Ohjattu harjoittelu 7, kouluikäisen terveydenhoitajatyöLaajuus (6 op)
Tunnus: 7K00FA39
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
Sisältö
- ohjattu harjoittelu 4 viikkoa
Esitietovaatimukset
Osallistuminen koululaisen ja perheen sekä opiskelijan terveydenhoitajatyö opintojaksoille. Ohjattu harjoittelu, lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö suoritettu.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
-osaa kohdata kouluikäisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-osaa reagoida kouluikäisen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
-osaa lähettää ohjattuna kouluikäisen tarvittaessa jatkohoitoon
-osaa tunnistaa kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-osaa ohjata koululaista ja hänen perhettään terveellisissä elintavoissa
-osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
-ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
-osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
-osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija
-ei osaa kohdata kouluikäistä ja hänen perhettään asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-ei kykene toteuttamaan itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-ei osaa lähettää ohjattuna kouluikäistä tarvittaessa jatkohoitoon
-ei tunnista kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-ei osallistu koululaisen ja hänen perheensä ohjaustilanteisiin
-ei osaa soveltaa kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
-ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
-ei pysty vastaanottamaan palautetta
Ilmoittautumisaika
10.05.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 26.11.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
Sisältö (OJ)
- ohjattu harjoittelu 4 viikkoa
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen koululaisen ja perheen sekä opiskelijan terveydenhoitajatyö opintojaksoille. Ohjattu harjoittelu, lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö suoritettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
-osaa kohdata kouluikäisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-osaa reagoida kouluikäisen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
-osaa lähettää ohjattuna kouluikäisen tarvittaessa jatkohoitoon
-osaa tunnistaa kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-osaa ohjata koululaista ja hänen perhettään terveellisissä elintavoissa
-osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
-ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
-osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
-osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija
-ei osaa kohdata kouluikäistä ja hänen perhettään asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-ei kykene toteuttamaan itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-ei osaa lähettää ohjattuna kouluikäistä tarvittaessa jatkohoitoon
-ei tunnista kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-ei osallistu koululaisen ja hänen perheensä ohjaustilanteisiin
-ei osaa soveltaa kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
-ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
-ei pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 28.8.23 klo 14.15.
1. harjoittelumahdollisuus
Vk 38-41 /2023
2. harjoittelumahdollisuus
Vk 44-47 /2023
Reflektiotunnit sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun ei liity tenttiä.
Harjoitteluun liittyvät tehtävät tehdään harjoittelun ohessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma täydentyy lähempänä harjoittelua.
Orientaatiotunti pidetään viikolla 36 (tarkentuu lähempänä).
Itsenäinen työskentely harjoittelupaikassa, itsenäisiä tehtäviä.
Osallistuminen orientaatiotuntiin ja reflektiotuntiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 162h
4 x 38h15min = 153h harjoittelupaikassa
orientaatio 2h, reflektio 2h, tehtävät 5h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu käytännön harjoitteluna koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimipisteissä.
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
11.05.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 04.12.2022
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
Sisältö (OJ)
- ohjattu harjoittelu 4 viikkoa
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen koululaisen ja perheen sekä opiskelijan terveydenhoitajatyö opintojaksoille. Ohjattu harjoittelu, lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö suoritettu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
-osaa kohdata kouluikäisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-osaa reagoida kouluikäisen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
-osaa lähettää ohjattuna kouluikäisen tarvittaessa jatkohoitoon
-osaa tunnistaa kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-osaa ohjata koululaista ja hänen perhettään terveellisissä elintavoissa
-osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
-ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
-osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
-osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija
-ei osaa kohdata kouluikäistä ja hänen perhettään asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
-ei kykene toteuttamaan itsenäisesti kouluikäisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
-ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
-ei osaa lähettää ohjattuna kouluikäistä tarvittaessa jatkohoitoon
-ei tunnista kouluikäisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
-ei osallistu koululaisen ja hänen perheensä ohjaustilanteisiin
-ei osaa soveltaa kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
-ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
-ei pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 6.9.22
1. harjoittelumahdollisuus
Vk 38-41 eli 19.9. – 16.10.22
2. harjoittelumahdollisuus
Vk 45-48 eli 7.11. – 4.12.22
Reflektiotunnit sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun ei liity tenttiä.
Harjoitteluun liittyvät tehtävät tehdään harjoittelun ohessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma täydentyy lähempänä harjoittelua.
Orientaatiotunti pidetään ti 6.9.22.
Itsenäinen työskentely harjoittelupaikassa, itsenäisiä tehtäviä.
Osallistuminen orientaatiotuntiin ja reflektiotuntiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 162h
4 x 38h15min = 153h harjoittelupaikassa
orientaatio 2h, reflektio 2h, tehtävät 5h
SepäSe-päivän tunnit lasketaan harkkatunneiksi (tunti tunnista -periaatteella)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu käytännön harjoitteluna koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimipisteissä.
Kansainvälisyys
-