SosiaalipedagogiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00GV49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtiin soveltaen niitä omaan ajatteluun ja toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia ja toimintaperiaatteita tieteen- ja käytännön alana
• tietää ja osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
• jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
• kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
Sisältö
• Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus
• Sosiaalipedagoginen työote
• Sorrettujen pedagogiikka
• Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalialan eri toimintaympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Ilmoittautumisaika
06.12.2025 - 04.01.2026
Ajoitus
04.08.2025 - 12.12.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Jaana Kokkinen
- Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtiin soveltaen niitä omaan ajatteluun ja toimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia ja toimintaperiaatteita tieteen- ja käytännön alana
• tietää ja osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
• jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
• kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
Sisältö (OJ)
• Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus
• Sosiaalipedagoginen työote
• Sorrettujen pedagogiikka
• Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalialan eri toimintaympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti elokuusta joulukuuhun.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Ryhmätentti Moodlessa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi kirjallisuustenttiä:
a) Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342. Moodleryhmätentti. Arviointi 1-5
b) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka. Vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa: Toimintaan Freiren kanssa. Arviointi 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.
Oppimateriaalit
Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 61h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 47h
Ryhmätehtävä 27h
Sisällön jaksotus
Tarkentuu myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Alumniyhteistyö ja työelämäyhteistyö.
Kansainvälisyys
Mahdollinen yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin arviointikriteereiden mukaisesti.