Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (10 op)

Tunnus: 7K00FP46

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä - osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveyttä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen - toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Osallistuminen opintojaksoihin pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa - noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja hänen perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 07.04.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö

Katariina Kunnas

Ryhmät
  • 21SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä - osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveyttä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen - toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Osallistuminen opintojaksoihin pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa - noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja hänen perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Simulaatiot 19.-20.2.2024
Ohjattu kliininen harjoittelu harjoitteluyksikössä viikot 9-14 tai 15-20 2024 tai erikseen sovittu ajankohta
Lasten ja nuorten erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun hoitoyksiköt.
Harjoittelupaikat sovittu erikseen ryhmän kesken, listat Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen simulaatioihin. Poissaoloista ja sen korvaamisesta on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Osallistuminen Lasten ja nuorten hoitotyön ohjattuun harjoitteluun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.

Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattuun harjoitteluun valmistavat simulaatiot, ohjattu kliininen harjoittelu harjoitteluyksikössä, harjoittelun tehtävä(t).

Oppimateriaalit

Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen moodle,
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattuun harjoitteluun valmistavat simulaatiot 10 h ja niihin valmistautuminen
27 h x 9 op, yhteensä 243 h -> harjoitteluyksikössä 228 h, sisältää kliinisen harjoittelun harjoitteluyksikössä ja tehtävät

Sisällön jaksotus

1 osa simulaatiot
2 osa harjoittelu
3 osa harjoittelun tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen ohjaavan opettajan kanssa.
Toisen ohjatun kliinisen harjoittelun 9 op lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoisista ammattiopinnoista voi opinnollistaa, mutta ei molempia harjoitteluja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjattu kliininen harjoittelu 9 op harjoitteluyksikössä

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten ja nuorten hoitotyö sekä vammaisen hoitotyö 5 op –opintokokonaisuuden

Osallistuminen pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyön opintokokonaisuuteen.
Simulaatioharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista, oman osaamisen reflektointia ja vertaispalautteen antamista.

Ohjeita harjoitteluun:
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle, käytä tavoitteiden pohjana Moodlesta löytyviä tavoitekohtia.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii väli- ja/tai loppuarviointiajankohdat opiskelijan kanssa.
- Väliarviointiaika n. harjoittelun puolivälissä sovitaan ohjaavan opettajan kanssa sovittavalla tavalla. Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajien ja opettajan kesken. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet sekä suunnitelmaa loppuharjoitteluun
- Harjoittelun puolessa välissä voidaan pitää reflektiokeskustelu koululla, etänä tai erikseen sovitusti harjoitteluyksikössä. Ohjaava opettaja ohjeistaa tarkemmin toteutustavasta. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kesken, myös opettaja voi osallistua keskusteluun niin sovittaessa. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
-Harjoittelun tehtävä palautetaan viikon sisällä harjoittelun päättymisestä.