Pedagogisen johtamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessaLaajuus (10 op)
Tunnus: 7S00EM14
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen
Sisältö
Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 01.12.2022
Ajoitus
22.01.2022 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen
Sisältö (OJ)
Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
03.09.2021 - 30.06.2022
Ajoitus
31.07.2021 - 31.12.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen
Sisältö (OJ)
Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
04.12.2020 - 31.05.2022
Ajoitus
03.01.2021 - 31.07.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
20ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen
Sisältö (OJ)
Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan
Arviointiasteikko
0-5