Women’s HealthLaajuus (4 op)
Tunnus: 7Q00FP76
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 01.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 27.10.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Marika Mettälä
- Ella Hakala
Vastuuhenkilö
Elina Botha
Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 30.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 05.05.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Elina Botha
- Milla Hiitti
Vastuuhenkilö
Elina Botha
Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Elina Botha
- Marika Mettälä
Vastuuhenkilö
Marika Mettälä
Ryhmät
-
22NURSEDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
10.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 14.09.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milla Hiitti
Vastuuhenkilö
Sanna Laiho
Ryhmät
-
22TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Aika ja paikka
Opiskelijalta edellytetään 100%:sta läsnäoloa orientaatiossa, työpajoissa (naisen hoitotyön työpaja ja S2-työpajat) ja pienryhmäseminaarissa.
Naisen hoitotyön työpajapäivä toteutuu pienryhmässä, ryhmäjako orientaatiossa.
Pienryhmätyöskentely seminaari 30.8.23. Vertaisarviointi suullisesti seminaarissa.
Läsnäolo kaikessa opetuksessa on vahvasti suositeltavaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti EXAM-tilassa 31.8.23-14.9.23
1.uusintatentti: vk 41
2.uusintatentti: vk 46
Koko toteutuksen voi korottaa EXAM-tenttinä 17.11.23. Tenttialue on koko kurssin sisältö, ei pelkästään teorialuennot. Korotustentiin tulee ilmoittautua sähköpostitse opettajalle viimeistään 27.10.23.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Naisen hoitotyö
- Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti
- Tenttiin mahdollista saada lisäpisteitä 1 p/läsnäolokerta (max 6 p)
Osa 2 Naisen hoitotyö lääkelaskut (2kpl)
-hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätyöskentely+seminaari
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Osa 4: Työpajatyöskentely + pakollinen ennakkotehtävä
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisen osallistumisen työpajatyöskentelyyn ja tehdyn ennakkotehtävän.
Osa 5: S2-työpajat
-Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutus yhdessä ryhmän 22SH1A kanssa suomen kielellä
- Naisen hoitotyön teoria, opetuskerrat lähiopetuksena
- Pienryhmätyöskentely, seminaaripäivä
- Työpajatyöskentely, ennakkotehtävä tehtynä edellytyksenä osallistumiselle
- S2-työpajat
-Itsenäinen opiskelu
Läsnäolopakollinen orientaatio opintojaksolle 7.8. klo 12.30-14.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus suomeksi
Voit valita joko suomenkielisen tai englanninkielisen oppimateriaalin
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
Raskauden- ja imetyksenaikainen ja naistentautien lääkehoito , viimeisin kirjallisuus
Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019.
www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
Hakulinen, Tuovi; Otronen, Kirsi & Kuronen, Maria (2017) Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018−2022 Ohjaus 24/2017. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL.)
Viva.tamk.fi
Nutsneggs.tamk.fi
Youtube: Viisaat valinnat
Osmosis.org opetusvideot eri aiheista: https://www.youtube.com/channel/UCNI0qOojpkhsUtaQ4_2NUhQ
Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 108 h sisältää orientaation (2h), osallistumisen opetukseen (24h), työpajapäivän (8h), pienryhmäseminaarin (8h), S2-työpajat (6h) ja loppu tuntimäärä menee aihealueen itsenäisen opiskelun ja pienryhmätyöskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Osa 1 Naisen hoitotyö teoria
Osa 2 Naisen hoitotyö lääkelaskut
Osa 3 Pienryhmätyöskentely+seminaari
Osa 4 Työpajatyöskentely (naisen terveys) + pakollinen ennakkotehtävä
Osa 5 S2-työpajatyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin tavoitteet ja sisällöt ohjaavat tenttiin valmistautumista, kurssilla ei anneta erikseen kurssikirjallisuudesta luettavia sivuja. opettajan luentomateriaali ei yksin riitä tenttiin valmistautumiseen.
Toteutuksen tietoja voidaan päivittää tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.09.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Elina Hilvola
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
22NURFILDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 05.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 19.03.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Elina Hilvola
Vastuuhenkilö
Sanna Laiho
Ryhmät
-
21NURSEDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 19.02.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Elina Hilvola
Vastuuhenkilö
Sanna Laiho
Ryhmät
-
21NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan
Sisältö (OJ)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
Arviointiasteikko
0-5