Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun ja kehityksen psykologiaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00GV44

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään psyykkiseen kehitykseen elämänkulun aikana ja kiintymyssuhteiden merkitykseen sekä sovelletaan psykologista tietoa suhteessa sosionomin työhön.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona ja hallitsee sen jäsennykset
• osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa
• osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä
• tunnistaa seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen

Sisältö

• Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
• Kiintymyssuhteet ja tunne-elämän kehitys
• Traumatieto
• Psyykkinen kehitys elämänkulun aikana
• Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 24SOC
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
  • 24SOB
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
  • 24SOA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
  • 24SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään psyykkiseen kehitykseen elämänkulun aikana ja kiintymyssuhteiden merkitykseen sekä sovelletaan psykologista tietoa suhteessa sosionomin työhön.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona ja hallitsee sen jäsennykset
• osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa
• osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä
• tunnistaa seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen

Sisältö (OJ)

• Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
• Kiintymyssuhteet ja tunne-elämän kehitys
• Traumatieto
• Psyykkinen kehitys elämänkulun aikana
• Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

5.5 klo12-18 ETÄ Ryhmätentti Kotiryhmissä (moodle)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo reflektiokerroissa ja osallistuminen kotiryhmätehtävien tekoon (poissaoloja max 2krt)

Itsenäinen tehtävä: Mielenterveystalo, omahoito-ohjelma, 6. Lisää myötuntoa itselle (puretaan viimeisellä reflketiokerralla)

Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen

Oppimateriaalit

Kotiryhmätenttiin:
-Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).

Sisällön jaksotus

VKO 10
3.3 klo14.15-15.45 ETÄ Aloitusinfo KAIKILLE. Etäryhmätoive moodleen. Etäryhmän koko max 20 opiskelijaa. Valinta tapahtuu arpomalla siten, että jokaisen tutorryhmän (A,B,C,D) etäryhmätoiveen esittäineistä valitaan 5 opiskelijaa etäryhmään.

5.3 klo 8.30-11.45 KOTIRYHMÄT videoluennot ja tehtävä MOODLE "Kiintymyssuhdetieto"

6.3. klo 12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluennot ja tehtävä MOODLE "Kognitiivinen kehitys"


VKO 11
REFLEKTIO, lapsuusiän kehityksen reflektio (Hanneli Sinisalo)
10.3 klo14.15-15.45 Etä-ryhmä
11.3 klo10.15-11.45 Ryhmä C
13.3 klo8.30-10.00 Ryhmä B
13.3 klo10.15-11.45 Ryhmä D
14.3. klo10.15-11.45 Ryhmä A

12.3. klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄ tehtävät MOODLE "Seksuaalikasvatus"


VKO 12
17.3. klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄ videoluento ja tehtävä MOODLE "Nuoruus"

REFLEKTIO, Nuoruus (Minna Putous)
20.3 klo12.30-14 Ryhmä B
20.3 klo14.15-15.45 Ryhmä D
20.3 klo16-17.30 Etä-ryhmä
21.3 klo8.30-10 Ryhmä C
21.3 klo10.15-11.45 Ryhmä A

VKO 13
27.3 klo8.30-11.45 KAIKKI RYHMÄT G00-10, Ylisukupolvien: Elokuva ja tämän jälkeen tehtävä moodlesta kotiryhmissä

REFLEKTIO, Ylisukupolvien (Hanneli Sinisalo)
28.3 klo8.30-10 Ryhmä A
28.3 klo10.15-11.45 Ryhmä B

VKO 14
31.3 klo8.30-11.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Traumatieto"

REFLEKTIO, Ylisukupolvien (Hanneli Sinisalo)
31.3 klo12.30-14.00 Ryhmä C
31.3. klo14.15-15.45 Ryhmä D
3.4 klo8.30-10.00 Etä-ryhmä

VKO15
REFLEKTIO, Traumatieto (Riikkaelina Susipolku)
8.4 klo8.30-10.00 Ryhmä C
8.4 klo10.15.11.45 Ryhmä D
8.4 klo12.30-14 Ryhmä A
8.4 klo14.15-15.45 Ryhmä B

VKO 16
REFLEKTIO, Traumatieto (Riikkaelina Susipolku)
14.4 klo10.15-11.45 Etä-ryhmä

14.4 klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Aikuisuuden tunnesuhteet"


VKO 17
REFLEKTIO, Aikuisuuden tunnesuhteet (Riikkaelina Susipolku)
22.4 klo8.30-10 Ryhmä B
22.4 klo10.15-11.45 Ryhmä C
22.4 klo12.30-14 Ryhmä D
22.4 klo14.14-15.45 Ryhmä A

VKO18
REFLEKTIO, Aikuisuuden tunnesuhteet (Riikkaelina Susipolku)
28.4 klo10.15-11.45 Etä-ryhmä

28.4 klo12.30-15.45 KOTIRYHMÄT videoluento ja tehtävä MOODLE "Vanhuuden psykologinen kehitys"

REFLEKTIO, Vanhuuden psykologinen kehitys (Minna Putous), Huom! Itsemyötätuntotehtävä puretaan myös tällä kerralla (kts. ohjeet moodle)
29.4. klo 15.30-17.00 Etä-ryhmä
30.4 klo8.30-10 Ryhmä A
30.4 klo10.15-11.45 Ryhmä B
6.5 klo 12.30-14.00 Ryhmä C
6.5 klo 14.15-15.45 Ryhmä D

VKO 19
5.5 klo12-18 ETÄ Ryhmätentti Kotiryhmissä (moodle)


Tenttipalaute moodlessa katsottavana viim. kolme viikkoa tentistä. Tenttipalautteen katsomisen jälkeen on mahdollista keskustella opettajien kanssa lisäkysymyksistä
26.5. klo 14-15:30 Teamsissa,

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään psyykkiseen kehitykseen elämänkulun aikana ja kiintymyssuhteiden merkitykseen sekä sovelletaan psykologista tietoa suhteessa sosionomin työhön.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona ja hallitsee sen jäsennykset
• osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa
• osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä
• tunnistaa seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen

Sisältö (OJ)

• Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
• Kiintymyssuhteet ja tunne-elämän kehitys
• Traumatieto
• Psyykkinen kehitys elämänkulun aikana
• Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätenttiin 6.5. klo 12.45-17.00 (kotiryhmät) kirjallisuus:

- Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.

- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetuksessa (max yksi poissaolokerta)
Itsenäiset tehtävät Keskustelu läheisen kanssa -tehtävä ja Seksuaalikasvatustehtävä (hyväksytty-hylätty)
Ryhmätentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen

Oppimateriaalit

Ryhmätenttiin (kotiryhmät) 6.5. alkaen klo 12.30 kirjallisuus:

-Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).

Sisällön jaksotus

Opetus kahdelle ryhmälle (R1 LÄHI ja R2 ETÄ)

Viikko 3
Kaikille ETÄ. Katso toteutusinfo videon 15.1. mennessä ja käy tämän jälkeen merkkaamassa itsellesi mieluisampi toteutustapa moodleen.

21.1. klo 12.30-15.45 R1 LÄHI Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t / R2 ETÄ Nuoruus, Minna Putous, 4 t
23.1. klo 12.30-15.45 R2 ETÄ Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t /R1 LÄHI Nuoruus, Minna Putous, 4 t

Välitehtävinä seksuaalikasvatus- ja läheisen kanssa keskustelutehtävät.

Viikko 10
04.03.2025 08.30 - 11.45 R1+R2 Etä Kognitiivinen kehitys, Hanneli Sinisalo, 4 t
04.03.2025 12.30 - 15.45 R1+R2 ETÄ Traumatieto. Riikkaelina Susipolku, 4 t

Välitehtävä: Ylisukupolvien (elokuva)


01.04.2025 08.30 - 11.45 R1 LÄHI Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R2 ETÄ Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa tehtävän -reflektio, Minna Putous, 4t
01.04.2025 12.30 - 15.45R2 ETÄ Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R1 LÄHI Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa tehtävän -reflektio, Minna Putous, 4t

Viikko 19
6.5. kotiryhmissä klo 12.30 alkaen, mahdollisuus tehdä tenttiä 17.00 asti.

Tenttipalaute moodlessa viimeistään kolme viikkoa tentin jälkeen. Kun tenttipalaute on katsottu, on mahdollista keskustella opettajien kanssa lisäkysymyksistä 26.05.2025 klo 14 - 15.30 (ETÄ).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tämä opintojakso on tarjolla 25ASO- ja 25ASOVA-ryhmille. Opetus on tarjolla joko lähiopetuksena tai etäopetuksena tiettynä aikana. Opiskelija valitsee joko etä- tai lähiopetusryhmän.