Asiakastyön harjoittelu II (15op)
Opintojakson tunnus: 7S00CW69
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa paneutua erityisesti eettisten kysymysten tuomiin haasteisiin asiakastyön ja palveluohjauksen käytännöissä ja nostaa niitä esille
- osaa luoda luottamuksellisen ja ammatillisen asiakassuhteen, perehtyy erilaisiin asiakastyön menetelmiin käytännössä ja hankkii kokemusta jonkin menetelmän käytöstä
- osaa arvioida asiakassuhteiden toteutumista sosiaalityöhön liittyvien teoriaopintojen pohjalta
- osaa tukea asiakkaan omia voimavaroja
- osaa arvioida ennaltaehkäisevän, korjaavan ja rakenteellisen työn mahdollisuuksia asiakastyössä
- osaa tunnistaa palveluohjauskäytäntöjään ja palvelujärjestelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa kuvata ihmisten sosiaalisten toimintaedellytysten ja yhteiskunnallisen päätöksenteon välisen yhteyden
- osaa jäsentää sosiaalisia ongelmia yhteiskunnallisessa viitekehyksessä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ammatillista kasvuaan asiakastyöosaamisessa sekä palvelujärjestelmäosaamisessa
- osaa etsiä harjoittelupaikan tuottamien kysymysten pohjalta tutkimustietoa, minkä avulla voi jäsentää kokemuksiaan
Sisältö
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Asiakastyön osaaminen
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Tutkimuksellinen kehittämis- ja johtamisosaaminen