Minä esihenkilönäLaajuus (10 op)
Tunnus: 8T00DQ66
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Ilmoittautumisaika
17.01.2024 - 21.02.2024
Ajoitus
07.03.2024 - 26.04.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Tuula Niemi
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 16.2 alkaen.
7.3. klo 16.30-20.00 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN ja TYV), Zoom
21.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
11.4. klo 16.30-20.00 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
12.4. klo 8.15-15.30 Systeemiajattelu ja Tulevaisuuden johtaminen ( TYV ja TN), Zoom
25. – 26.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari
Oppimateriaalit
ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.
Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen päivien mukaisesti (Zoom tai lähi TAMKilla). Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-osaamisen näyttö (toteutettu joulukuu 2023 ) ja tammikuu 22.1.2024
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 16.2 alkaen.
7.3. klo 16.30-20.00 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN ja TYV), Zoom
21.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
11.4. klo 16.30-20.00 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
12.4. klo 8.15-15.30 Systeemiajattelu ja Tulevaisuuden johtaminen ( TYV ja TN), Zoom
25. – 26.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)
Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
23.01.2023 - 24.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 28.04.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riitta Brännare
- Pilvi Torvinen
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Ryhmät
-
21RESTOPalveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Aika ja paikka
TAMK
Catering Studiolla tapahtuvat tapahtumat, toteutuspaikkana yhdessä tapahtumassa Juhlatalo
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot ja tentti tms.
-harjoitukset
-esitykset/seminaarit/raportointi
-projektit (tapahtumien järjestäminen)
-itse- ja vertaisarviointi, palautteet (erittäin tärkeitä tapahtumajärjestämisen arvioinnissa)
Oppimateriaalit
Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark. kirjasta luvut 6 (työvoimakulujen hallinta) ja 7 (budjetointi)
Bergström, S. & Leppänen, A. 2018 tai vanhempi painos. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (on TAMKin kirjastossa kirjoina ja e-kirjana): luvut 5: markkinointiviestintä kilpailukeinona ja 6: asiakkuuksien hallinta
+
jokaisen itse valitsema johtamiseen liittyvä teoa
+
moodlessa oleva tai linkkien kautta osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä riippuen opiskelijan tavoitteista ja aiemmista suorituksista asian tiimoilta
Kurssin laajuus on 10 opintopistetta eli 270 tuntia opiskelijan työtä, joka jakautuu suurinpiirtein seuraavasti:
-luennot/teorian opiskelu 15 %
-harjoitukset itsenäisesti ja ohjatusti 20 %
-tapahtumien suunnittelu ja toteutus 60 %
-muu tekeminen (tyky) 5 %
Sisällön jaksotus
Aikataulu tarkentuu myöhemmin ja on nähtävillä moodlessa mutta viikkojen yleinen aikataulu on seuraava:
-resto23 juhlagaala viikolla 11
-pop up - kv-viikon lounaat viikolla 12
-muut pop up -lounastapahtumat viikoilla 13 ja 14
viikolla 11 koko ryhmä on mukana tapahtumassa - ei muuta ohjelmaa
viikoilla 12-14 on vain yksi tiimi per viikko lounas pop up:ssa, joten muilla on tänä aikana paljon itsenäistä opiskelua tehtävien tekemistä, suunnittelua jne., jolloin on vähemmän yhteisiä luentoja ym.
viikoilla 15-17 on yhteistä kontaktiopiskelua
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen
- Työskentelyä alan organisaatiossa esihenkilön roolissa, jossa tehdään kurssin tavoitteiden mukaiset tehtävät ja toiminnot. Tämän lisäksi reflektoidaan suorituksia teoriaperusteisesti kurssin tavoitteiden, sisältöjen ja teemojen mukaisesti.
-Edellyttää suunnitelman tekemistä, raportointia tekemisistä ja reflektio.
-Lisäksi todistus organisaatiosta, jossa käy ilmi suunnitelman toteutuminen ja suoritettu työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-tapahtumien järjestäminen autenttisessa ympäristössä
Kansainvälisyys
-yksikön kansainvälisyysviikon ruokailujen järjestäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi toteutuu 4 periodissa alkaen 6.3. ja päättyen 26.4. Toteutuspäivät ovat pääasiassa maanantai, tiistai ja keskiviikko klo 9-15 tai 8-16 riippuen siitä, mistä projektin toteutuksesta on kysymys.
Kurssilla järjestettävät projektit/tapahtumat: Resto23 -tietotaitokilpailujen loppugaala ja lounaiden esihenkilötoiminta (koko ryhmälle), pop up -lounaat kolmena viikkona, joista yhtenä viikkona keskeinen asiakasryhmä on kv-viikon osallistujat (yksi tiimi per viikko).
TYKY-tapahtuma koko ryhmälle (tavoitteissa työkyvyn ylläpitäminen)
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
17.02.2023 - 28.04.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Tuula Niemi
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
21MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.
10.3. KLO 12 – 16 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN), Zoom
23.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
24.3. klo 8.15 -15.30 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
13.4. klo 16.30-20.00 Systeemiajattelu ( TYV), Zoom
14.4. klo 8.15-15.30 Tulevaisuuden johtaminen (TN), Zoom
27. – 28.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari
Oppimateriaalit
ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.
Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen päivien mukaisesti (Zoom tai lähi TAMKilla). Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-osaamisen näyttö (toteutettu syksy 2022)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.
10.3. KLO 12 – 16 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN), Zoom
23.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
24.3. klo 8.15 -15.30 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
13.4. klo 16.30-20.00 Systeemiajattelu ( TYV), Zoom
14.4. klo 8.15-15.30 Tulevaisuuden johtaminen (TN), Zoom
27. – 28.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)
Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.
Ilmoittautumisaika
05.02.2022 - 06.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 27.04.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arja Luiro
- Jaana Sahlsten
Vastuuhenkilö
Arja Luiro
Ryhmät
-
20RESTORestonomi 2020, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tentti
uusintatentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vuorovaikutuksen johtaminen (tehtävä, tentti)
Pop up -caset
Ammatillinen osallistuminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
tehtävät
harjoitukset
tuotekehitys
pop up -caset
tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, joka tarkoittaa 10 x 27 h = 270 h opiskelijan työtä.
Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi opiskelijan ennakko-osaamisesta riippuen.
Sisällön jaksotus
Lähiopetukseen on varattu
- maanantait 8-16
- tiistait 8-16 ja
- keskiviikot 8-16.
Opintojakson tarkempi aikataulu sovitaan opintojakson aloituskerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
yhteistyö Saarioisten ja Campusravitan kanssa
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
17.02.2022 - 22.04.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Tuula Niemi
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
20MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.
Aika ja paikka
Toteutuksen etä- ja lähiopetuksen jaksotus tarkistetaan kevään 2022 Koronatilanteeen mukaan, muutokset mahdollisia.
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.
Torstai 10.3. (klo 16.30-20.00)) Aloitus ZOOM-tapaaminen (Tuija + Tuula) – Tiimien johtaminen -
Perjantai 18.3.(klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Valmentaminen & Kommunikointi
Lauantai 19.3. (klo 8.30-14.30) ZOOM-tapaaminen (Tuija) - Esimiestyö palveluliiketoiminnassa
Torstai 7.4. (klo 16.30-20.00) ZOOM-tapaaminen (Tuija) – Systeemiajattelu
Perjantai 8.4. (klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Tulevaisuuden johtaminen
Torstai 21.4. (klo 16.30-20.00)) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK
Perjantai 22.4.(klo 8.15-15.30) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta
Tarkemmat arviointikriteerit avataan ensimmäisellä lähikerralla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.
Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen kontaktipäivien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT osaamisen näyttö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen etä- ja lähiopetuksen jaksotus tarkistetaan kevään 2022 Koronatilanteeen mukaan, muutokset mahdollisia.
Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.
Torstai 10.3. (klo 16.30-20.00)) Aloitus- Zoom-tapaaminen (Tuija + Tuula) – Tiimien johtaminen
Perjantai 18.3.(klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Valmentaminen & Kommunikointi
Lauantai 19.3. (klo 8.30-14.30) ZOOM-tapaaminen (Tuija) - Esimiestyö palveluliiketoiminnassa
Torstai 7.4. (klo 16.30-20.00) ZOOM-tapaaminen (Tuija) – Systeemiajattelu
Perjantai 8.4. (klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Tulevaisuuden johtaminen
Torstai 21.4. (klo 16.30-20.00)) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK
Perjantai 22.4.(klo 8.15-15.30) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK