Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00FN93

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Sisältö

- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet -opintojaksolle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa

Ilmoittautumisaika

16.12.2023 - 02.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Anna Aikasalo
  • Milla Hiitti
  • Tuija Landström
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Anna Aikasalo

Ryhmät
  • 21TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Sisältö (OJ)

- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet -opintojaksolle

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma täydentyy ennen toteutuksen alkua.