Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 5, syntymän jälkeinen hoitotyö ja lasten hoitotyöLaajuus (6 op)

Tunnus: 7K00EW51

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsipotilaan ja perheen hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa ja saa kokemusta potilaan ja perheen koko hoitopolusta, kotiutuksesta ja kotona selviytymisen ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä ja työskennellä eettisesti ja vastuullisesti perheen kulttuuritaustan huomioiden
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustiedot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa kohdata ammatillisesti ja olla vuorovaikutuksessa lapsen ja perheen kanssa
- osaa tunnistaa, ohjata ja tukea potilasta ja perhettä lapsen kasvussa ja kehityksessä, terveyden edistämisessä, voimavarojen tukemisessa ja ylläpitämisessä
- osaa ohjatusti ja turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustaidot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa hoitaa hätäsynnytyksen ja osaa toimia tarkoituksenmukaisesti lapsen elvytystilanteessa
- osaa tarkkailla vastasyntynyttä ja tunnistaa tavallisimmat häiriöt
- osaa ohjata vanhempia vastasyntyneen perushoidossa ja imetyksessä
- osaa havainnoida ja tukea vanhempia varhaisessa vuorovaikutuksessa
-osaa tarkkailla synnyttäneen äidin synnytyksen jälkeistä palautumista ja vointia ja tunnistaa häiriötilanteita
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään

Sisältö

- potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö
- ohjattu harjoittelu 2 viikkoa syntymän jälkeinen hoitotyö ja 2 viikkoa lasten hoitotyö vastasyntyneiden teho-osastolla

Esitietovaatimukset

- ohjatut harjoittelut 1, 2, 3 ja 4 suoritettuna
- osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintojen ja orientoivan harjoittelun opintojaksoon

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa hoitotyön perustiedot sekä syventää ko substanssin erityisosaamista, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa potilaan hoitopolun ko substanssissa
- osaa keskeiset potilaan hoitotyön kliiniset taidot
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- tekee hyväksytyn hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
- huomioi terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty
Opiskelija
- substanssialueen perustiedoissa ja taidoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa ja taidoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota potilaan hoitopolkua
- ei osaa keskeisiä kliinisisiä taitoja ohjattunakaan
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita, heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

17.03.2022 - 13.11.2022

Ajoitus

14.11.2022 - 25.12.2022

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milla Hiitti
Vastuuhenkilö

Milla Hiitti

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen lapsipotilaan ja perheen hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa ja saa kokemusta potilaan ja perheen koko hoitopolusta, kotiutuksesta ja kotona selviytymisen ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä ja työskennellä eettisesti ja vastuullisesti perheen kulttuuritaustan huomioiden
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustiedot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa kohdata ammatillisesti ja olla vuorovaikutuksessa lapsen ja perheen kanssa
- osaa tunnistaa, ohjata ja tukea potilasta ja perhettä lapsen kasvussa ja kehityksessä, terveyden edistämisessä, voimavarojen tukemisessa ja ylläpitämisessä
- osaa ohjatusti ja turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustaidot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa hoitaa hätäsynnytyksen ja osaa toimia tarkoituksenmukaisesti lapsen elvytystilanteessa
- osaa tarkkailla vastasyntynyttä ja tunnistaa tavallisimmat häiriöt
- osaa ohjata vanhempia vastasyntyneen perushoidossa ja imetyksessä
- osaa havainnoida ja tukea vanhempia varhaisessa vuorovaikutuksessa
-osaa tarkkailla synnyttäneen äidin synnytyksen jälkeistä palautumista ja vointia ja tunnistaa häiriötilanteita
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään

Sisältö (OJ)

- potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö
- ohjattu harjoittelu 2 viikkoa syntymän jälkeinen hoitotyö ja 2 viikkoa lasten hoitotyö vastasyntyneiden teho-osastolla

Esitietovaatimukset (OJ)

- ohjatut harjoittelut 1, 2, 3 ja 4 suoritettuna
- osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintojen ja orientoivan harjoittelun opintojaksoon

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa hoitotyön perustiedot sekä syventää ko substanssin erityisosaamista, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa potilaan hoitopolun ko substanssissa
- osaa keskeiset potilaan hoitotyön kliiniset taidot
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- tekee hyväksytyn hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
- huomioi terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty
Opiskelija
- substanssialueen perustiedoissa ja taidoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa ja taidoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota potilaan hoitopolkua
- ei osaa keskeisiä kliinisisiä taitoja ohjattunakaan
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita, heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, työaikasuunnitelman, arvioinnin ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen. Ohjattu harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Arviointiin sisältyy opiskelijan itsearviointi, ohjaajan arviointi ja ohjaavan opettajan arviointi (sisältää kirjallisten tehtävien arvioinnin).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Pakollinen läsnäolovelvollisuus harjoittelun orientaatiossa. Harjoittelun tavoitteiden, itsearviointien sekä kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.

Oppimateriaalit

Teoriaopetuksen oppimateriaali, opettajan osoittamat materiaalit, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 6op eli 6 x 27h = 162h : 2 = 81h/harjoitteluosasto. Harjoittelussa tehdään osastokohtaisesti vähintään 76,5h/2vk (38h 15min/vk), jolloin harjoitteluosastoilla tehtävä yhteistuntimäärä on 153h. Kokonaistuntimäärä sisältää arvioinnit osastolla.

Harjoittelun orientaatiossa läsnäolovelvollisuus. Mahdolliset loppureflektiot koululla opettajan kanssa sopimuksen mukaan.

Harjoittelu lastenosastolla: 3 op
Harjoittelu lapsivuodeosastolla: 3 op

Ajankäyttötiedot tarkentuvat infossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu ajoittuu syksylle 2022 tutoropettajan tekemän ryhmäjaon mukaisesti tai oman erillisen ohjeen mukaan. Kaksi viikkoa synnyttäneiden osastolla ja kaksi viikkoa lasten osastolla, yhteensä 4 viikon yhtenäinen jakso.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija kirjaa kummastakin harjoittelupaikasta erikseen alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle, keskustelee tavoitteistaan ohjaajan kanssa ja lähettää ne sähköpostitse opettajalle ja kopiona ohjaajilleen ensimmäisen harjoitteluviikon torstaina. Työvuorot suunnitellaan mahdollisuuksien mukaan ohjaajan työvuorojen mukaan. Ne kirjataan työvuorolomakkeelle ja lähetetään opettajalle ja ohjaajalle yhdessä tavoitteiden kanssa.
Opiskelija täyttää harjoittelujaksolla sekä lääkehoitopassia.

Harjoittelun tehtävistä tarkemmat tiedot harjoittelun orientaatiossa.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa.

Toteutuksen tietoja päivitetään tarvittaessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- substanssialueen perustiedoissa ja taidoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa ja taidoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei hahmota potilaan hoitopolkua
- ei osaa keskeisiä kliinisisiä taitoja ohjattunakaan
- ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja eikä aseptista toimintaa
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa
- hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
- omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaistilanne
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita, heidän läheisiään ja työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan
- ei osoita kiinnostusta potilaan tai hänen läheistensä ohjaukseen
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa hoitotyön perustiedot sekä syventää ko substanssin erityisosaamista, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- hahmottaa potilaan hoitopolun ko substanssissa
- osaa keskeiset potilaan hoitotyön kliiniset taidot
- hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- kohtaa potilaan ja hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen heidän kanssaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- tekee hyväksytyn hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
- huomioi terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- suoriutuu eri ikäisten ohjauksesta ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
- edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta