Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00FA42
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen
Sisältö
- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Aikasalo
- Paula Pajunen
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen
Sisältö (OJ)
- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy 26.2.2023
Orientaatio 17.1.2023 pakollinen läsnäolo
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 24.2.2023
I uusinta examissa vko 11
II uusinta examissa vko 14
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus on 3 x 27 tuntia, yhteensä 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa tammikuussa 2023 ja päättyy 26.2.2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriasisältö:
Terveydenhoitajan työn historia, periaatteet, arvot,
Ammatti-identiteetin rakentuminen
Terveydenhoitajatyön eettiset kysymykset, dialogisuus
Terveydenhoitajatyön työmuodot ja menetelmät
Vuorovaikutusorientaatiot terveydenhoitajatyössä
Kulttuurisensitiivisyys
Ympäristöterveydenhuollon erityiskysymykset
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
Ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain
Osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa joitakin ympäristön vaikutuksia yksilön/väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla
Ilmoittautumisaika
06.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.02.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa perustaa työnsä laajaan terveyden edistämisen käsitykseen
- osaa työskentelyn terveydenhoitajan arvojen, periaatteiden ja eettisten ohjeiden mukaan
- tuntee terveydenhoitotyötä ohjaavan lainsäädännön ja muut ohjeet ja osaa toimia niiden mukaan
- osaa kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
-osaa analysoida näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- ymmärtää kansanterveyden edistämisen, terveyserojen kaventamisen ja terveyden tasa-arvon merkityksen
Sisältö (OJ)
- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- terveyden edistämisen perusteet, terveyden tasa-arvo
- promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- kulttuurilähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- ammatillisen kasvu prosessi
- moniammatillisuus terveydenhoitajan työssä, järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- portfoliotyö alkaa
- ympäristöterveyden edistämisen perusteet
- globaali terveyden edistäminen
- etsivä terveydenhoitajatyö
- järjestöt terveydenhoitajatyön yhteistyökumppaneina
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hahmottaa terveyden edistämisen osana terveydenhoitajan työtä
- osaa keskeisen terveydenhoitajatyötä ohjaavan lainsäädännön ja tunnistaa eettiset periaatteet
- tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön perusteet
- tietää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisen terveydenhoitajan työtä ohjaavan lainsäädännön, kansalliset ja kansainväliset ohjeistukset ja eettiset periaatteet
- osaa suunnitella ja kehittää terveyttä edistävää terveydenhoitajatyötä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen terveyden edistämisessä
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa tammikuusa ja päättyy 27.2.2022
Orientaatio 11.1.2022 pakollinen läsnäolo
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 11.2.2022
I uusinta examissa vko 10
II uusinta examissa vko 13
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen osallistuminen, pienryhmissä läsnäolovelvollisuus, tehtävien tekeminen
Tentti numeraalinen arviointi
Pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, menetelmäharjoitukset, tehtävät ja videointi, pineryhmätyöskentely
Portfoliotyöskentelyn jatkaminen
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä orientaatiossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Lähiopetusta 18 tuntia, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä, joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn.
Portfoliotyöskentely jatkuu tällä kurssilla ja loppuu keväällä 2023
Sisällön jaksotus
Toteutus alkaa tammikuussa 2022 ja päättyy 27.2.2022.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
Ymmärtää suppeasti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä osittain
Osaa tunnistaa joitakin yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa joitakin ympäristön vaikutuksia yksilön/väestön terveyteen ja hyvinvointiin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää ja tunnistaa keskeisimmät terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeisimmät terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää syvällisesti terveydenhoitajan työtä ohjaavat periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet ja osaa työskennellä niiden mukaisesti
Ymmärtää laaja-alaisesti terveyden edistämisen merkityksen terveydenhoitajatyössä
Osaa työskennellessään käyttää ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
Tietää keskeiset terveydenhoitajatyön työmenetelmät ja työmuodot ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti harjoitustilanteissa
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti yhteiskunnassa tapahtuvia muutoksia ja ymmärtää terveydenhoitajan aktiivisen yhteiskunnallisen tehtävän väestön terveyden edistämisessä
Osaa tunnistaa laaja-alaisesti ympäristössä ilmeneviä terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja väestötasolla