Siirry suoraan sisältöön

Alalle orientoituminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00DX18

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 15.01.2021

Ajoitus

07.01.2021 - 31.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna-Kaisa Korpela
  • Heidi Valtatie
  • Päivi Lukin
Vastuuhenkilö

Heidi Valtatie

Ryhmät
  • 21SH1B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei kokeita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
luennot, harjoituksia, ryhmätyöskentely
*******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, HOPS-keskustelut, erilaiset infot
******************************
Kirjoitusviestintä:
luennot, työpajat, kirjallinen työ

Oppimateriaalit

KESKEISET LAIT JA ASETUKSET SEKÄ AMMATILLINEN TOIMINTA 2op:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.
******************************
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.
******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.
*******************************
Kirjastoinfo/Päivii Lukin 18.1.2021

Kirjoitusviestintä:
6 tuntia kokoryhmälle sekä 2 tuntia jokaiselle pienryhmälle. Toteutuu vuonna 2021 terveyden edistämisen opintojakson yhteydessä.

Sisällön jaksotus

Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutoritunnit, tehtävät, hops-keskustelu
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus

Ilmoittautumisaika

25.11.2020 - 08.01.2021

Ajoitus

07.01.2021 - 31.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna-Kaisa Korpela
  • Päivi Lukin
  • Anne Mäenpää
  • Riikka Lehtinen
  • Sirkku Haaranen
Vastuuhenkilö

Riikka Lehtinen

Ryhmät
  • 21SH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei kokeita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
luennot, harjoituksia, ryhmätyö
*******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, HOPS-keskustelut, erilaiset infot
******************************
Kirjoitusviestintä:
luennot, työpajat, kirjallinen työ

Oppimateriaalit

KESKEISET LAIT JA ASETUKSET SEKÄ AMMATILLINEN TOIMINTA 2op:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.
******************************
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.
******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.
*******************************
Kirjoitusviestintä:
6 tuntia kokoryhmälle sekä 2 tuntia jokaiselle pienryhmälle.

Sisällön jaksotus

Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutoritunnit, tehtävät, hops-keskustelu
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus

Ilmoittautumisaika

10.06.2020 - 29.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ilona Jylhäsalo
  • Mervi Kastari
  • Miia Koskela
  • Ilona Jylhäsalo
  • Päivi Lukin
Vastuuhenkilö

Ilona Jylhäsalo

Ryhmät
  • 20SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

• Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Oppimateriaalit

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:
Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön tiedot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Kirjoitusviestintään sisältyvä arvioitava essee kirjoitetaan Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen pienryhmätyöskentelyn yhteydessä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan

Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa

Ilmoittautumisaika

10.06.2020 - 01.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mervi Kastari
  • Milla Hiitti
  • Elisa Airikkala
  • Taina Peltonen
Vastuuhenkilö

Elisa Airikkala

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Aika ja paikka

Opintojakso kestää koko syyslukukauden.
Asiantuntijuuden kehittyminen jatkuu keväällä 2020 - ja koko opiskelun ajan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa. Ryhmätyön esittäminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit, ryhmätyöt.

Oppimateriaalit

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-kirjallisuus:

- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57h itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Osat:
1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan

Ilmoittautumisaika

10.06.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 03.09.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Markkanen
  • Päivi Lukin
  • Johanna Granlund
Vastuuhenkilö

Ulla Markkanen

Ryhmät
  • 19SH2B
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolio-ohjeet täydentyvät orientaatiotunnilla 2019, esseen palautus kirjoitusviestinnän ohjeen mukaan, portfolion palautus 20.12.2019 mennessä. Portfolio käytetään HOPS-keskustelun pohjana.
Uusinta1: portfolion palautus vk 2/2020 aikana
Uusinta 2: portfolion palautus vk 3/ 2020 aikana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, kirjoitusviestinnän tunneilla, tiedonhaun tunneilla sekä tutortunneilla
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57h itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

täydentyy elokuussa 2019

Ilmoittautumisaika

27.08.2019 - 08.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 03.09.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Merta
  • Minna Merta
  • Päivi Lukin
  • Johanna Granlund
Vastuuhenkilö

Minna Merta

Ryhmät
  • 19SH2A
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole tenttiä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.
Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan.
Portfolion palautus 16.12. 2019 mennessä.

1. uusinta portfolion palautus 17.-20.12.2019 (viikko 51).
2. uusinta portpofolion palautus viikolla 2. 2020

Portfoliota käytetään HOPS-keskustelun pohjalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Oppimateriaalit

• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, kirjoitusviestinnässä, tieodonhaussa sekä tuutoritunneilla.
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Ilmoittautumisaika

10.06.2019 - 01.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 03.09.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Lukin
  • Johanna Granlund
  • Minna Tiainen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 19SH2C
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan. Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa. Portfolion palautus 16.12. mennessä.

1. Uusintakerta: Portfolion palautus myöhässä vk 51 17-20.12. aikana
2. Uusintakerta: Portfolion palautus myöhässä vk 2 aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.

Oppimateriaalit

• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
Läsnäolovelvollisuus: orientaatiossa, tuutortunneilla, kirjoitusviestinnän tunneilla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Ilmoittautumisaika

10.06.2019 - 01.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 03.09.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Lukin
  • Johanna Granlund
  • Anne Partanen
Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät
  • 19SH2D
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa

Sisältö (OJ)

- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.
Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan.
Portfolion palautus 16.12 mennessä.
Portfoliota käytetään HOPS keskustelun pohjana.
1. uusinta: portfolion palautus 17-20.12
2. uusinta: portfolion palautus vko 2. 2020

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Oppimateriaalit

• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, tutortunneilla, kirjoitusviestinnän tunneilla sekä tiedonhaun tunneilla.
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.