijänä |
Asiakkuus markkinoinnin ytimessä |
Digitaalisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa |
Tutkimus työvälineenä |
Go to Market |
Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu |
B2B-asiakassuhteen rakentaminen ja ratkaisujen myynti |
Vapaasti valittavat opinnot |
Valmentavat opinnot, ruotsi |
Valmentavat opinnot, englanti |
Projektiopinnot |
Tutkimustyön perusteet |
Itsenäinen tutkimustyöskentely |
Opinnäytetyön raportointi |
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.