Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00FA42

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen

Sisältö

- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina

Esitietovaatimukset

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.02.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Aikasalo
  • Paula Pajunen
  • Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö

Paula Pajunen

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen

Sisältö (OJ)

- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy 26.2.2023
Orientaatio 17.1.2023 pakollinen läsnäolo

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 24.2.2023
I uusinta examissa vko 11
II uusinta examissa vko 14

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pienryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus on 3 x 27 tuntia, yhteensä 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa tammikuussa 2023 ja päättyy 26.2.2023.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Teoriasisältö:
Terveydenhoitajan työn historia, periaatteet, arvot,
Ammatti-identiteetin rakentuminen
Terveydenhoitajatyön eettiset kysymykset, dialogisuus
Terveydenhoitajatyön työmuodot ja menetelmät
Vuorovaikutusorientaatiot terveydenhoitajatyössä
Kulttuurisensitiivisyys
Ympäristöterveydenhuollon erityiskysymykset

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
Ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain
Osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa joitakin ympäristön vaikutuksia yksilön/väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla

Ilmoittautumisaika

06.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anne Silvan
  • Paula Pajunen
Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen

Sisältö (OJ)

- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa tammikuusa ja päättyy 27.2.2022
Orientaatio 11.1.2022 pakollinen läsnäolo

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 11.2.2022
I uusinta examissa vko 10
II uusinta examissa vko 13

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pineryhmätyöskentely
Portfoliotyöskentelyn jatkaminen

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.
Portfoliotyöskentely jatkuu tällä kurssilla ja loppuu keväällä 2023

Sisällön jaksotus

Toteutus alkaa tammikuussa 2022 ja päättyy 27.2.2022.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
Ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain
Osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa joitakin ympäristön vaikutuksia yksilön/väestön terveyteen ja hyvinvointiin

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla