Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänäänLaajuus (3 op)

Tunnus: 7K00EV91

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Ilmoittautumisaika

15.10.2022 - 13.11.2022

Ajoitus

14.11.2022 - 25.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 39

Koulutus
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 20EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma 20EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 25.12.2022 klo 24 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 25.12.2022 klo 24 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

10.10.2022 - 02.11.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 25.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 21SH1B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 25.12. 2022 klo 24 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 25.12. 2022 klo 24 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

23.09.2022 - 19.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 27.11.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 21ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 27.11. 2022 klo 24 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 27.11.2022 klo 24 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 25.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 21SH1C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 25.12.2022 klo 24 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 25.12.2022 klo 24 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 04.10.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 25.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Raakel Viheroksa

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
  • 20KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma 20KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, ei erillistä tenttiä. Verkkotehtävät tulee tehdä annetun aikataulun mukaisesti. Tarkempi tehtävien aikataulutus annetaan orientaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu verkkotehtävien arvosanoista. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena Moodle-verkkoalustalla, mikä avautuu orientaation jälkeen. Ohjeet kurssin suorittamiseen läsnäolopakollisessa orientaatiossa 4.10.2022.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä kurssialustalla (Moodle) ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op, 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

Sisällön jaksotus

Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki tehtävät annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaisesti:
Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana. Myöhästyneitä tehtäviä ei tarkisteta. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- Lähteiden käyttö jää suppeahkolle tasolle
- arviointikriteerit täyttyvät osittain tai niukasti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- Lähteitä on käytetty laajasti.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- lähteitä on käytetty laajasti ja monipuolisesti
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 16.10.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 21SH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 16.10. 2022 klo 24 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 16.10. 2022 klo 24 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

07.03.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

21.04.2022 - 05.06.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 20SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 5.6.2022 klo 18 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 5.6.2022 klo.18.00 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

13.01.2022 - 28.02.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 05.06.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Irja Nieminen
Vastuuhenkilö

Irja Nieminen

Ryhmät
  • 20SH2E
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2E

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 5.6.2022 klo 18 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä Moodlessa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodlen osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 5.6.2022 klo.18.00 mennessä. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

30.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Tiainen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 20SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 27.2. 2022 klo 18 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki tabulan osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 27.2.2022 klo.18.00. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

30.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Tiainen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 20SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 27.2. 2022 klo 18 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki tabulan osioissa (1-5) olevat tehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten)
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 27.2.2022 klo.18.00. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät

Ilmoittautumisaika

07.06.2021 - 17.10.2021

Ajoitus

25.10.2021 - 10.01.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Sirkku Haaranen
Vastuuhenkilö

Sirkku Haaranen

Ryhmät
  • 20AVOSHV
    Sairaanhoitajakoulutuksen polkuopinnot, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (OJ)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Aika ja paikka

Verkossa toteutusaikana 25.10.2021 - 21.12.2021. Teorialuennot 9.11.2021 ja 30.11.2021 klo 12.30 - 15.45 etäopetuksena.

9.11 Teoriatunnilla sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa, että toteutusaikaa jatketaan 10.1.2022 saakka, syynä opiskelijoiden toive.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 21.12.2021 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.

9.11 sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa, että toteutusaikaa jatketaan 10.1.2022 saakka, syynä opiskelijoiden toive.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu pääosin verkkototeutuksena. Verkossa tapahtuvan opiskelun lisäksi kurssiin kuuluu teoriaopetusta. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.
- Toteutussuunnitelma täydentyy ennen opintojakson alkua

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.

Sisällön jaksotus

- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki Moodletehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten).
Muutos 9.11: Tämä (tieteen merkitys) tehtävä korvautuu osittain teorialuennoilla ja osittain toisella tehtävällä (Moodlessa), joka tehdään opinnäytetyöskentelyä varten ja otetaan mukaan sekä käsitellään opinnäytetyön orientaatiotunneilla tammikuussa 2022. Tämä muutos tehty toteutussuunnitelmaan opiskelijoiden ja opettajan 9.11 tekemän yhteisen sopimuksen perusteella.
• Itsearviointi

Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 10.1.2022 mennessä (pvm muutettu 9.11.2021 sopimuksen perusteella). Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät