Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitajana mielenterveys- ja päihdepalveluissaLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00FP59

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen ja osaa soveltaa perhehoitotyön menetelmiä
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet ja osaa soveltaa traumatyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
- tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
- osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
- osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen, anatomian ja fysiologian opinnot ja vähintään kuusi ohjattujen harjoittelujen opintojaksoa. Vaadittava teoria on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hoitotyö
Opiskelija
-puuttuu suomeksi

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Anne Kivimäki
  • Mari Vikman
Vastuuhenkilö

Anne Kivimäki

Ryhmät
  • 22SHMIE1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHMIE1
  • 22SHMIE2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHMiE2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen ja osaa soveltaa perhehoitotyön menetelmiä
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet ja osaa soveltaa traumatyön menetelmiä
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
- tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
- osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
- osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö (OJ)

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen, anatomian ja fysiologian opinnot ja vähintään kuusi ohjattujen harjoittelujen opintojaksoa. Vaadittava teoria on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
-puuttuu suomeksi

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Arviointiasteikko

0-5