Siirry suoraan sisältöön

Pedagogisen johtamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessaLaajuus (10 op)

Tunnus: 7S00EM14

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen

Sisältö

Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 01.12.2022

Ajoitus

22.01.2022 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen

Sisältö (OJ)

Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

03.09.2021 - 30.06.2022

Ajoitus

31.07.2021 - 31.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen

Sisältö (OJ)

Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

04.12.2020 - 31.05.2022

Ajoitus

03.01.2021 - 31.07.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 20ASOVA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat
- tuntee varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
- tuntee pedagogisen johtajuuden ja johtamisen ilmiöt
- tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa
- tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
- osallistuu aktiivisesti pedagogisen tiimin toimintaan ja pedagogiikan kehittämiseen lapsiryhmässä
- omaa arvioivan ja kehittävän toimintatavan työn ja toimintakulttuurin kehittämiseen

Sisältö (OJ)

Varhaiskasvatuksen hallinnon eri tasot
Toimintakulttuuri ja johtajuus
Pedagoginen johtaminen ja johtajuus
Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä ja lastentarhanopettajan rooli pedagogisena johtajana.
Pedagogisen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
- Opiskelija ei osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
- Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
- Opiskelija osoittaa sosiaalialan soveltavaa ja kehittävää osaamista.
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita ja osaa yhdistää nämä ammatilliseen kontekstiin niin käytännössä kuin harjoitteluraportissaankin.
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan

Arviointiasteikko

0-5