Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja toiminnalliset asiakastyömenetelmät ryhmän ohjaamisessaLaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00EL60

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 11.12.2024

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Tuija Landström
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Syksy 2024 lukujärjestyksen mukaan oman tutorryhmän kanssa.

1 periodi
22soA, opettaja Sanna Keskikuru
27.08.2024 08.30 - 11.45
04.09.2024 08.30 - 11.45
12.09.2024 08.30 - 11.45
20.09.2024 12.30 - 15.45
25.09.2024 12.30 - 15.45
01.10.2024 14.15 - 17.30
11.10.2024 12.30 - 15.45

22soB, opettaja Hanna Korpikoski
29.08.2024 08.30 - 11.45
04.09.2024 12.30 - 15.45
09.09.2024 08.30 - 11.45
20.09.2024 08.30 - 11.45
23.09.2024 08.30 - 11.45
30.09.2024 08.30 - 11.45
09.10.2024 08.30 - 11.45

2 periodi
22soC, opettaja Tuija Landström
23.10.2024 12.30 - 15.45
29.10.2024 12.30 - 15.45
08.11.2024 08.30 - 11.45
13.11.2024 12.30 - 15.45
20.11.2024 12.30 - 15.45
28.11.2024 12.30 - 15.45
04.12.2024 12.30 - 15.45

22soD, opettaja Hanna Korpikoski
23.10.2024 08.30 - 11.45
31.10.2024 08.30 - 11.45
01.11.2024 12.30 - 15.45
13.11.2024 08.30 - 11.45
20.11.2024 08.30 - 11.45
27.11.2024 08.30 - 11.45
04.12.2024 08.30 - 11.45

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ohjausharjoitus, joka toteutetaan pääosin pareittain. Ohjaussuunnitelma palautetaan ennen omaa ohjausta. Ryhmätentti viimeisellä läsnäolokerralla. Henkilökohtainen reflektio palautetaan moodleen oman ohjauksen jälkeen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisuus ja teoriaan perehtyminen, kontaktiopetuksessa ohjausharjoitukset, reflektio ryhmässä ja itsenäisesti, ryhmätentti.

Oppimateriaalit

Matkalla ohjaajuuteen, Kalliola jne. 2010
Toimii! Hoitajan opas toiminnallisiin menetelmiin, Karkkulainen, Marjatta 2015
Valittuun menetelmään liittyvä materiaali.
Aiemmin opinnoissa omaksuttu tieto ja taito ohjaamisen perustana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 81h
kontaktiopetus 28h
teoriaan perehtyminen, oman ohjauksen suunnittelu ja reflektio, ryhmätentti 53h

Sisällön jaksotus

Syksy 2024 lukujärjestyksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Hurskainen
Vastuuhenkilö

Outi Wallin

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Lähiopetuskerrat kevätlukukausi 2024. Tarkoitettu monimuotoryhmälle 22ASO.
Tarkemmat ajat lukkarissa.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kaliola-Kurki ym. Matkalla ohjaajuuteen

Sisällön jaksotus

Lähiopetuspäivät:

6.3. klo 8.30-11.45, orientaatio opintojaksolle,

2. ja 3.4. klo 8.30-15.45, ohjauskerrat

2.5. klo 8.30-11.45, viimeinen ohjauskerta, `Matkalla ohjaajuuteen´-kirjan käsittely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Lähiopetus oppilaitoksella.

Opiskelijat suunnittelevat joko parittain tai yksin ohjauskokonaisuuden, jonka kesto n. 1 h 15 min ja ohjaavat sen omalle opiskelijaryhmälle. Ohjauksesta saa välittömästi palautteen sekä opiskelijoilta että opettajalta. Ohjauskertojen teemat ja menetelmät on vapaasti valittavissa ja niissä kannattaa ajatella aina sitä, että mitä tämä ryhmä (22ASO) nyt tarvitsee. Ryhmä on siis todellinen opiskelijaryhmänne, ei roolitettu ryhmä. Pyritään aitoon kokemukseen, se palvelee parhaiten osallistujia ja parhaimmillaan antaa voimaa ja toimii ns. huokaus- ja itsetutkiskelupaikkana. Hauskaakin saa olla.

Tämä toteutus sopii kaikille opiskelijoille oli ohjauskokemusta tai ei. Saat joka tapauksessa lisää ideoita ja työkaluja, koska kaikkien ohjaussuunnitelmat jaetaan kaikille osallistujille, jotta voit toteuttaa niitä jatkossa asiakkaitten kanssa. Luettavana Kalliola-Kurkelan kirja Matkalla ohjaajuuteen.

2) Työelämätoteutuksena
Jos olet ohjannut jo ryhmiä, mutta vähemmän kuin 2 vuotta, voit suorittaa kurssin työelämässä siten, että suunnittelet, toteutat ja arvioit ohjausprosessin ( 2-3 ohjauskertaa) jonkin teeman pohjalta. Lähetät suunnitelman opettajalle hyväksyttäväksi etukäteen. Toteutat ohjauksen ja pyydät siitä palautetta paitsi asiakkailta (suullisesti, mutta kirjaa itsellesi ylös) myös työtoveriltasi kirjallisena. Kirjoita tästä kaikesta raportti, johon laitat liitteeksi ohjaussuunnitelman ja mahdollisesti valokuvia tai mahdollisesti videoinnin toteutuksesta, palautteet sekä itsearviointiosuuden: mitä tekisit toisin, jos aloittaisit uudelleen, mihin olet tyytyväinen, mitä sinulla on vielä opittavana, mitä vahvuuksia näet itsessäsi ohjaajana.
Lue mielellään jo ennen ohjauksia kirja Kalliola: Matkalla ohjaajuuteen ja peilaa sitten raportissa ohjauskokemuksiasi kirjan teoriatietoon.
Ja sitten vaan lähetät raportin Seija Hurskaiselle.
Tässä toteutuksessa ilmoittaudut ihan normaalisti kurssille joka tapauksessa.

3) Osaamisen hyväksiluku, joka perustuu siihen, että sinulla on pohjalla joko sosiaali- tai terveysalan tai pedagogisen alan koulutus.

Koulutuksen lisäksi tulee olla vähintään 2 vuotta työkokemusta sellaisista töistä, joissa on ohjannut vähintään viikottain ryhmää toiminnallisin tai taidelähtöisin menetelmin ts. ohjaaminen on keskeinen osa työnkuvaa.

HyväHot-hakemuksen liitteeksi tulee laittaa paitsi koulutodistus myös TYÖTODISTUS, josta ilmenee, että työ on sisältänyt ryhmän ohjausta. Tätä kaikki eivät ole ihan sisäistäneet, mutta meidän HyväHot-järjestelmämme edellyttää, että osaaminen osoitetaan myös todistuksilla.

Hyväksiluku toteutuu vain ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osalta, koska ammattikorkeakoulutasolla tulee olla myös teoreettinen kytkentä osaamiseen. Joten jos saatkin hyväksiluvun kokemuksen pohjalta, tulee sinun silti lukea Kalliola, Kurki: Matkalla ohjaajuuteen -kirja, jonka tietoainesta vasten peilaat omia ohjauskokemuksiasi ja -oivalluksiasi esseen muodossa. Essee palautetaan opettajalle s-postilla.
Tässäkin vaihtoehdossa ilmoittaudut normaalisti toteutukselle.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 14.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Landström
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Syksy 2023 lukujärjestyksen mukaan oman tutorryhmän kanssa.
1 periodi: 21soB ja C
2 periodi: 21soA ja D

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ohjausharjoitus, joka toteutetaan pääosin pareittain. Ohjaussuunnitelma palautetaan ennen omaa ohjausta. Ryhmätentti viimeisellä läsnäolokerralla kirjasta Matkalla ohjaajuuteen. Henkilökohtainen reflektio palautetaan moodleen oman ohjauksen jälkeen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisuus ja teoriaan perehtyminen, kontaktiopetuksessa ohjausharjoitukset, reflektio ryhmässä ja itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Matkalla ohjaajuuteen, Kalliola jne.
Valittuun menetelmään liittyvä materiaali.
Aiemmin opinnoissa omaksuttu tieto ja taito ohjaamisen perustana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 81h
kontaktiopetus 28h
oman ohjauksen suunnittelu ja reflektio 27h
teoriaan perehtyminen 26h

Sisällön jaksotus

Syksy 2023 lukujärjestyksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Lisätietoja opiskelijoille

21so AB ja C: Hanna Korpikoski
21soD: Tuija Landström

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Em. kriteerit eivät täyty osittain tai kokonaan.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen ja tekee sovitusti ohjauksen, reflektoi sitä ja antaa palautetta muulle ryhmälle heidän ohjauksistaan.
Opiskelija tekee hyväksytysti tentin/ tehtävät oman ryhmän määräaikaan mennessä.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 06.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Hurskainen
Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Lähiopetuskerrat kevätlukukausi 2023. Tarkoitettu monimuotoryhmälle 21ASO.
Tarkemmat ajat lukkarissa.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kaliola-Kurki ym. Matkalla ohjaajuuteen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Lähiopetus oppilaitoksella.

Opiskelijat suunnittelevat joko parittain tai yksin ohjauskokonaisuuden, jonka kesto n. 1 h 15 min ja ohjaavat sen omalle opiskelijaryhmälle. Ohjauksesta saa välittömästi palautteen sekä opiskelijoilta että opettajalta. Ohjauskertojen teemat ja menetelmät on vapaasti valittavissa ja niissä kannattaa ajatella aina sitä, että mitä tämä ryhmä (21aso) nyt tarvitsee. Ryhmä on siis todellinen opiskelijaryhmänne, ei roolitettu ryhmä. Pyritään aitoon kokemukseen, se palvelee parhaiten osallistujia ja parhaimmillaan antaa voimaa ja toimii ns. huokaus- ja itsetutkiskelupaikkana. Hauskaakin saa olla.

Tämä toteutus sopii kaikille opiskelijoille oli ohjauskokemusta tai ei. Saat joka tapauksessa lisää ideoita ja työkaluja, koska kaikkien ohjaussuunnitelmat jaetaan kaikille osallistujille, jotta voit toteuttaa niitä jatkossa asiakkaitten kanssa. Luettavana Kalliola-Kurkelan kirja Matkalla ohjaajuuteen.

2) Työelämätoteutuksena
Jos olet ohjannut jo ryhmiä, mutta vähemmän kuin 2 vuotta, voit suorittaa kurssin työelämässä siten, että suunnittelet, toteutat ja arvioit ohjausprosessin ( 2-3 ohjauskertaa) jonkin teeman pohjalta. Lähetät suunnitelman opettajalle hyväksyttäväksi etukäteen. Toteutat ohjauksen ja pyydät siitä palautetta paitsi asiakkailta (suullisesti, mutta kirjaa itsellesi ylös) myös työtoveriltasi kirjallisena. Kirjoita tästä kaikesta raportti, johon laitat liitteeksi ohjaussuunnitelman ja mahdollisesti valokuvia tai mahdollisesti videoinnin toteutuksesta, palautteet sekä itsearviointiosuuden: mitä tekisit toisin, jos aloittaisit uudelleen, mihin olet tyytyväinen, mitä sinulla on vielä opittavana, mitä vahvuuksia näet itsessäsi ohjaajana.
Lue mielellään jo ennen ohjauksia kirja Kalliola: Matkalla ohjaajuuteen ja peilaa sitten raportissa ohjauskokemuksiasi kirjan teoriatietoon.
Ja sitten vaan lähetät raportin Seija Hurskaiselle.
Tässä toteutuksessa ilmoittaudut ihan normaalisti kurssille joka tapauksessa.

3) Osaamisen hyväksiluku, joka perustuu siihen, että sinulla on pohjalla joko sosiaali- tai terveysalan tai pedagogisen alan koulutus.

Koulutuksen lisäksi tulee olla vähintään 2 vuotta työkokemusta sellaisista töistä, joissa on ohjannut vähintään viikottain ryhmää toiminnallisin tai taidelähtöisin menetelmin ts. ohjaaminen on keskeinen osa työnkuvaa. (Esim. 2 vuotta päiväkodissa lastentarhaopettajan työparina täyttää tämän ehdon.)

HyväHot-hakemuksen liitteeksi tulee laittaa paitsi koulutodistus myös TYÖTODISTUS, josta ilmenee, että työ on sisältänyt ryhmän ohjausta. Tätä kaikki eivät ole ihan sisäistäneet, mutta meidän HyväHot-järjestelmämme edellyttää, että osaaminen osoitetaan myös todistuksilla.

Hyväksiluku toteutuu vain ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osalta, koska ammattikorkeakoulutasolla tulee olla myös teoreettinen kytkentä osaamiseen. Joten jos saatkin hyväksiluvun kokemuksen pohjalta, tulee sinun silti lukea Kalliola, Kurki: Matkalla ohjaajuuteen -kirja, jonka tietoainesta vasten peilaat omia ohjauskokemuksiasi ja -oivalluksiasi esseen muodossa. Essee palautetaan opettajalle s-postilla.
Tässäkin vaihtoehdossa ilmoittaudut normaalisti toteutukselle.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 04.12.2022

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Syksy 2022 lukujärjestyksen mukaan oman tutorryhmän kanssa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti viimeisellä läsnäolokerralla kirjasta Matkalla ohjaajuuteen. Henkilökohtainen reflektio palautetaan moodleen oman ohjauksen jälkeen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjallisuus ja teoriaan perehtyminen, kontaktiopetuksessa ohjausharjoitukset, reflektio ryhmässä ja yksin.

Oppimateriaalit

Matkalla ohjaajuuteen, Kalliola jne. sekä muu valinnainen ohjauksen teoria.
Valittuun menetelmään liittyvä materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 81h
kontaktiopetus 32h
oman ohjauksen suunnittelu ja reflektio 20h
teoriaan perehtyminen 20h

Sisällön jaksotus

Syksy 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Em. kriteerit eivät täyty osittain tai kokonaan.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen ja tekee sovitusti ohjauksen, reflektoi sitä ja antaa palautetta muulle ryhmälle heidän ohjauksistaan.
Opiskelija tekee sovitusti tentin/ tehtävät oman ryhmän määräaikaan mennessä.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 15.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Hurskainen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Seija Hurskainen

Ryhmät
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta

Sisältö (OJ)

-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen ja suorittanut opintojaksolla vaaditut tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen.


Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson kontaktiopetukseen eikä ole suorittanut opintojaksolla vaadittuja tehtäviä.
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.

Aika ja paikka

Lähiopetuskerrat kevätlukukausi 2022. Tarkoitettu monimuotoryhmälle 20ASO.
Tarkemmat ajat lukkarissa.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kaliola-Kurki ym. Matkalla ohjaajuuteen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Lähiopetus oppilaitoksella.

Opiskelijat suunnittelevat joko parittain tai yksin ohjauskokonaisuuden, jonka kesto n. 1 h 15 min ja ohjaavat sen omalle opiskelijaryhmälle. Ohjauksesta saa välittömästi palautteen sekä opiskelijoilta että opettajalta. Ohjauskertojen teemat ja menetelmät on vapaasti valittavissa ja niissä kannattaa ajatella aina sitä, että mitä tämä ryhmä (20aso) nyt tarvitsee. Ryhmä on siis todellinen opiskelijaryhmänne, ei roolitettu ryhmä. Pyritään aitoon kokemukseen, se palvelee parhaiten osallistujia ja parhaimmillaan antaa voimaa ja toimii ns. huokaus- ja itsetutkiskelupaikkana. Hauskaakin saa olla.

Tämä toteutus sopii kaikille opiskelijoille oli ohjauskokemusta tai ei. Saat joka tapauksessa lisää ideoita ja työkaluja, koska kaikkien ohjaussuunnitelmat jaetaan kaikille osallistujille, jotta voit toteuttaa niitä jatkossa asiakkaitten kanssa. Luettavana Kalliola-Kurkelan kirja Matkalla ohjaajuuteen.

2) Työelämätoteutuksena
Jos olet ohjannut jo ryhmiä, mutta vähemmän kuin 2 vuotta, voit suorittaa kurssin työelämässä siten, että suunnittelet, toteutat ja arvioit ohjausprosessin ( 2-3 ohjauskertaa) jonkin teeman pohjalta. Lähetät suunnitelman opettajalle hyväksyttäväksi etukäteen. Toteutat ohjauksen ja pyydät siitä palautetta paitsi asiakkailta (suullisesti, mutta kirjaa itsellesi ylös) myös työtoveriltasi kirjallisena. Kirjoita tästä kaikesta raportti, johon laitat liitteeksi ohjaussuunnitelman ja mahdollisesti valokuvia tai mahdollisesti videoinnin toteutuksesta, palautteet sekä itsearviointiosuuden: mitä tekisit toisin, jos aloittaisit uudelleen, mihin olet tyytyväinen, mitä sinulla on vielä opittavana, mitä vahvuuksia näet itsessäsi ohjaajana.
Lue mielellään jo ennen ohjauksia kirja Kalliola: Matkalla ohjaajuuteen ja peilaa sitten raportissa ohjauskokemuksiasi kirjan teoriatietoon.
Ja sitten vaan lähetät raportin minulle.
Tässä toteutuksessa ilmoittaudut ihan normaalisti kurssille joka tapauksessa.

1) Osaamisen hyväksiluku, joka perustuu siihen, että sinulla on pohjalla joko sosiaali- tai terveysalan tai pedagogisen alan koulutus.

Koulutuksen lisäksi tulee olla vähintään 2 vuotta työkokemusta sellaisista töistä, joissa on ohjannut vähintään viikottain ryhmää toiminnallisin tai taidelähtöisin menetelmin ts. ohjaaminen on keskeinen osa työnkuvaa. (Esim. 2 vuotta päiväkodissa lastentarhaopettajan työparina täyttää tämän ehdon.)

Hakemuksen liitteeksi tulee laittaa paitsi koulutodistus myös TYÖTODISTUS, josta ilmenee, että työ on sisältänyt ryhmän ohjausta. Tätä kaikki eivät ole ihan sisäistäneet, mutta meidän Hyvähot-järjestelmämme edellyttää, että osaaminen osoitetaan myös todistuksilla.

Hyväksiluku toteutuu vain ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osalta, koska ammattikorkeakoulutasolla tulee olla myös teoreettinen kytkentä osaamiseen. Joten jos saatkin hyväksiluvun kokemuksen pohjalta, tulee sinun silti lukea Kalliola, Kurki: Matkalla ohjaajuuteen -kirja, jonka tietoainesta vasten peilaat omia ohjauskokemuksiasi ja -oivalluksiasi esseen muodossa. Essee palautetaan opettajalle s-postilla.