Siirry suoraan sisältöön

Aikuisväestön terveyden edistäminenLaajuus (2 op)

Tunnus: 7K00FA47

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi

Esitietovaatimukset

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 01.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 26.11.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Riikka Pelkonen
  • Sara Sternberg
Vastuuhenkilö

Maija Korpikoski

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö (OJ)

- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti

Aika ja paikka

Orientaatio ke 21.8. klo 12.30. (pakollinen läsnäolo) Opintojakson tiedot tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Tarkempi opintojakson eteneminen on ilmoitettu moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 12.9, tarkentuu mahdollisesti.
Uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Vierailijaluennot (pakollinen läsnäolo)
Pienryhmätyöskentely
Monialainen digiklinikka
Tutkimusklubi
Case-työskentely
Tarkentuu orientaatioon mennssä

Oppimateriaalit

Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus.
Luennot, opintojaksolla jaettava materiaali
Täydentyy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti

Ilmoittautumisaika

24.05.2022 - 07.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 18.09.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät
  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden edistämistyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita (työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä) ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö (OJ)

- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- kansansairauksien ehkäisyn ja riskitekijöiden tunnistamisen vahvistaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- terveysneuvonnan sisältöjen ja ohjausosaamisen syventäminen -valmentava elintapaohjaus -ryhmänohjaus työmuotona
- yhteisöanalyysi

Esitietovaatimukset (OJ)

Sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti

Aika ja paikka

Orientaatio ke 10.8. klo 12.30. Opintojakson tiedot tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Tarkempi opintojakson eteneminen on ilmoitettu moodlessa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 16.9 klo 10.15
Uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Yhteiset luennot ja webinaarit moniammattisesti (Samk, Sasky ja Sataedu)
Pienryhmätyöskentely
Monialainen digiklinikka
Tutkimusklubi
Case-työskentely

Oppimateriaalit

Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus.
Luennot, opintojaksolla jaettava materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2x27h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä
- osaa tunnistaa muutamien väestön erityisryhmien terveyshaasteita
- tietää keskeisimmät kansanterveydelliset haasteet ja tunnistaa kansansairauksien riskejä
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveydenhoitotyön menetelmien hyödyn asiakastyössä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää terveyden edistämisen eri tasot osana terveydenhoitajan työtä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- tunnistaa väestön erityisryhmien terveyshaasteita ja osaa edistää heidän terveyttään
- osaa ennaltaehkäistä keskeisimpiä kansansairauksia ja väestön terveyshaasteita
- osaa toimia moniammatillisen yhteistyössä
- osaa hyödyntää terveydenhoitotyön menetelmiä työssään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa toimia työssään terveyttä edistäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä yhdessä asiakkaan kanssa sekä tukea omahoidossa
- osaa keskeisimmät kansansairaudet ja väestön terveyshaasteet ja osa soveltaa tietoa työssään
- osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terveydenhoitotyön menetelmiä tarkoituksenmukaisesti