Aikuisväestön terveyden edistäminenLaajuus (2 op)
Tunnus: 7K00FA47
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 01.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 26.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Riikka Pelkonen
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö (OJ)
- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
Aika ja paikka
Orientaatio ke 21.8. klo 12.30. (pakollinen läsnäolo) Opintojakson tiedot tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Tarkempi opintojakson eteneminen on ilmoitettu moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 12.9, tarkentuu mahdollisesti.
Uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Vierailijaluennot (pakollinen läsnäolo)
Pienryhmätyöskentely
Monialainen digiklinikka
Tutkimusklubi
Case-työskentely
Tarkentuu orientaatioon mennssä
Oppimateriaalit
Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus.
Luennot, opintojaksolla jaettava materiaali
Täydentyy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
Ilmoittautumisaika
24.05.2022 - 07.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 18.09.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö (OJ)
- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
Aika ja paikka
Orientaatio ke 10.8. klo 12.30. Opintojakson tiedot tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Tarkempi opintojakson eteneminen on ilmoitettu moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 16.9 klo 10.15
Uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Yhteiset luennot ja webinaarit moniammattisesti (Samk, Sasky ja Sataedu)
Pienryhmätyöskentely
Monialainen digiklinikka
Tutkimusklubi
Case-työskentely
Oppimateriaalit
Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus.
Luennot, opintojaksolla jaettava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2x27h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti