Siirry suoraan sisältöön

SosiaalipedagogiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00GV49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtiin soveltaen niitä omaan ajatteluun ja toimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia ja toimintaperiaatteita tieteen- ja käytännön alana
• tietää ja osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
• jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
• kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan

Sisältö

• Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus
• Sosiaalipedagoginen työote
• Sorrettujen pedagogiikka
• Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalialan eri toimintaympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Ilmoittautumisaika

06.12.2025 - 04.01.2026

Ajoitus

04.08.2025 - 12.12.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Jaana Kokkinen
  • Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö

Jaana Kokkinen

Ryhmät
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtiin soveltaen niitä omaan ajatteluun ja toimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia ja toimintaperiaatteita tieteen- ja käytännön alana
• tietää ja osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
• jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
• kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan

Sisältö (OJ)

• Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus
• Sosiaalipedagoginen työote
• Sorrettujen pedagogiikka
• Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalialan eri toimintaympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaisesti elokuusta joulukuuhun.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa. Ryhmätentti Moodlessa. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaksi kirjallisuustenttiä:
a) Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 13-30, Luvut 3-8 s. 89-299 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342. Moodleryhmätentti. Arviointi 1-5
b) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka. Vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa: Toimintaan Freiren kanssa. Arviointi 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.

Oppimateriaalit

Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 61h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 47h
Ryhmätehtävä 27h

Sisällön jaksotus

Tarkentuu myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Alumniyhteistyö ja työelämäyhteistyö.

Kansainvälisyys

Mahdollinen yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikriteereiden mukaisesti.