Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyöLaajuus (10 op)

Tunnus: 7K00FP49

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveydettä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen
- toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Osallistuminen opintojaksoihin äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija/n
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

03.04.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Katariina Kunnas
Ryhmät
  • 22SHLAS1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHLAS1
  • 21SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveydettä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen
- toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Osallistuminen opintojaksoihin äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija/n
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Simulaatioharjoitukset Taitokeskuksella
Harjoittelupaikat lapsia ja nuoria hoitavat terveydenhuollon yksiköt ja sosiaalihuollon erityisyksiköt.
Harjoittelu:
vkot 40-45 2024, lähinnä 21shlas2 ryhmä
vkot 46-51 2024, lähinnä 22shlas1 ryhmä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Simulaatioharjoitusten hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista simulaatioissa osallistumalla hoitajana simulaatiskenaarioihin ja aktiivinen osallistuminen debrifing-tilanteissa.

Ohjattu harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty opintojakson arviointikriteerien perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Simulaatio, ohjattu harjoittelu, itsenäinen työskentely, oman osaamisen reflektio, ohjaus

Oppimateriaalit

Hoitotyön ohjattujen harjoittelun Moodle
Lasten ja nuorten hoitotyö vaihtoehtoiset ammattiopinnot - Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 viikkoa (9 op) eli harjoittelujakson kokonaistuntimäärä on 243 h, joista osastolla tehdään 230 h. Juhlapyhän osuessa arkipäivälle voi osastotunneista vähentää 7,5 h/päivä.

Kokonaistuntimäärään sisältyvät:
- orientaatiotunti
- tavoitteiden laadinta
- harjoitteluyksikössä toteutuva harjoittelu
- arviointikeskustelut
- kirjallinen itsearviointi
- harjoittelun tehtävä

Simulaatioharjoitukset 2 x 4 h

Sisällön jaksotus

Osa 1 Harjoittelu
Osa 2 Tehtävä
Osa 3 Simulaatioharjoitukset Taitokeskuksella

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
Ohjattu harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyö -opintojakson voi tehdä opinnollistaen lasten somaattisella osastolla/hoitoyksikössä tai lastensuojelun hoitoyksikössä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät. Yhden harjoittelun voi opinnollistaa edellä mainituissa harjoitteluyksiköissä.
Ehtona opinnollistamiseen on:
- ohjatun harjoittelun opintojakson tavoitteet täyttyvät.
- osallistuminen opintojaksolle äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö
- Tarkemmat ohjeet opinnollistamiseen on Hoitotyön ohjattujen harjoittelun Moodlessa
- Mikäli opiskelijalla ei ole sijaisuudessa lääkelupia, joissa opiskelijalla on suonensisäisiin lääkkeisiin/nestehoitoon lupa, opiskelija itse sopii työpaikan kanssa siitä, että hän osallistuu vähintään yhtenä päivänä (U-päivä) osaston lääkehoitoon (sh:n, osastofarmaseutin tms. kanssa).

Ahotointi:
- yhden harjoittelun tai harjoittelun osan voi ahoitoida sairaanhoitajan yhtäjaksoisella palkallisella työllä
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyö -opintojakso suoritettuna tai osallistuminen opintojaksolle äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö
- Mikäli opiskelijalla ei ole sijaisuudessa lääkelupia, joissa opiskelijalla on suonensisäisiin lääkkeisiin/nestehoitoon lupa, opiskelija itse sopii työpaikan kanssa siitä, että hän osallistuu vähintään yhtenä päivänä (U-päivä) osaston lääkehoitoon (sh:n, osastofarmaseutin tms. kanssa).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelujen toteutus lapsia ja nuoria hoitavissa terveydenhuollon yksiköissä ja/tai sosiaalihuollon erityisyksiköissä.

Kansainvälisyys

Harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti kv-vaihdossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnoista, vähintään 135 op sisältäen Lasten ja nuorten sekä vammaisten hoitotyön –opintojakson, anatomian ja fysiologian opintojaksot sekä kuusi keskivaiheen harjoittelua.

Simulaatioharjoitukset: simulaatioihin tullaan suojavaatteissa.

Ohjeita harjoitteluun:
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi harjoittelujakson ensimmäisellä viikolla tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi työvuorot yksikön tapojen mukaisesti harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle tai workseediin. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle ja työpaikkaohjaajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ensimmäisen viikon aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla/workseediin palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii väli- ja loppuarviointiajankohdat opiskelijan kanssa.
- Väliarviointiaika 3-4 viikolla. Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajien ja opettajan kesken. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Opettaja voi osallistua loppuarviointikeskusteluun niin sovittaessa. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin workseediin/arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.