Digitalisoituva terveydenhuoltoLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00FP35
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa vuorovaikutusosaamistaan asiakkaan ja hänen läheistensä valitseman palvelukanavan mukaisesti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista ja kansansairauksista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa uudistuvissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää, soveltaa ja kehittää teknologian käyttöä hoitotyössä
Sisältö
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen, digitaalisen asiakasyhteistyön osaaminen
- digitaalinen terveyden arviointi, edistäminen ja hoito
- pelillisyys ja virtuaalitodellisuus hoitotyössä
- sensorit, puettava teknologia terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- hoitoketjut ja päätöksenteon digitaalinen tuki
- tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologioiden innovointivalmiudet
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sisätauti-kirurgisen, mielenterveys- ja päihdehoitotyön, ikääntyneiden hoitotyön, hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kohdata digitaalisissa toimintaympäristöissä asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet kansansairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- seuraa alan teknologista kehittymistä
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteisiin asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- arvioi ja tukee hyvinvointiteknologioiden käyttöönottoa
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa soveltaa monipuolisesti digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa soveltaa ja yhdistää terveysteknologiota olemassa oleviin palveluihin
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 11.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 24.11.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katri Maijanen
- Anne Kivimäki
- Ilona Jylhäsalo
- Marjo Tienari
Vastuuhenkilö
Katri Maijanen
Ryhmät
-
22SHHUP1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHHUP1
-
21SHHUP2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHHUP2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa vuorovaikutusosaamistaan asiakkaan ja hänen läheistensä valitseman palvelukanavan mukaisesti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista ja kansansairauksista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa uudistuvissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää, soveltaa ja kehittää teknologian käyttöä hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen, digitaalisen asiakasyhteistyön osaaminen
- digitaalinen terveyden arviointi, edistäminen ja hoito
- pelillisyys ja virtuaalitodellisuus hoitotyössä
- sensorit, puettava teknologia terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- hoitoketjut ja päätöksenteon digitaalinen tuki
- tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologioiden innovointivalmiudet
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sisätauti-kirurgisen, mielenterveys- ja päihdehoitotyön, ikääntyneiden hoitotyön, hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kohdata digitaalisissa toimintaympäristöissä asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet kansansairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- seuraa alan teknologista kehittymistä
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteisiin asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- arvioi ja tukee hyvinvointiteknologioiden käyttöönottoa
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa soveltaa monipuolisesti digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa soveltaa ja yhdistää terveysteknologiota olemassa oleviin palveluihin
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön
Aika ja paikka
12.08.2024 - 24.11.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kertauskoe vain ryhmälle 22SHHUP1 (ryhmätentti)
KOE 1. Pidetään 10.9.2024 teoria ryhmätenttinä, kattaa potilastapausten 1-2 materiaalit. Lääkelasku yksilötenttinä.
27 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen
Tutkintosäännön mukaan, arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tietoa korotusmahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti tai harjoittelu), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tällä toteutuksella, ei ole korotusmahdollisuutta.
Uusintakokeet 1 ja 2 Examissa (yksilötentti)
KOE 2. Pidetään 18.9.2024 yksilötenttinä, sisältää lääkelaskun. Kattaa potilastapausten 3-4 materiaalit.
Uusintakokeet 1 ja 2 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1( Kertauskoe ) vai ryhmälle 22SHHUP1 Hyväksytty/hylätty
Osa 2 KOE 1 potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen. Hyväksytty/hylätty
Osa 3 Lääkelasku 1 Hyväksytty/hylätty
Osa 4 KOE 2 potilastapauksiin 3-4 liittyvä sisältöosaaminen. Arvosana 0-5
Osa 5 Lääkelasku 2. Hyväksytty/hylätty
Osa 6 Itsenäiset tehtävät. Hyväksytty/hylätty
Osa 7 Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.
Luennot, potilastapaus-pohjainen työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, verkko-opetus, opintokäynnit. Täsmentyy elokuun aikana.
Oppimateriaalit
Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueisiin liittyvät lääkelasku, laskut 1 ja 2
Potilastapauksiin liittyvät testit ja laskut tulee olla tehtynä, jotta kokeeseen voi osallistua
Valmistautukaa kokeeseen kertaamalla Sisätautien hoitotyön, hoitotyö avoterveydenhuollossa ja gerontologisen hoitotyön keskeisiä sisältöjä.
Lisäksi lue julkaisusta:
Hänninen P. 2021. Robotiikka sosiaali- ja terveydenhoidon tukena, Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No. 90/2021 kappale 3 Palvelurobotiikka ja sote-sektori ja 4 Ohjelmistorobotiikka ja sote-sektori
Kokeessa on kolme- neljä ratkaistavaa potilastapausta
KOE 1 Potilastapauksiin 1 - 2 liittyvä materiaali. Lääkelasku 1
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Aihealueet Diabetes, Munuaissairaudet, sydän- ja verisuoni- ja IBD-sairaudet
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Aihealueisiin liittyvä osuus
Kurssialustalla jaettu materiaali
Oppiportin verkkokurssi: Laiteajokortit, verenglukoosimittarit.
Oppiportin verkkokurssi: IV-antibioottihoito kotisairaanhoidossa.
KOE 2 Potilastapauksiin 3-4 liittyvä materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.
Sisällön jaksotus
Osa 1( Kertauskoe ) vai ryhmälle 22SHHUP1
Osa 2 KOE 1 potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 3 Lääkelasku 1
Osa 4 KOE 2 potilastapauksiin 3-4 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 5 Lääkelasku 2
Osa 6 Itsenäiset tehtävät
Osa 7 Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn ( pakollinen läsnäolo)