Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00FA48

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Sisältö

- työikäisen terveydenhoitotyö
- työterveyshuollon toiminta, työhyvinvointi, työkyky- ja voimavaralähtöisyys
- työlääketiede ja työhygienia
- toimintaa ohjaava lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
- työkyvyn tukeminen, syrjäytymisen ehkäisy ja kestävä kehitys
- monialainen yhteistyö eri yhteistyökumppaneiden ja eri ammattiryhmien kanssa
- terveyden edistämisen hyvät käytännöt työterveyshuollossa

Esitietovaatimukset

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- hahmottaa hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteet
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- hahmottaa monialaisen yhteistyön merkityksen ja oman asiantuntijuutensa yhteistyössä
- tietää terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyöhön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa suunnitella hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaista työterveyshuoltoa
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat ja osaa soveltaa niitä työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 18.02.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riikka Pelkonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Riikka Pelkonen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Sisältö (OJ)

- työikäisen terveydenhoitotyö
- työterveyshuollon toiminta, työhyvinvointi, työkyky- ja voimavaralähtöisyys
- työlääketiede ja työhygienia
- toimintaa ohjaava lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
- työkyvyn tukeminen, syrjäytymisen ehkäisy ja kestävä kehitys
- monialainen yhteistyö eri yhteistyökumppaneiden ja eri ammattiryhmien kanssa
- terveyden edistämisen hyvät käytännöt työterveyshuollossa

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- hahmottaa hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteet
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- hahmottaa monialaisen yhteistyön merkityksen ja oman asiantuntijuutensa yhteistyössä
- tietää terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyöhön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa suunnitella hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaista työterveyshuoltoa
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat ja osaa soveltaa niitä työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Aika ja paikka

Orientaatiotunnilla on läsnäolovelvoite (lähi).

Pienryhmätyöskentelyn yhteinen aloitus ryhmille orientaation yhteydessä, läsnäolovelvoite.
Asiantuntijaluennoilla (vierailijat) läsnäolovelvoite.
Pienryhmätyöskentelyn purut omassa pienryhmässä TAMKilla, läsnäolovelvoite.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti vk 7 (lähi TAMKilla).
1. uusinta Examissa vko 11
2. uusinta Examissa vko 15

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö, tentti, arviointi 0-5
2. osa: Työhygienia, työlääketiede ja työergonomia, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja reflektoivan oppimispäiväkirjan tekeminen luennoista, arviointi hyväksytty/täydennettävä/hylätty
3. osa: Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen pienryhmissä sekä pareittain, hyväksytty/täydennettävä/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, luentopäiväkirjan tekeminen, työpaikkaselvityksen toteuttaminen, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja tehtävät.

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
- Martimo, Uitti & Antti-Poika. (toim.) 2018. Työstä Terveyttä. Duodecim.
- Karvala, Leino & Oksa. (toim.) 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. Duodecim.
- Uitti. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. TTL.

Työterveyshuoltoa ohjaavat lait ja asetukset:
- Työterveyshuoltolaki 1383/2001
- Työturvallisuuslaki 738/2002
- Valtioneuvoston asetus hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteista, työterveyshuollon sisällöstä sekä ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden koulutuksesta 708/2013
- Valtioneuvoston asetus terveystarkastuksista erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavissa töissä 1485/2001

Työkuormituksen arviointimenetelmät:
- Ahola, Aminoff & Hannonen. 2015. Työkuormituksen arviointimenetelmä tikka. TTL.

Muu sähköinen materiaali:
- Työterveys ja kuntoutus -tietokanta. Duodecim Terveysportti.

Tenttikirjallisuus tarkennettuna Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 3 op, 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä sisältäen luennot, pienryhmät, tentti ja itsenäinen työskentely.

Sisällön jaksotus

1 osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö
2 osa: Työhygienia ja työlääketiede sekä työergonomia (asiantuntijaluennot)
3 osa: Pienryhmätyöskentely (työkyky, työhyvinvointi ja työpaikkaselvitys)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisella toteutuksella. Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa, pienryhmätyöskentelyssä (aloitus + purut) sekä asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus. Kurssin tehtävät pakollisia. Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraaliseen arviointiin.

Tehtävät tulee olla palautettuna ennen kurssin varsinaiseen tenttiin osallistumista.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.02.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Riikka Pelkonen
  • Irmeli Nieminen
  • Laura Hilden
Vastuuhenkilö

Riikka Pelkonen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Sisältö (OJ)

- työikäisen terveydenhoitotyö
- työterveyshuollon toiminta, työhyvinvointi, työkyky- ja voimavaralähtöisyys
- työlääketiede ja työhygienia
- toimintaa ohjaava lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
- työkyvyn tukeminen, syrjäytymisen ehkäisy ja kestävä kehitys
- monialainen yhteistyö eri yhteistyökumppaneiden ja eri ammattiryhmien kanssa
- terveyden edistämisen hyvät käytännöt työterveyshuollossa

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- hahmottaa hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteet
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- hahmottaa monialaisen yhteistyön merkityksen ja oman asiantuntijuutensa yhteistyössä
- tietää terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyöhön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa suunnitella hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaista työterveyshuoltoa
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat ja osaa soveltaa niitä työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Aika ja paikka

Toteutusaika 09.01.2023 - 26.02.2023.

Orientaatiotunnilla ti 10.1.2023 läsnäolovelvoite (lähi).

Pienryhmätyöskentelyn yhteinen aloitus kaikille ryhmille ma 16.1.2023, tässä myös läsnäolovelvoite. Pienryhmätyöskentelyn purut omassa pienryhmässä (1-3) TAMKilla, läsnäolovelvoite.

Itsenäisten tehtävien viimeinen palautuspäivämäärä pe 17.2.2023.
Tentti (lähi) to 23.2.2023.

Toteutussuunnitelma voi täydentyä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti to 23.2.2023 (lähi).
1. uusinta Examissa vko 14
2. uusinta Examissa vko 17

Kurssiarvosanaa on mahdollista korottaa tenttimällä koko kurssin sisältö ensimmäisen uusinnan kanssa samalla aikavälillä. Mikäli haluat toimia näin, ole yhteydessä opettajaan heti arvioinnin valmistumisen jälkeen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö, tentti, arviointi 0-5
2. osa: Työhygienia, työlääketiede ja työergonomia, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja reflektoivan oppimispäiväkirjan tekeminen luennoista, arviointi hyväksytty/hylätty
3. osa: Pienryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen pienryhmissä sekä pareittain, hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely ja tehtävät, työpaikkaselvityksen toteuttaminen parityönä, luentopäiväkirjan tekeminen, pienryhmätyöskentely.

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
- Martimo, Uitti & Antti-Poika. (toim.) 2018. Työstä Terveyttä. Duodecim.
- Karvala, Leino & Oksa. (toim.) 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. Duodecim.
- Uitti. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. TTL.

Työterveyshuoltoa ohjaavat lait ja asetukset:
- Työterveyshuoltolaki 1383/2001
- Työturvallisuuslaki 738/2002
- Valtioneuvoston asetus hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteista, työterveyshuollon sisällöstä sekä ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden koulutuksesta 708/2013
- Valtioneuvoston asetus terveystarkastuksista erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavissa töissä 1485/2001

Työkuormituksen arviointimenetelmät:
- Ahola, Aminoff & Hannonen. 2015. Työkuormituksen arviointimenetelmä tikka. TTL.

Muu sähköinen materiaali:
- Työterveys ja kuntoutus -tietokanta. Duodecim Terveysportti.

Tenttikirjallisuus tarkentuu orientaatiossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 3 op, 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä sisältäen luennot, pienryhmät, tentti ja itsenäinen työskentely.

Sisällön jaksotus

1 osa: Työikäisen terveydenhoitajatyö
2 osa: Työhygienia ja työlääketiede sekä työergonomia (asiantuntijaluennot)
3 osa: Pienryhmätyöskentely (työkyky, työhyvinvointi ja työpaikkaselvitys)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa, pienryhmätyöskentelyssä (aloitus + purut) sekä asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus. Kurssin tehtävät pakollisia. Myöhässä palautetut tehtävät voivat vaikuttaa kurssin numeraalisen arviointiin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
- Ei tiedä hyvän työterveyshuoltokäytännön keskeisiä periaatteita tai työterveyshuoltoa ohjaavia lakeja ja ohjeita
- Ei tunnista altisteita, työn kuormitustekijöitä tai työhyvinvoinnin vaikutuksia yksilöön ja yhteisöön
- Ei hahmota monialaisen yhteistyön merkitystä
- Ei tunnista terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- hahmottaa hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteet
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- hahmottaa monialaisen yhteistyön merkityksen ja oman asiantuntijuutensa yhteistyössä
- tietää terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyöhön

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat työhönsä
- osaa suunnitella hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaista työterveyshuoltoa
- tietää työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ymmärtää keskeiset työterveyshuoltoon ja työkyvyn ylläpitoon liittyvät lait, ohjeet ja toimintatavat ja osaa soveltaa niitä työhönsä
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön sekä työterveyspainotteisen sairaanhoidon periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhygieenisten altisteiden, työn kuormitustekijöiden ja työhyvinvoinnin vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
- osaa toimia monialaisissa yhteistyöryhmissä oman asiantuntijuutensa edustajana
- osaa soveltaa terveyden edistämisen hyviä käytäntöjä asiakastyössä