Ala tutuksi !Laajuus (10 op)
Tunnus: 8T00DQ52
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- rakentaa käsityksen toimialasta, sen historiasta ja tulevaisuuden näkymistä
- havainnoimalla tunnistaa toimialan keskeiset elementit (hygienia ja puhtaus, tuotekehitys, ravitsemus, ihmisyys ja ruokakulttuuri)
- rakentaa oman käsityksensä tomialan kehittämisestä
Sisältö
MITÄ osaamista ravitsemis- ja palvelualalla tarvitaan tänä päivänä?
MIKSI vieraanvaraisuus on oleellinen osa palvelua?
MITEN voin kehittyä hyväksi asiakaspalvelijaksi?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä tiimityöskentelyn avulla.
Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla ja jäsentää toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti toimialaa ja toiminnan kehittämistarpeita. Opiskelija osa yhdistää esille tuodut asiat ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 23.10.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja-Liisa Timperi
- Sami Salonen
Vastuuhenkilö
Sami Salonen
Ryhmät
-
23MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- rakentaa käsityksen toimialasta, sen historiasta ja tulevaisuuden näkymistä
- havainnoimalla tunnistaa toimialan keskeiset elementit (hygienia ja puhtaus, tuotekehitys, ravitsemus, ihmisyys ja ruokakulttuuri)
- rakentaa oman käsityksensä tomialan kehittämisestä
Sisältö (OJ)
MITÄ osaamista ravitsemis- ja palvelualalla tarvitaan tänä päivänä?
MIKSI vieraanvaraisuus on oleellinen osa palvelua?
MITEN voin kehittyä hyväksi asiakaspalvelijaksi?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä tiimityöskentelyn avulla.
Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa vertailla ja jäsentää toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti toimialaa ja toiminnan kehittämistarpeita. Opiskelija osa yhdistää esille tuodut asiat ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus sekä opintojakson tehtävien suorittaminen. Hyv.
Liikeidean arviointitehtävä 100%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta sekä verkkotapaamisia. Henkilökohtaisia kirjallisia tehtäviä sekä tiimityötä.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodlessa. Itsenäistä tiedonhakua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op. = 270h opiskelijatyötä. Kontaktiopetusta xh, itsenäsitä työskentelyä xh.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT portfoliotehtävällä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen valittuun kohdeyritykseen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä tiimityöskentelyn avulla.
Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa vertailla ja jäsentää toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
piskelija osaa analysoida laaja-alaisesti toimialaa ja toiminnan kehittämistarpeita. Opiskelija osa yhdistää esille tuodut asiat ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Miilumäki
- Tuija Heikkilä
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Tuija Heikkilä
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- rakentaa käsityksen toimialasta, sen historiasta ja tulevaisuuden näkymistä
- havainnoimalla tunnistaa toimialan keskeiset elementit (hygienia ja puhtaus, tuotekehitys, ravitsemus, ihmisyys ja ruokakulttuuri)
- rakentaa oman käsityksensä tomialan kehittämisestä
Sisältö (OJ)
MITÄ osaamista ravitsemis- ja palvelualalla tarvitaan tänä päivänä?
MIKSI vieraanvaraisuus on oleellinen osa palvelua?
MITEN voin kehittyä hyväksi asiakaspalvelijaksi?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä tiimityöskentelyn avulla.
Opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa vertailla ja jäsentää toimialan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti toimialaa ja toiminnan kehittämistarpeita. Opiskelija osa yhdistää esille tuodut asiat ammatilliseen kontekstiin.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa torstaina 1.9. klo 16.30-20.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä: Suoritettu
Yritysanalyysi ja palvelupolku: 40 %
Tiimiäly-essee 20 %
Kirjallisuus: 30%
Vertaisarviointi 10%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja verkkoluennot (Zoom)
Yksilö- ja tiimityöskentely
Esitykset
Tiedonhaku
Kirja-analyysi
Haastattelut, havainnoinnit
Esseen kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Kirjallisuustehtävän kirjallisuus sovitaan tiimien valintojen mukaisesti kurssin alussa.
Hiila, I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly : opas muuttuvaan työelämään. Jyväskylä: Tuuma. Kirja on saatavilla e-kirjana TAMK Kirjastosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op *27 h = 270 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus kampuksella ja webinaarit 1,5 op
Tiimi- ja yksilötyöskentelyä 8,5 op
Ajankäyttö tehtäviin:
Ennakkotehtävä 1 op
Yritysanalyysi ja palvelupolku 4,5 op
Kirjallisuus 2 op
Tiimiäly-essee 2 op
Tiimityöskentelyn vertaisarviointi
Sisällön jaksotus
to 1.9. klo 16.30-20.00 Lähiopetus
pe 2.9. klo 8.00-16.00 Webinaari; tiedonhaun opetus (2 h klo 8.00-10.00)
la 3.9 klo 8.30-14.30 Webinaari
to 22.9. Webinaari
to 29.9. Ohjaus verkossa
pe 7.10. klo 8.00-16.00 Lähiopetus
la 8.10. klo 8.30-14.30 Lähiopetus
Tarkemmat kuvaukset lähikerroista löytyvät Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT: Suorituksena tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävä, jossa vuoropuhelu työelämän kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Muutokset ovat mahdollisia.