Siirry suoraan sisältöön

Digitalisoituva terveydenhuoltoLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00FP35

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa vuorovaikutusosaamistaan asiakkaan ja hänen läheistensä valitseman palvelukanavan mukaisesti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista ja kansansairauksista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa uudistuvissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää, soveltaa ja kehittää teknologian käyttöä hoitotyössä

Sisältö

- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen, digitaalisen asiakasyhteistyön osaaminen
- digitaalinen terveyden arviointi, edistäminen ja hoito
- pelillisyys ja virtuaalitodellisuus hoitotyössä
- sensorit, puettava teknologia terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- hoitoketjut ja päätöksenteon digitaalinen tuki
- tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologioiden innovointivalmiudet

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sisätauti-kirurgisen, mielenterveys- ja päihdehoitotyön, ikääntyneiden hoitotyön, hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kohdata digitaalisissa toimintaympäristöissä asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet kansansairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- seuraa alan teknologista kehittymistä
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason

Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteisiin asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- arvioi ja tukee hyvinvointiteknologioiden käyttöönottoa
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason

Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa soveltaa monipuolisesti digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa soveltaa ja yhdistää terveysteknologiota olemassa oleviin palveluihin
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 24.11.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Anne Kivimäki
  • Ilona Jylhäsalo
  • Marjo Tienari
Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät
  • 22SHHUP1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHHUP1
  • 21SHHUP2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHHUP2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa vuorovaikutusosaamistaan asiakkaan ja hänen läheistensä valitseman palvelukanavan mukaisesti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista ja kansansairauksista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa uudistuvissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa hyödyntää, soveltaa ja kehittää teknologian käyttöä hoitotyössä

Sisältö (OJ)

- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen, digitaalisen asiakasyhteistyön osaaminen
- digitaalinen terveyden arviointi, edistäminen ja hoito
- pelillisyys ja virtuaalitodellisuus hoitotyössä
- sensorit, puettava teknologia terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
- hoitoketjut ja päätöksenteon digitaalinen tuki
- tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologioiden innovointivalmiudet

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sisätauti-kirurgisen, mielenterveys- ja päihdehoitotyön, ikääntyneiden hoitotyön, hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kohdata digitaalisissa toimintaympäristöissä asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet kansansairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- seuraa alan teknologista kehittymistä
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason

Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteisiin asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- arvioi ja tukee hyvinvointiteknologioiden käyttöönottoa
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ylempi arviointitaso sisältää alemman arviointitason

Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa soveltaa monipuolisesti digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa soveltaa ja yhdistää terveysteknologiota olemassa oleviin palveluihin
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Aika ja paikka

12.08.2024 - 24.11.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kertauskoe vain ryhmälle 22SHHUP1 (ryhmätentti)
KOE 1. Pidetään 10.9.2024 teoria ryhmätenttinä, kattaa potilastapausten 1-2 materiaalit. Lääkelasku yksilötenttinä.

27 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen

Tutkintosäännön mukaan, arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tietoa korotusmahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti tai harjoittelu), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tällä toteutuksella, ei ole korotusmahdollisuutta.

Uusintakokeet 1 ja 2 Examissa (yksilötentti)

KOE 2. Pidetään 18.9.2024 yksilötenttinä, sisältää lääkelaskun. Kattaa potilastapausten 3-4 materiaalit.
Uusintakokeet 1 ja 2 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1( Kertauskoe ) vai ryhmälle 22SHHUP1 Hyväksytty/hylätty
Osa 2 KOE 1 potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen. Hyväksytty/hylätty
Osa 3 Lääkelasku 1 Hyväksytty/hylätty
Osa 4 KOE 2 potilastapauksiin 3-4 liittyvä sisältöosaaminen. Arvosana 0-5
Osa 5 Lääkelasku 2. Hyväksytty/hylätty
Osa 6 Itsenäiset tehtävät. Hyväksytty/hylätty
Osa 7 Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatioon mennessä. Siihen asti muutokset mahdollisia.
Luennot, potilastapaus-pohjainen työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, verkko-opetus, opintokäynnit. Täsmentyy elokuun aikana.

Oppimateriaalit

Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueisiin liittyvät lääkelasku, laskut 1 ja 2

Potilastapauksiin liittyvät testit ja laskut tulee olla tehtynä, jotta kokeeseen voi osallistua

Valmistautukaa kokeeseen kertaamalla Sisätautien hoitotyön, hoitotyö avoterveydenhuollossa ja gerontologisen hoitotyön keskeisiä sisältöjä.
Lisäksi lue julkaisusta:
Hänninen P. 2021. Robotiikka sosiaali- ja terveydenhoidon tukena, Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No. 90/2021 kappale 3 Palvelurobotiikka ja sote-sektori ja 4 Ohjelmistorobotiikka ja sote-sektori

Kokeessa on kolme- neljä ratkaistavaa potilastapausta

KOE 1 Potilastapauksiin 1 - 2 liittyvä materiaali. Lääkelasku 1
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Aihealueet Diabetes, Munuaissairaudet, sydän- ja verisuoni- ja IBD-sairaudet
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Aihealueisiin liittyvä osuus
Kurssialustalla jaettu materiaali
Oppiportin verkkokurssi: Laiteajokortit, verenglukoosimittarit.
Oppiportin verkkokurssi: IV-antibioottihoito kotisairaanhoidossa.

KOE 2 Potilastapauksiin 3-4 liittyvä materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Sisällön jaksotus

Osa 1( Kertauskoe ) vai ryhmälle 22SHHUP1
Osa 2 KOE 1 potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 3 Lääkelasku 1
Osa 4 KOE 2 potilastapauksiin 3-4 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 5 Lääkelasku 2
Osa 6 Itsenäiset tehtävät
Osa 7 Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn ( pakollinen läsnäolo)