Syventävä harjoitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EM16
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 01.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Kati Långsjö
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Hanneli Sinisalo
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö (OJ)
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Sisällön jaksotus
Opiskelijan oman aikataulutuksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokonaisuudessaa työelämässä tehtävä harjoittelu
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Kirsi Toljamo.
Ilmoittautumisaika
14.11.2023 - 05.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Minna Putous
- Sanna Keskikuru
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Tuija Laakso
- Jaana Kokkinen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö (OJ)
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Ajankohta opiskelijan valinnan mukaan, 7 viikkoa. Opiskelija ilmoittaa ajankohdan Moodlen Wikiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu työelämässä, tavoitteena sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit, syventävässä harjoittelussa keskeisenä kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen.
Oppimateriaalit
Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta sekä teoriaopetuksen materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10op=270h
7 viikkoa harjoittelupaikassa
40h viikossa, josta 35h harjoittelupaikassa =7h/päivä ja 5h viikossa itsenäistä työtä ( suunnittelu, raportin kirjoitus yms.)
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-koordinaattorilta, joka on Kirsi Toljamo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Ilmoittautumisaika
24.01.2022 - 01.12.2023
Ajoitus
07.03.2022 - 31.12.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saija Sutelainen
- Juha Santala
- Petteri Väkiparta
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Jaana Kokkinen
- Eeva-Mari Miettinen
- Minna Nurminen
- Ville Kantola
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö (OJ)
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleisten tavoitteiden maukaisen osaamisen
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson yleisten tavoitteiden mukaista osaamista
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.10.2023
Ajoitus
04.01.2022 - 30.10.2023
Laajuus
10 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
- Petteri Väkiparta
- Jussi Kemmo
- Niina Koskela
- Noora Katajisto
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö (OJ)
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Ajankohta opiskelijan valinnan mukaan. Opiskelija ilmoittaa ajankohdan Moodlen Wikiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
harjoittelu työelämässä
Oppimateriaalit
Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10op=270h
7 viikkoa harjoittelupaikassa
40h viikossa, josta 35h harjoittelupaikassa =7h/päivä ja 5h viikossa itsenäistä työtä ( suunnittelu, raportin kirjoitus yms.)
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Ilmoittautumisaika
11.02.2021 - 31.12.2022
Ajoitus
13.03.2021 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riikka Koivula
- Sanna Keskikuru
- Jussi Kemmo
- Niina Koskela
- Päivi Heimonen
- Noora Katajisto
- Tuija Laakso
- Eeva-Mari Miettinen
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä
Sisältö (OJ)
- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Oppimateriaalit
Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)
Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleisten tavoitteiden maukaisen osaamisen
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson yleisten tavoitteiden mukaista osaamista
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.