Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00FO30

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

- osaa työskennellä terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- osaa käyttää ja soveltaa monipuolisesti terveydenhoitajatyön eri menetelmiä
- osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- osaa tunnistaa genomitiedon käytön eettiset näkökulmat yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Sisältö

- terveydenhoitajan historia, työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä, terveyden tasa-arvo, terveyserot
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot yksilö, yhteisö ja yhteiskuntatasoilla
- moniammatillisuus, perhekeskeisyys, asiakaslähtöisyys ja tarvelähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvun prosessi
- genomitiedon käytön eettiset kysymykset ja periaatteet terveyden edistämisessä
- tietoon perustuva suostumus
- kestävän kehityksen näkökulmat ja ratkaisut terveydenhoitajan työssä

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- tietää näyttöön perustuvan tiedon merkityksen terveydenhoitajatyössä ja tietää vastuunsa oman osaamisensa ylläpitämisessä ja kehittymisessä
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- tietää genomitiedon keskeisimmät eettiset periaatteet yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- tietää miten toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
- ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- ymmärtää ja tunnistaa yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä genomitiedon keskeisimpiä eettisiä periaatteita
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
i

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
- ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- osaa käyttää ja soveltaa genomitiedon eettistä osaamistaan yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi innovatiivisesti.

Ilmoittautumisaika

03.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Silvan
  • Paula Pajunen
Vastuuhenkilö

Paula Pajunen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 21TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

- osaa työskennellä terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- osaa käyttää ja soveltaa monipuolisesti terveydenhoitajatyön eri menetelmiä
- osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- osaa tunnistaa genomitiedon käytön eettiset näkökulmat yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Sisältö (OJ)

- terveydenhoitajan historia, työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä, terveyden tasa-arvo, terveyserot
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot yksilö, yhteisö ja yhteiskuntatasoilla
- moniammatillisuus, perhekeskeisyys, asiakaslähtöisyys ja tarvelähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvun prosessi
- genomitiedon käytön eettiset kysymykset ja periaatteet terveyden edistämisessä
- tietoon perustuva suostumus
- kestävän kehityksen näkökulmat ja ratkaisut terveydenhoitajan työssä

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- tietää näyttöön perustuvan tiedon merkityksen terveydenhoitajatyössä ja tietää vastuunsa oman osaamisensa ylläpitämisessä ja kehittymisessä
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- tietää genomitiedon keskeisimmät eettiset periaatteet yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- tietää miten toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
- ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- ymmärtää ja tunnistaa yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä genomitiedon keskeisimpiä eettisiä periaatteita
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
i

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
- ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
- osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
- tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
- osaa käyttää ja soveltaa genomitiedon eettistä osaamistaan yksilöllistetyssä terveyden edistämisessä
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi innovatiivisesti.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 8.1.2024 ja päättyy 25.2.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti koululla, paperitentti 19.2.2024
I uusinta examissa vko 11
II uusinta examissa vko 14

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi 0-5
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus on 3 x 27 tuntia, yhteensä 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa tammikuussa 2024 ja päättyy 25.2.2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Teoriasisältö:
Terveydenhoitajan työn historia, periaatteet, arvot,
Ammatti-identiteetin rakentuminen
Terveydenhoitajatyön eettiset kysymykset, dialogisuus
Terveydenhoitajatyön työmuodot ja menetelmät
Vuorovaikutusorientaatiot terveydenhoitajatyössä
Kulttuurisensitiivisyys
Ympäristöterveydenhuollon erityiskysymykset