Siirry suoraan sisältöön

Syventävä harjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: 7S00EM16

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 31.10.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Minna Putous
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Ajankohta opiskelijan valinnan mukaan, 7 viikkoa. Opiskelija ilmoittaa ajankohdan Moodlen Wikiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitteluraportti, jonka liitteenä työajan seuranta ja harjoittelupaikan ohjaajan arviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu työelämässä, tavoitteena sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit, syventävässä harjoittelussa keskeisenä kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toimintaympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op=270h
7 viikkoa harjoittelupaikassa
40h viikossa, josta 35h harjoittelupaikassa =7h/päivä ja 5h viikossa itsenäistä työtä (suunnittelu, harjoitteluraportin kirjoitus yms.)

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-koordinaattorilta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

05.12.2024 - 01.11.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Niina Koskela
  • Piia Roos
  • Tuija Laakso
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Anssi-Pekka Udd
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Tuija Landström

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Workseediin kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä Workseediin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta ja siihen liittyvistä tehtävistä löytyy Workseed-alustalta.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Sisällön jaksotus

Opiskelijan oman aikataulutuksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy Workseed-alustalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisuudessaan työelämässä tehtävä harjoittelu.

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Kirsi Toljamolta.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 01.11.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Kati Långsjö
  • Seija Hurskainen
  • Jaana Kokkinen
  • Hanneli Sinisalo
  • Tuija Landström
  • Minna Nurminen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Sisällön jaksotus

Opiskelijan oman aikataulutuksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisuudessaa työelämässä tehtävä harjoittelu

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Kirsi Toljamo.

Ilmoittautumisaika

14.11.2023 - 05.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
  • Sanna Keskikuru
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Tuija Laakso
  • Jaana Kokkinen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Ajankohta opiskelijan valinnan mukaan, 7 viikkoa. Opiskelija ilmoittaa ajankohdan Moodlen Wikiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu työelämässä, tavoitteena sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit, syventävässä harjoittelussa keskeisenä kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op=270h
7 viikkoa harjoittelupaikassa
40h viikossa, josta 35h harjoittelupaikassa =7h/päivä ja 5h viikossa itsenäistä työtä ( suunnittelu, raportin kirjoitus yms.)

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-koordinaattorilta, joka on Kirsi Toljamo.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

24.01.2022 - 01.12.2023

Ajoitus

07.03.2022 - 31.12.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Saija Sutelainen
  • Juha Santala
  • Petteri Väkiparta
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Jaana Kokkinen
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Minna Nurminen
  • Ville Kantola
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleisten tavoitteiden maukaisen osaamisen
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson yleisten tavoitteiden mukaista osaamista
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.10.2023

Ajoitus

04.01.2022 - 30.10.2023

Laajuus

10 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
  • Petteri Väkiparta
  • Jussi Kemmo
  • Niina Koskela
  • Noora Katajisto
  • Seija Hurskainen
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Ajankohta opiskelijan valinnan mukaan. Opiskelija ilmoittaa ajankohdan Moodlen Wikiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

harjoittelu työelämässä

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op=270h
7 viikkoa harjoittelupaikassa
40h viikossa, josta 35h harjoittelupaikassa =7h/päivä ja 5h viikossa itsenäistä työtä ( suunnittelu, raportin kirjoitus yms.)

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

11.02.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

13.03.2021 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riikka Koivula
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Niina Koskela
  • Päivi Heimonen
  • Noora Katajisto
  • Tuija Laakso
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Tuija Landström
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- kykenee ammatilliseen, asiakaslähtöiseen ja eettisesti perusteltuun vuorovaikutukseen asiakkaitten kanssa
- osaa perustella ohjauksensa/kasvatustoimintansa lähtökohdat ja periaatteet
- perehtyy asiakkaiden hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevaan palvelujärjestelmään, ja niihin liittyvään juridiseen säädöspohjaan ja tietojärjestelmiin sekä osaa auttavasti soveltaa niitä palveluohjauksen näkökulmasta
- osaa kriittisesti arvioida asiakkaiden elämäntilanteeseen vaikuttavia rakenteita ja palvelujärjestelmän toimintaa
- osaa arvioida harjoittelupaikkansa yhteisöllisyyttä
- kehittää reflektiivistä ja tutkivaa työotettaan
- osaa tunnistaa ja analysoida asiakkaiden hyvinvointia ja osallisuutta heikentäviä rakenteita ja käytänteitä

Sisältö (OJ)

- Sosiaalisen asiantuntijuus
- Sosiaalialan eettiset ohjeet
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan teoriat
- Asiakastyö, ohjaus ja kasvatus
- Palvelujärjestelmäosaaminen ja palveluohjaus
- Kriittinen reflektio

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu pääsääntöisesti 3.vuoden keväälle ja 4. vuoden syksylle opiskelijan oman aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Harjoitteluun liittyvän
* Oppimis- ja ohjaussuunnitelman palautus Moodleen kahden ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
* Harjoitteluraportin ja siihen sisältyvien johtamisen tehtävien palautus viimeistään kolme viikkoa harjoittelun päättymisestä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan suhteessa harjoittelun yleisiin tavoitteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Harjoittelun ohjaaja antaa kirjallisen palautteen/arvioinnin harjoittelusta. Kokonaisarvioinnin harjoittelusta tekee ohjaava opettaja asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelija laatii omat tavoitteensa huomioiden harjoittelujakson yleiset tavoitteet. Arviointi perustuu opiskelijan osaamisen ja oppimisen arviointiin: mitä kehitystä ja muutosta opiskelijassa on tapahtunut, mitä ja millaista uutta osaamista opiskelija on saavuttanut harjoittelun aikana. Tavoitteissa ja arvioinnissa on huomioitava se, mitä osaamista harjoittelupaikassa toteutettava työ vaatii. Arvioinnissa selkiytetään myös opiskelijan ammatillisia valmiuksia eli mitä opiskelija osaa tässä vaiheessa ja mitä haasteita on edessäpäin. Osaamisen vahvistuminen näkyy erityisesti opis-kelijan itsenäistymisenä eli hän kykenee toimimaan vähitellen ilman ohjaajan tukea tai tuen tarve selkeästi vähenee.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu työelämässä.
Tarkemmat tiedot harjoittelun suorittamisesta siihen liittyvistä tehtävistä löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Oppimateriaalit

Hyödynnä harjoittelun loppuraportissa harjottelupaikan toiminta ympäristöön liittyvää alan kirjallisuutta ja tutkimusta, nettimateriaalia sekä teoriaopetuksen materiaalia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, joka on ajoitettu laskennallisesti 7 viikolle.
Tunnit on suunniteltu jakautuvat niin, että
* harjoittelupaikassa tehdään 245h (35h/viikko)
* tehtävien tekemiseen ja harjoitteluraportin kirjoittamiseen 35h (5h/viikko)

Opiskelijan on tärkeää seurata ensisijaisesti harjoittelupaikassa tehtävien tuntien kokonaismäärää viikko kohtaisen tuntimäärän sijaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelun voi myös tehdä työsuhteessa sosiaalialan työkentällä.
Tarkemmat tiedot työsuhteessa tehtävään harjoitteluun tekemiseen löytyy opintojakson Moodle-sivulta.

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa ulkomailla. Tietoa asiasta kv-vastaava Eeva- Mari Miettiseltä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opiskelija on saavuttanut harjoittelun yleisten tavoitteiden maukaisen osaamisen
* Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut harjoittelujakson yleisten tavoitteiden mukaista osaamista
* Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.