Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL92
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 02.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
- Tapio Yrjölä
- Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Aika ja paikka
HUOM! TARKENTUU ELOKUUSSA 2024, KUN LOPULLISET LUKUJÄRJESTYKSET KUNNOSSA!
TILASTOTIEDE 2 OP
vko 35 Kyselylomake
ti 27.8. iltapäivä; ke 28.8. iltapäivä
vko 36 SPSS
ti 3.9. koko päivä; ke 4.9. koko päivä
vko 37 SPSS
ti 10.9. koko päivä; ke 11.9. koko päivä
vko 38 Tilastolliset tunnusluvut
ti 17.9. koko päivä; ke 18.9. koko päivä
vko 39 Tilastollinen testaaminen
ti 24.9. koko päivä; ke 25.9. koko päivä
vko 40 TENTTI
ti 1.10. iltapäivä; ke 2.10. iltapäivä
TUTKIMUSPROSESSI 3 OP
ti 22.10. Asetelma ja käsitteet; ennakkotehtävänä tutkimusotteisiin tutustuminen
ma 28.10. Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset; tutkimusotteet
ke 6.11. Menetelmäpäivä
ti 12.11. Laadullinen sisällönanalyysi
ma 25.11. Eettisyys ja luotettavuus
ti 26.11. TENTTI
ma 2.12. Raportointi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tilastotieteen tentit 1.10. ja 2.10. - hyv/hyl
Tutkimusprosessin tentti TI 26.11. lähikerralla. Arviointi 0-5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilastotiede: tentti hyv/hyl
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät: EXAM -yksilötentti arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tilastotiede 2 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu Moodlen materiaalien ja harjoitusaineiston parissa opintojakson tavoitteiden mukaisesti
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 3 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: tutustuminen Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät -moodlesivun materiaaleihin
Pienryhmätyöskentely seminaariryhmissä eri kertojen teeman puitteissa soveltaen samalla oman opinnäytetyön aiheeseen ja asetelmaan.
Oppimateriaalit
Tilastotieteen opetusmateriaali on Moodlessa osoitteessa: ?
Tutkimustyön perusteiden ja tutkimusmenetelmien moodle (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022
TENTTIMATERIAALI TUTKIMUSPROSESSIIN:
Tutkimustyön perusteet moodlen materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tilastotiede 2 op = 54 h
Orientaatio 2 tuntia
Kontaktiopetus 36 tuntia
Itsenäinen opiskelu 16 tuntia
Tutkimusprosessi
Lähiopetus n. 28 h = 1 op (+ vapaaehtoiset tukipajat 16 h)
Itsenäinen työskentely: suunnitelman työstäminen, tenttiin lukeminen = 2 op
Sisällön jaksotus
TÄRKEÄÄ:
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 5 op koostuu kahdesta osasta:
Tilastotiede 2 op
Tutkimusprosessi 3 op, joka integroidaan osaksi Opinnäytetyön suunnittelu -prosessia syysloman jälkeen. Pääosin aamupäivisin käydään läpi Tutkimusprosessi osuuden sisältöä ja niitä sovelletaan Opinnäytetyön suunnittelussa iltapäivällä pienemmissä ryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteys työelämään opinnäytetyön aiheen kautta, jota työstetään opintojaksolla integroituna Opinnäytetyön suunnittelu -opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle oppimisympäristöt:
Tilastotieteen perusteet, ei avainta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
Tutkimustyön perusteet ja menetelmät, ei avainta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 03.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jussi Kemmo
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimusprosessin osalta tentti - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" harjoitukset SPSS-ohjelmalla
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Opintojaksolla tutkimusprosessin soveltamisen osaamisen osoittaminen tentillä- sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" – Hanneli Sinisalo
- Harjoitukset suoritettu hyväksytysti
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta. Osaaminen arvioidaan tentin muodossa
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" – Hanneli Sinisalo
- Luennot
- Itsenäinen työskentely (SPSS)
- Materiaalit Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävien kautta ja tentti
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Hanneli Sinisalo
- Materiaalit Moodlessa
- Lisälukemistoa:
Nummenmaa (2009): Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Tammi.
Karjalainen: Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat.
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- Lisäksi sosionomien yhteinen Moodle ”Opinnäytetyö sosiaalialalla”
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Ilmoittautumisaika
01.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Räisänen
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Aika ja paikka
Tilastotiede
22.8. klo 9-10.30 opintojakson orientaatio etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
Kvantitattivisen tutkimuksen prosessi
31.8. klo 9-12 21SOA
31.8. klo 13-16 21SOB
1.9. klo 9-12 21SOC
1.9. klo 13-16 21SOD
Tilastolliset tunnusluvut, korrelaatio ja ristiintaulukointi
7.9. klo 9-10.30 21SOA
7.9 klo 10.45-12.15 21SOB
7.9 klo 13.00-14.30 21SOC
7.9. klo 14.45-16.00 21SOD
Kyselylomakkeen toteutus E-lomake
13.9. klo 9-12 21SOA
13.9. klo 13-16 21SOC
20.9. klo 9-12 21SOB
20.9. klo 13-16 21SOD
Tilastolliset analyysit Excel /Tixel
27.9. klo 9-12 21SOA
27.9. klo 13-16 21SOC
3.10. klo 9-12 21SOD
3.10. klo 13-16 21SOB
OPINNÄYTETYÖN SUUNNITTELU (tunnit enen syyslomaa lasketaan Opinnäytetyön 5 op opiskelijan resurssista - laitettu tähän toteutukseen selkeyden vuoksi)
KE 23.8. KLO 9-12 Aloitus - opinnäytetyöprosessi
MA 28.8. KLO 13-16 Ideapaperin ideointia
KE 30.8. KLO 9-12 Opparimarkkinat
MA 4.9. KLO 9-16 Ideapaperin ideointia + itsenäistä
MA 11.9. KLO 13-16 Ideapaperin ideointia ja esityksiä
MA 18.9.KLO 9-12 Ideapaperin työstöä - itsenäinen
MA 25.9. KLO 9-16 Ideapaperin työstöä ja esityksiä+itsenäistä
MA 2.10. KLO 13-16 Ideapaperin esityksiä
MA 9.10. KLO 13-16 Ideapaperin esityksiä
SYYSLOMA
TUTKIMUSPROSESSI + OPINNÄYTETYÖN SUUNNITTELU (alla olevan sisällön opiskelijan resurssit Tutkimustyön perusteista 3 op ja Opinnäytetyön suunnittelu 5 op resurssista)
MA 23.10. KLO 9-12+13-16 Tiede ja tutkimus (itsenäinen etukäteen), Opinnäytetyön asetelma, Teoria ja käsitteet
MA 30.10. KLO 9-12+13-16 Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset, Tutkimustyypit
MA 6.11. KLO 13-16 Tutkimusmenetelmät
MA 20.11. KLO 10.30-12+13-16 Laadullisten aineistojen analyysi+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
MA 27.11. KLO 9-12+13-16 Eettisyys ja luotettavuus+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
MA 4.12. KLO 9-12+13-16 Raportointi+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
TI 12.12. KLO 9-12 Opinnäytesuunnitelmien esityksiä
MA 15.1. klo 13-16 Lisäkerta: Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
TUKIPAJAT KEVÄÄLLÄ 2024 (vapaaehtoiset)
MA 29.1. Aineistonkeruun tukipaja
MA 4.3. Aanalyysitukipaja
MA 25.3. Tulokset ja johtopäätökset -tukipaja
MA 22.4. Viimeistele raportti - työpaja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tilastotiede suoritetaan oppimistehtävillä, ei tenttiä.
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät: ei tenttiä, suoritustapana luennoilla sekä pienryhmäkerroilla läsnäolo. Suoritustapana palautetaan oma opinnäytetyösuunnitelma sen valmistuttua, joka arvioidaan 0-5 sen eheyden, johdonmukaisuuden ja sisältöjen soveltamisen kautta.
Suunnitelman palautusaikoja kaksi:
24.11.2023 JA 15.1.2024
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tilastotiede 2 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu Moodlen materiaalien ja harjoitusaineiston parissa opintojakson tavoitteiden mukaisesti
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 2.5 op?
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: tutustuminen Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät -moodlesivun materiaaleihin
Pienryhmätyöskentely seminaariryhmissä eri kertojen teeman puitteissa soveltaen samalla oman opinnäytetyön aiheeseen ja asetelmaan.
Oppimateriaalit
Tilastotieteen opetusmateriaali on Moodlessa osoitteessa (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
Tutkimustyön perusteiden ja tutkimusmenetelmien moodle (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tilastotiede
Orientaatio 2 tuntia
Kontaktiopetus 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 36 tuntia
Tutkimusprosessi
Lähiopetus n. 25 h = 1 op
Itsenäinen työskentely = 2 op
Sisällön jaksotus
TÄRKEÄÄ:
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 5 op koostuu kahdesta osasta:
Tilastotiede 2 op
Tutkimusprosessi 3 op, joka integroidaan osaksi Opinnäytetyön suunnittelu -prosessia syysloman jälkeen. Pääosin aamupäivisin käydään läpi Tutkimusprosessi osuuden sisältöä ja niitä sovelletaan Opinnäytetyön suunnittelussa iltapäivällä pienemmissä ryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteys työelämään opinnäytetyön aiheen kautta, jota työstetään opintojaksolla integroituna Opinnäytetyön suunnittelu -opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle oppimisympäristöt:
Tilastotieteen perusteet, ei avainta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Räisänen
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Aika ja paikka
06.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
8.9.2023 9.00-12.00 Tilastotiede
8.9.2023 13.00-16.00 Tieteellinen kirjoittaminen/Eija Lähteenmäki
26.9.2023 13.00-16.00 Tiedonhaku/Marja-Liisa Timperi
27.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
28.9.2023 13.00-16.00 Tilastotiede
25.10.2023 13.00 - 16.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät/Tentti. Tenttiaika klo. 14.30-16.00
27.10.2023 13.00-16.00 Tilastotiede
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimusprosessin osalta tentti - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" oppimistehtävä, tarkemmat tiedot orientaatiossa syksyllä 2023
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Opintojaksolla tutkimusprosessin soveltamisen osaamisen osoittaminen tentillä- sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava SPSS harjoitustehtävä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta. Osaaminen arvioidaan ryhmätentin muodossa
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
Materiaalit Moodlessa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus 3 x 3 tuntia
itsenäinen työskentely 59 tuntia opintojakson sisältöjen mukaisesti, materiaalit Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus lähityöskentelynä 3 x 3 h.
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan.
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
Ota mielellään mukaan oma tietokone. Lataa Tixel-ohjelmisto omalle koneelle. Tixel on Excelin lisäosa.
1. kerta
- orientaatio
- määrällisen tutkimuksen perusteet ja prosessi
- kyselytutkimuksen perusteet
- tilastotieteen perusteet ja keskeiset tunnusluvut
2. kerta
- kyselylomakkeen laatiminen ja julkaisu
- E-lomakkeen käyttö, löytyy intrasta hakemalla
3. kerta
-Moodlessa olevan harjoitusaineiston avulla analyysit, tarvitset Tixelin (katso Moodlesta ohjeet asennukseen)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET ja
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (1 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (2 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI ja
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO JA TENTTI (3 kerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT:
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, Tilastotieteen perusteet 2,5 op, ei avainta
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 14.10.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Räisänen
- Liisa Laine
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Aika ja paikka
"Tutkimusprosessi" opetuskerrat (5 kertaa):
26.10. Kaikille klo. 9-12.
1.11. B-ryhmä klo. 9-12.
2.11. C-ryhmä klo. 9-12.
2.11. A-ryhmä klo. 13-16.
3.11. D-ryhmä klo. 13-16.
8.11. B-ryhmä klo. 13-16.
9.11. C-ryhmä klo. 9-12.
9.11. D-ryhmä klo. 13-16.
10.11. A-ryhmä klo. 13-16.
22.11. Kaikille klo. 9-12.
29.11. Kaikille klo. 9-12.
Tilastotieteen perusteet kontaktiopetuskerrat
Huom! 25.8. OPETUKSEN TOTEUTUKSESSA MUUTOKSIA OPETTAJAN VAIHTUMISEN VUOKSI
-Pienryhmää voi vaihtaa sopimalla toisen opiskelijan kanssa vaihdosta
2.9. klo 9-12 orientaatio etäopetus Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/172330427
- kaikki opiskelijat
6.9. klo klo 13-16 ryhmä D
14.9. klo 9-12 ryhmä A
14.9. klo 13-16 ryhmä C
15.9. klo 13-16 ryhmä B
28.9 klo 9-12 ryhmät A ja B etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
28.9. klo 13-16 ryhmät C ja D etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427
6.10. klo 9-10.30 ryhmä A
6.10. klo 10.30-12 ryhmä B
6.10. klo 13-14.30 ryhmä C
6.10. klo 14.30-16 ryhmä D
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan kytkeytyvän "Tutkimuskolmio" tehtävän palautus 29.11.2022 mennessä. - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 26.10.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava harjoitustehtävä SPSS aineistolla
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"
Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- kontaktiopetus lähi- ja etätoteutuksena
- itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit tarkemmin syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 11 h
itsenäinen työskentely 57 h: kirjallisuuden ja muun materiaalin lukeminen, SPSS-ohjelman käytön ja analyysien harjoittelu, kyselylomakkeen laatiminen ja aineiston kerääminen, harjoitustehtävän tekeminen
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1. kerta etäopetus 3 h
Opintojakson orientaatio
Kvantitatiivisen tutkimuksen erityispiirteet ja käsitteet
Tilastotieteen peruskäsitteet
Mitta-asteikot
Jakauman kuvailun tunnusluvut
2. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
Ennen kontaktiopetusta
- harjoitukset voi tehdä omalla tai oppilaitoksen koneella
- tutustu Pakissa E-lomake editoriin ja ohjeistukseen
- tilaa omalle tietokoneelle SPSS ohjelmiston asennuskoodi https://intra.tuni.fi/content/software/69
- kyselylomakkeen laatiminen
- tilastolliset analyysit SPSS ohjelmistolla
3. kerta etäopetus
- kuviot SPSS ohjelmistolla
- ristiintaulukointi ja korrelaatiokerroin
4. kerta kontaktiopetus ATK-luokassa
- aikaisemmin opitun kertausta ja harjoittelua
- harjoitustehtävän tekeminen opettajan ohjauksessa.
5. kerta järjestetään työpajana mikäli opiskelijoilla on tarvetta
- ajankohdasta sovitaan myöhemmin opintojakson aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Tilastotieteen perusteet voi suorittaa aiemmin opintojen tai osaamisen perusteella. Ota yhteys opettajaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT:
- Tilastotieteen perusteideet https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=30714 ei avainta
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Räisänen
- Liisa Laine
- Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (OJ)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Aika ja paikka
01.09.2022 13.00 - 16.00 Orientaatio
29.09.2022 13.00 - 16.00 Sari
30.09.2022 13.00 - 16.00 Jussi
27.10.2022 13.00 - 16.00 Jussi
28.10.2022 13.00 - 16.00 Sari
29.11.2022 13.00 - 16.00 Sari
30.11.2022 09.00 - 12.00 Jussi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön ideapaperiin kytkeytyvän "Tutkimuskolmio" tehtävän palautus 9.12.2022 mennessä. - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 1.9.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava SPSS harjoitustehtävä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- oman opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta arvioidaan "Tutkimuskolmio-tehtävän" muodossa
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaali ja tarkemmat tiedot syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
-Moodlen materiaalit (tarkemmin tuntien alkaessa syksyllä 2022)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 16 h
itsenäinen työskentely: 52 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus lähityöskentelynä 3 x 3 h.
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan.
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
Kaikki opetuskerrat ATK-luokassa, osa opetuskerroista virtuaalisessa tietokoneluokassa (G-rakennuksen tila), jolloin mukana oltava oma tietokone.
Ennen opetuskertoja tutustu Pakissa E-lomake editorin käyttöön ja tilaa omalle tietokoneelle SPSS-ohjelmiston asennuskoodi. https://intra.tuni.fi/content/software/69
1. kerta
- orientaatio
- määrällisen tutkimuksen ja tilastotieteen perusteet
- jakauman kuvauksen tunnusluvut
- kyselylomakkeen laatiminen ja SPSS-tutustuminen
2. kerta
- kyselylomakkeen laatiminen ja julkaisu
- tilastolliset analyysit: jakauman tarkastelut ja tilastolliset analyysit
- tulosten graafinen esittäminen
3. kerta
- tutkimustulosten raportointi
- tutkimuksen luotettavuuden tarkastelu
- aineiston analyysit
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET ja
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (1 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (2 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI ja
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (3 kerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT:
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, Tilastotieteen perusteet 2,5 op, ei avainta
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=30714
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden