Siirry suoraan sisältöön

Aikuisväestön terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00FN95

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Sisältö

Sisältö
- aikuisuuden eri elämänvaiheet ja -tilanteet
- aikuisten ja ikäihmisten ajankohtaiset terveyshaasteet
- genomitiedon hyödyntäminen aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä
- polygeenisen riskisumman käyttö yksilöllistetyssä ohjauksessa
- hyvinvointi- ja terveysteknologian hyödyntäminen aikuisten ja ikäihmisten terveysneuvonnon ja ohjauksen tukena
- aikuisten ja ikäihmisten omahoidon tukeminen ja ohjaaminen uudenlaisten palvelujen käytössä
- moniammatillinen osaaminen ja eri sektoreiden palvelut aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ryhmänohjaus aikuisväestön terveyden edistämisen työmuotona
- yhteisön ja ympäristön vaikutus yksilön terveydelle

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet -opintojaksolle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tunnistaa aikuisuuteen liittyviä eri elämänvaiheita ja -tilanteita
- tietää keskeisiä ikuisten ja ikääntyvien terveyshaasteita
- tietää yksilön perimän vaikutuksen sairauksien syntyyn
- tietää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää hyvinvointi- ja terveysteknologian käytön merkityksen aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitotyössä
- osaa huomioida muuttuvat toimintaympäristöt ja uudenlaiset toimintatavat asiakkaiden ohjaamisessa
- ymmärtää ryhmänohjauksen merkityksen yhtenä aikuisten ja ikäihmisten terveyden edistämisen työmuotona
- ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ymmärtää yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietämystään aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- ymmärtää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä ja tietää PRS:n käytön perusteet.
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- harjaantuu ohjaamaan aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa yksilöllisesti asiakkaan ohjaamisessa
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa käyttäen ja osaa hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa yksilöllisesti
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita yksilöllisesti uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä asiakkaan tarpeet huomioiden
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle ja hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa tulkita terveyden edistämisen genomitietoa ja hyödyntää PRS tuloksia terveysneuvonnassa

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.02.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anu Bjurström
  • Maija Korpikoski
  • Riikka Pelkonen
Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät
  • 22TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH

Tavoitteet (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Sisältö (OJ)

Sisältö
- aikuisuuden eri elämänvaiheet ja -tilanteet
- aikuisten ja ikäihmisten ajankohtaiset terveyshaasteet
- genomitiedon hyödyntäminen aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä
- polygeenisen riskisumman käyttö yksilöllistetyssä ohjauksessa
- hyvinvointi- ja terveysteknologian hyödyntäminen aikuisten ja ikäihmisten terveysneuvonnon ja ohjauksen tukena
- aikuisten ja ikäihmisten omahoidon tukeminen ja ohjaaminen uudenlaisten palvelujen käytössä
- moniammatillinen osaaminen ja eri sektoreiden palvelut aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ryhmänohjaus aikuisväestön terveyden edistämisen työmuotona
- yhteisön ja ympäristön vaikutus yksilön terveydelle

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet -opintojaksolle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tunnistaa aikuisuuteen liittyviä eri elämänvaiheita ja -tilanteita
- tietää keskeisiä ikuisten ja ikääntyvien terveyshaasteita
- tietää yksilön perimän vaikutuksen sairauksien syntyyn
- tietää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää hyvinvointi- ja terveysteknologian käytön merkityksen aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitotyössä
- osaa huomioida muuttuvat toimintaympäristöt ja uudenlaiset toimintatavat asiakkaiden ohjaamisessa
- ymmärtää ryhmänohjauksen merkityksen yhtenä aikuisten ja ikäihmisten terveyden edistämisen työmuotona
- ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ymmärtää yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietämystään aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- ymmärtää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä ja tietää PRS:n käytön perusteet.
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- harjaantuu ohjaamaan aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa yksilöllisesti asiakkaan ohjaamisessa
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa käyttäen ja osaa hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa yksilöllisesti
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita yksilöllisesti uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä asiakkaan tarpeet huomioiden
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle ja hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa tulkita terveyden edistämisen genomitietoa ja hyödyntää PRS tuloksia terveysneuvonnassa

Aika ja paikka

Luennoille osalistuminen erittäin suotavaa, luennoilla voidaan käsitellä asioita, joista ei välttämättä tule materiaalia moodleen.
Orientaatio 8.1 (läsnäolovelvollisuus)
Tutkimusklubi 3.2 (ryhmätehtävä, läsnäolovelvollisuus)
Yhteisöanalyysi purkainen 12.2 (ryhmätehtävä, läsnäolovelvollisuus)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti 14.2. LÄhtökohtaisesti ryhmäläisille tulee sama arvosana, mutta tarvittaessa voidaan ryhmäläisille antaa myös eri arvosanat. Ryhmäjaot tehdään 14.2 ennen tentin alkamista.
Ryhmätentin vastauksen voi kirjoittaa sähköisesti, omat läppärit mukaan tenttitilaisuuteen.

Uusintatentti maaliskuussa examissa 17.3-23.3. Opintojakson arvosanaa ei voi korottaa, koska arvioinnin perusteena on ryhmätentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento/verkkoluento, itsenäiset tehtävät, ryhmä/pienryhmätehtävät.

Opetus tapahtuu lähiopetuksena tai verkkoluentoina. Ei hybridi mahdollisuutta. Luennoista ei tehdä tallenteita.

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksolla opetuksessa hyödynnettävä tai jaettava materiaali on tenttimateriaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h x 3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Ilmoittautumisaika

03.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 18.02.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Riikka Pelkonen
  • Sara Sternberg
Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät
  • 21TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH

Tavoitteet (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Sisältö (OJ)

Sisältö
- aikuisuuden eri elämänvaiheet ja -tilanteet
- aikuisten ja ikäihmisten ajankohtaiset terveyshaasteet
- genomitiedon hyödyntäminen aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä
- polygeenisen riskisumman käyttö yksilöllistetyssä ohjauksessa
- hyvinvointi- ja terveysteknologian hyödyntäminen aikuisten ja ikäihmisten terveysneuvonnon ja ohjauksen tukena
- aikuisten ja ikäihmisten omahoidon tukeminen ja ohjaaminen uudenlaisten palvelujen käytössä
- moniammatillinen osaaminen ja eri sektoreiden palvelut aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ryhmänohjaus aikuisväestön terveyden edistämisen työmuotona
- yhteisön ja ympäristön vaikutus yksilön terveydelle

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet -opintojaksolle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tunnistaa aikuisuuteen liittyviä eri elämänvaiheita ja -tilanteita
- tietää keskeisiä ikuisten ja ikääntyvien terveyshaasteita
- tietää yksilön perimän vaikutuksen sairauksien syntyyn
- tietää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää hyvinvointi- ja terveysteknologian käytön merkityksen aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitotyössä
- osaa huomioida muuttuvat toimintaympäristöt ja uudenlaiset toimintatavat asiakkaiden ohjaamisessa
- ymmärtää ryhmänohjauksen merkityksen yhtenä aikuisten ja ikäihmisten terveyden edistämisen työmuotona
- ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen aikuisten ja ikäihmisten sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- ymmärtää yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja -tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa asiakkaan ohjaamisessa.
- syventää tietämystään aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa
- ymmärtää genomitiedon merkityksen terveyden edistämisessä ja tietää PRS:n käytön perusteet.
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita uudenlaisten palvelujen käytössä
- harjaantuu ohjaamaan aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää aikuisuuden eri elämänvaiheita ja tilanteita ja osaa hyödyntää tietoa yksilöllisesti asiakkaan ohjaamisessa
- syventää tietojaan aikuisten ja ikäihmisten terveyshaasteista näyttöön perustuvaa ja ajankohtaista tietoa käyttäen ja osaa hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa hyödyntää genomitietoa aikuisväestön sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, asiakkaan ohjaamisessa sekä omahoidon tukemisessa yksilöllisesti
- osaa hyödyntää hyvinvointi- ja terveysteknologiaa aikuisten ja ikäihmisten terveydenhoitotyössä ja osana asiakkaan yksilöllistä ohjaamista
- osaa kehittää omaa terveydenhoitotyön osaamistaan muuttuvissa toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita yksilöllisesti uudenlaisten palvelujen käytössä
- osaa ohjata aikuisten ja ikäihmisten erilaisia terveyden edistämisen ryhmiä
- osaa hyödyntää moniammatillista osaamista ja eri sektoreiden palveluja aikuisväestön sairauksien hoidossa ja terveyden edistämisessä asiakkaan tarpeet huomioiden
- osaa huomioida ja arvioida yhteisön ja ympäristön vaikutuksia yksilön terveydelle ja hyödyntää tietämystään ohjaustyössä
- osaa tulkita terveyden edistämisen genomitietoa ja hyödyntää PRS tuloksia terveysneuvonnassa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 12.2.
Uusintatentti maaliskuussa, erikseen sovittavalla tavalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento/verkkoluento, itsenäiset tehtävät, ryhmä/pienryhmätehtävät
Opintojakson tiedot päivittyvät orientaatioon mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h x 3