Sosionomin tutkinto-ohjelma: varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyys
Tunnus: 21SO
Kuvaus
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Sosionomin tutkinto-ohjelman arvoperusta on YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa ja kansainvälisen sosiaalityöntekijä järjestön IFSW:n eettisissä ohjeissa ja periaatteissa. Arvot ovat: ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus, yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen, sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa, syrjinnän ja väkivallan vastustaminen sekä köyhyyden vähentäminen. Sosiaalialan yhteiskunnallisia perusarvoja ovat yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus sekä tasa-arvoa ja demokratiaa edistävät arvot. Sosiaalialan ammattilaisen tulee edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja kestävää kehitystä asiakkaittensa elämän lisäksi myös yhteiskunnassa.
Sosiaalialan ammatti-identiteetin perusta on arvoperustan omaksuminen ja sen mukainen toiminta. Vahva ja selkeä ammatti-identiteetti suojelee työntekijää työn haasteilta. Koulutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota eettisyyteen, yhteisöllisyyteen, vahvan sosiaalialan ammatti-identiteetin ja ammatillisen toimjuuden muodostumisen tukemiseen erillisillä ammatillista kasvua tukevilla pedagogisilla ratkaisuilla.
SOSIONOMI(AMK):n VALTAKUNNALLISET OSAAMISTAVOITTEET
Valtakunnallisesti määritellyt sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen osaamiskompetenssit ovat sosiaalialan eettinen osaaminen, asiakastyön osaaminen, sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen, kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen, tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. TAMKin yhteiset kompetenssit ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälisyysosaaminen. Nämä sisältyvät opetussuunnitelmaan ja ohjaavat koulutuksen toteuttamista.
Sosiaalialalla kohdattavat ongelmat ovat laaja-alaisia ja monimutkaisia ilmiöitä ja sosiaalialan työ on luonteeltaan asiakas- ja voimavarakeskeistä. Sosiaalialan työ on moniammatillista, jota tehdään yhä useammin monialaisissa hankkeissa, palveluissa ja verkostoissa. Sosionomikoulutus perustuu työelämälähtöiseen ammattikorkeakoulupedagogiikkaan. Harjoitteluiden lisäksi merkittävä osa koulutuksesta toteutetaan aidoissa työelämän oppimisympäristöissä ja yhteistyössä Tampereen yliopiston uuden korkeakouluyhteisön kanssa. Sosionomikoulutus perustuu laajaan tietoperustaan, monitieteisyyteen ja monialaisuuteen. Koulutuksen tietoperusta on kasvatus- ja yhteiskunta- sekä psykologiatieteissä. Koulutuksessa käsitellään laajasti erilaisia sosiaalialan työmuotoja kasvatuksesta sosiaalityöhön.
Opetussuunnitelma perustuu työelämän toiveiden mukaisesti laaja-alaiseen osaamiseen, joka mahdollistaa joustavan siirtymisen työtehtävästä toiseen. Erityisosaamista tuetaan vaihtoehtoisilla ammatillisilla moduliopinnoilla, opinnäytetyöllä, vapaavalintaisilla opinnoilla sekä projektiopinnoilla. Sosiaalialan yrittäjyysnäkökulman sisällyttäminen opetussuunnitelmaan tuo sosionomeille tietoa monimuotoisesta palvelujen tuotannosta. Lisäksi opetussuunnitelma sisältää kestävän kehityksen ja ekososiaalisuuden sekä monikulttuuristuvan yhteiskunnan kulttuurisensitiivisent näkökulmat.
SOSIAALIALAN OSALLISTAVA JA DIALOGINEN PEDAGOGIIKKA
Osallisuus ja dialogisuus sekä niihin liitettävät voimaantuminen ja emansipaatio ovat paitsi sosionomikoulutuksen keskeisiä teoreettisia lähtökohtia, myös koulutusta ohjaavia pedagogisia näkökulmia. Yhteisöllinen, dialoginen ja valmentava pedagogiikka näkyy erityisesti yhteistoiminnallisina oppimisen tapoina sekä avoimena ja välittömänä vuorovaikutuskulttuurina opiskelijoiden ja opettajien välillä. Opiskelijan yksilöllisyyttä huomioidaan hänen aiempien opintojensa, tavoitteiden, valintojen ja vastuullisuuden tunnistamisen kautta. Ammatillisen kasvun prosessi keskittyy itseohjautuvan, vastuullisen, reflektiivisen, eettisesti toimivan ja vuorovaikutustaitoisen sosionomin ammatti-identiteetin rakentumiseen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Opiskelu sosiaalialalla on käytännöllistä ja työelämäläheistä. Sosionomi (AMK) tutkinnon suorittaneet työllistyvät monipuolisiin sosiaalialan tehtäviin julkiselle ja yksityiselle sektoreille sekä järjestöjen palvelukseen. Sosionomi (AMK) työllistyy hyvin varhaiskasvatuksen sosionomeiksi ja/tai opettajiksi, lastensuojelun tehtäviin, perhetyöhön sekä monenlaisiin sosiaaliohjaajan tehtäviin eri sosiaalipalveluissa.
Uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) myötä kelpoisuudet varhaiskasvatuksen tehtäviin muuttuivat 1.9.2018. Jatkossa varhaiskasvatuksessa työskentelee varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja ja lastenhoitajia. Siirtymäsäännös mahdollistaa varhaiskasvatuksen opettajan (26 §) ja varhaiskasvatuksen sosionomin (27 §) kelpoisuuden saavuttamisen sosionomi (AMK) -tutkintoa suorittaville, jos opinnot on aloitettu ennen 1.9.2019 ja saatu päätökseen 31.7.2023 mennessä, jos opinnot sisältävät väh. 60 op varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan liittyviä opintoja. 1.9.2019 jälkeen opintonsa aloittavat saavat varhaiskasvatuksen sosionomikelpoisuuden.
SOSIONOMIN TUTKINTO-OHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN ERI OPINTOVUOSINA:
Ensimmäisen opiskeluvuoden aikan luodaan pohja sosiaalialan työhön ja opiskelija tekee valinnan varhaiskasvatuksen opintosuuntaan. Opinnoissa läpikäytäviä teemoja ovat sosiaalialan työn perusteet teoriassa ja käytännössä, ihmisten kohtaaminen ja vuorovaikutus, sosionomi asiakastyössä sekä kansalaisuus ja yhteiskunnan jäsenyys. Vuoden aikana opiskelija oppii erilaisia sosiaalialan asiakastyön menetelmiä ja osaa tukea tavoitelähtöisesti asiakkaan elämänhallintaa. Opiskelija ymmärtää sosiaalialan työn yhteiskunnalliset tehtävät ja eettisen perustan.
Toisen vuoden teemoina ovat sosiaalialan ilmiöt, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäosaaminen ja eettinen asiakastyö. Opinnoissa alkavat vaihtoehtoiset modulit, joiden avulla opiskelija voi kehittää erityisosaamistaan ja suunnitella omaa urapolkuaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia sosiaalialan työmuotoja ja -menetelmiä, arvioida sekä kehittää niitä. Harjoittelussa opiskelijalle muodostuu edistynyttä, teoreettisesti perusteltua osaamista. Opinnoissa on mahdollista hakea kansainväliseen vaihto-opiskeluun.
Toisen opintovuoden jälkeen sosionomiopiskelijoilla on myös mahdollisuus hakea Proakatemian hyvinvointialan tiimiopiskeluun. Tiimiin koostuvat sosionomi- ja fysioterapiaopiskelijoista, jotka muodostavat oman monialaisen osuuskuntayrityksensä ja opinnot toteutuvat suurelta osin erilaisissa työelämän kanssa toteutettavissa projekteissa. Proakatemiaopinnot muodostavat oman opintosuunnan, josta opiskelija saa todistukseensa lisämaininnan.
Kolmannen vuoden teemana on sosiaalialan tutkiva kehittäminen, monimotoisessa toimintaympäristöissä työskentely sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. Tämän vuoden aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat osallisuutta edistäviä TAMKIn strategialähtöisiä ja työelämälähtöisiä projekteja. Opetukseen integroidaan kansainvälisyysosaamista, tutkivaa kehittämistä sekä yrittäjyysosaamista. Opiskelija laatii työelämälähtöisen opinnäytetyön, joka osoittaa kykyä kehittävään ja tutkivaan työotteeseen. Opinnäytetyö valmistuu kolmannen vuoden aikana lähes loppuvaiheeseen asti. Ammattikorkeakoulun alueellinen vaikuttamistehtävä liittyy usein opinnäytetyöhön.
Kolmannen vuoden tuloksena opiskelija osaa toimia sosiaalialan monissa työtehtävissä, joissa edellytetään tavoitteellista asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjaamista myös vaativissa ja monimutkaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä. Sosionomin lähijohtajuusosaaminen täydentyy tietoja soveltavalla harjoittelulla. Valtakunnallisissa linjauksissa lähijohtamiseen ja palvelujen tuotteistamiseen liittyvää osaamista on pidetty tärkeänä.
Neljännen vuoden teemana on sosionomi ammatillisena toimijana, ja hän valmistuu siirtymään valmiina sosionomina työelämään.
SOSIAALIALAN KANSAINVÄLISYYSPOLKU TAMKissa
Sosionomi-opiskelija voi valita eri vuosina kansainvälisiä ja monikulttuurisia opintoja. Hän voi hakea erimittaisiin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin siten, että hän voi työllistyä kansainvälisiin tehtäviin. TAMKiin saapuu myös kv-vaihto-opiskelijoita ulkomailta. Opetuskieli on tällöin englanti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa käsitellään sosiaalialan neuvottelukunnan kokouksissa kaksi kertaa vuodessa. Jatkuvat työelämän kanssa toteutettavat yhteistyömuodot (mm. käytännön harjoittelun toteuttaminen, hanketyöskentely) tuovat lisätietoa muuttuvasta toimintaympäristöstä ja työelämän tarpeista.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 5.4.2019 korkeakouluneuvostossa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon keskeinen sospaaipalveluita koskeva lainsäädäntö, udistunut varhaisksvatuslaki (540/2018) ja valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksessta (753/2018), valtakunnallisesti määritellyt sosiaalialan kompetenssit, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF).
Lisätiedot
Sosiaalialan valtakunnalliset kompetenssit liitteenä suomeksi ja englanniksi.
Kuvaus
Varhaiskasvatuksen sosionomin pätevyyteen tarvitaan vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja. Varhaiskasvatuslain (540/2018) myötä kelpoisuudet varhaiskasvatuksen tehtäviin muuttuivat 1.9.2018. Jatkossa varhaiskasvatuksessa työskentelee varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja ja lastenhoitajia. Siirtymäsäännös mahdollistaa varhaiskasvatuksen opettajan (26 §) ja varhaiskasvatuksen sosionomin (27 §) kelpoisuuden saavuttamisen sosionomi (AMK) -tutkintoa suorittaville, jos opinnot on aloitettu ennen 1.9.2019 ja saatu päätökseen 31.7.2023 mennessä, jos opinnot sisältävät väh. 60 op varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan liittyviä opintoja. 1.9.2019 jälkeen opintonsa aloittavat saavat varhaiskasvatuksen sosionomikelpoisuuden.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21SO-1001 |
Perus- ja ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
134 | |||||||||||||||||||||||||
21SO-1002 |
Sosionomin viestintätaidot
(Valitaan kaikki ) |
11 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL16 | Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL18 | English for Social Services | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL20 | Svenska inom det sociala området, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7S00EL22 | Svenska inom det sociala området, skriftlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1003 |
Ammatillisen kasvun prosessi
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL24 | Minä ja sinä matkalla sosionomiksi | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
7S00EL26 | Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL28 | Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1004 |
Asiakaskeskeisyys ja osallisuus sosionomin työssä
(Valitaan kaikki ) |
31 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL30 | Elämänkulun ja kehityksen psykologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL32 | Toimintakyvyn tukeminen ikäihmisten arjessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL34 | Lääkehoito ja ensiapu | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7S00EL36 | Sosiaalipedagogiikka työorientaationa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL38 | Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL46 | Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1005 |
Sosionomin asiakastyömenetelmät
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL50 | Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät I | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL52 | Luovat ja toiminnalliset asiakastyömenetelmät I | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7S00EL56 | Ilmaisun monet muodot varhaiskasvatuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL58 | Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL60 | Luovat ja toiminnalliset asiakastyömenetelmät ryhmän ohjaamisessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1006 |
Vaihtoehtoiset ammatilliset modulit
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL62 | Varhaiskasvatus ja päivähoito | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL64 | Lastensuojelu | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EL66 | Nuoriso- ja aikuissosiaalityö | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EL68 | Ikäihmiset ja senioripalvelut | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EL70 | Päihde- ja mielenterveystyö | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EL72 | Vammaistyö | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EX34 | Lapsi- ja perhelähtöinen työ | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7S00EL74 | International Studies and Multicultural Social Work | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL76 | Yrittäjyysosaaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1007 |
Sosiaalialan palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntaosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
14 | |||||||||||||||||||||||||
7K00EL78 | Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EM58 | Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EX90 | Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL82 | Globaali monikulttuurinen yhteiskunta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1008 |
Sosionomin tutkiva kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 18) |
18 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL90 | Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7S00EL92 | Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL94 | Projektityö sote-alalla | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EL96 | Osallisuuden projektiopinnot | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
21SO-1009 |
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EL86 | Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyys | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7S00EL98 | Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla | 5 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1010 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
VE00EM50 | Valmentavat opinnot, englanti | 3 | |||||||||||||||||||||||||
VR00EM52 | Valmentavat opinnot, ruotsi | 3 | |||||||||||||||||||||||||
VR00EM54 | Ruotsi, lähtötaso | 0 | |||||||||||||||||||||||||
VE00EM56 | Englanti, lähtötaso | 0 | |||||||||||||||||||||||||
21SO-1011 |
Harjoittelu
(Valitaan opintopisteitä: 45) |
45 | |||||||||||||||||||||||||
7S00EM06 | Asiakastyön harjoittelu I | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7S00EM10 | Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
7S00EM16 | Syventävä harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7S00EM14 | Pedagogisen johtamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
21SO-1012 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
0 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 61 | 85 | 80 | 20 | 28 | 33 | 23 | 62 | 23 | 57 | 20 | 14 | 14 | 16.5 | 16.5 | 11.5 | 11.5 | 31 | 31 | 11.5 | 11.5 | 28.5 | 28.5 | 10 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Tampere3 yhteiset osaamiset