Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön toteutusLaajuus (7 op)

Tunnus: 7K00EW04

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Ilmoittautumisaika

08.07.2023 - 06.08.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Heidi Valtatie
  • Riitta Lietsala
  • Piia Lavonius-Ylönen
  • Milka Erkkilä
  • Pia Keiski
  • Taina Ojaniemi
  • Minna Talvitie
  • Minna Merta
  • Maija Korpikoski
  • Ulla Markkanen
  • Irja Nieminen
  • Anne Kivimäki
  • Kristiina Vähämaa
  • Minna Tiainen
Vastuuhenkilö

Pia Keiski

Ryhmät
  • 21ASH1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 21SH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
  • 21SH1B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

syksy 2023

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h = 135h

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 14.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 06.12.2023

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Paula Pajunen
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Paula Pajunen

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Syksy 2023

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x27h = 135 h

Sisällön jaksotus

Syksy 2023

Lisätietoja opiskelijoille

Viestintä tapahtuu Wihin kautta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elina Botha
  • Maija Koivunen
  • Raakel Viheroksa
  • Milla Hiitti
Vastuuhenkilö

Elina Botha

Ryhmät
  • 20KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma 20KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Käsikirjoitusseminaari 27.10.2023.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Ohjauksen hyödyntäminen

Oppimateriaalit

Sama kirjallisuus koko opinnäytetyöprosessin ajan (kts. orientaatio opinnäytetyöhön-toteutus).
Kaikki tieto Moodlessa ja Wihin kautta kaikki toiminta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.12.2023

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mervi Juntunen
  • Tuija Rasku
  • Pasi Vehniäinen
  • Hannu Tuhkanen
Vastuuhenkilö

Tuija Rasku

Ryhmät
  • 20EH
    Ensihoitajan tutkinto-ohjelma 20EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

03.12.2022 - 01.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 28.05.2023

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maaret Salminen
  • Marjo Räsänen
  • Gitte Taulo
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Anna Karma
  • Eija Piikkilä
  • Pia Keiski
  • Taina Ojaniemi
  • Sirkku Haaranen
  • Sanna Nisula
  • Anna Aikasalo
  • Elina Korpimäki
  • Irja Nieminen
  • Terhi Pekkinen
  • Kristiina Vähämaa
  • Minna Tiainen
Vastuuhenkilö

Pia Keiski

Ryhmät
  • 20SH2E
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2E
  • 20SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2D
  • 20SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2C
  • 20SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

09.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 18.12.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Anna Karma
  • Anne Kivimäki
  • Piia Lavonius-Ylönen
  • Sanna Paloposki
Vastuuhenkilö

Stiina Storvik-Sydänmaa

Ryhmät
  • 20ASH1
    Sairaanhoitaja, monimuoto kevät 2020
  • 20SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Kohdennettujen metodiopintojen tarkemmat ajankohtatiedot löytyvät - Opinnäytetyö Terveysala Moodlealustalta.

Teoreettinen (avain: teoreettinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14554

Toiminnallinen (avain: toiminnallinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14547

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä käsikirjoitusseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tentti, luennot, seminaarit, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta 2/3 opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä

-osallistuu suunnitelmaseminaariin, opponointi
-suunnitelman viimeistely, opinnäytetyösopimus
-suunnitelman allekirjoitukset ja lupa wihiin
-mentelmäopinnot
-opinnäytetyön tekeminen, ohjaukset
-käsikirjoitusseminaari, opponointi

Sisällön jaksotus

Suunnitelmaseminaari
Kohdennetut metodiopinnot
Käsikirjoitusseminaari
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.

Lisätietoja opiskelijoille

Wihi:n kautta lähetetään ohjaajalle viestit ja liitteet. https://wihi.tamk.fi/

Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.
Kohdennettujen metodiopintojen aikana on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista metodiohjausta opettajalta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 22.12.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Katja Hautsalo
  • Minna Tiainen
  • Pia Keiski
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 20SHHUPV
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, Virrat
  • 20AVOSHV
    Sairaanhoitajakoulutuksen polkuopinnot, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Opinnäytetyön aikataulut Intrassa (etenemissuunnitelmissa, löytyy myös haulla: aikataulu)
Menetelmäopetus (linkki menetelmäopetuksen aikatauluihin ja moodlealustalle opinnäytetyön moodlessa)
Käsikirjoitusseminaarin ajankohta Intrassa etenemissuunnitelmissa kohdassa: Opinnäytetöiden eteneminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija tekee opinnäytetyötä hyödyntäen ohjausta
Opiskelija osallistuu menetelmäopetukseen
Opiskelija osallistuu ja esittelee työnsä käsikirjoitusseminaarissa

Oppimateriaalit

TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Sisällön jaksotus

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Lisätietoja opiskelijoille

Tälle opintojaksolle ei ilmoittauduta

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 18.12.2022

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anne Silvan
  • Paula Pajunen
Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät
  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Käsikirjoitusseminaari 3.11.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Ohjauksen hyödyntäminen
Suunnitelmaseminaari 24.5.2022
Käsikirjoitusseminaari 3.11.2022

Oppimateriaalit

Sama kirjallisuus koko opinnäytetyöprosessin ajan (kts. Moodle 19 th ONT prosessi-toteutus). https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=24485

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

31.07.2022 - 25.12.2022

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Eironen
  • Ulla Markkanen
  • Irja Nieminen
  • Piia Lavonius-Ylönen
  • Riitta Lietsala
  • Jaana Vainionpää
  • Minna Tiainen
  • Eija Piikkilä
  • Milla Salama
  • Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö

Minna Tiainen

Ryhmät
  • 20SH1B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH1B
  • 20SH1A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH1A

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Opinnäytetyön aikataulut Intrassa (etenemissuunnitelmissa, löytyy myös haulla: aikataulu)
Menetelmäopetus (linkki menetelmäopetuksen aikatauluihin ja moodlealustalle opinnäytetyön moodlessa)
Käsikirjoitusseminaarin ajankohta Intrassa etenemissuunnitelmissa kohdassa: Opinnäytetöiden eteneminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelija tekee opinnäytetyötä hyödyntäen ohjausta
Opiskelija osallistuu menetelmäopetukseen
Opiskelija osallistuu ja esittelee työnsä käsikirjoitusseminaarissa

Oppimateriaalit

TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf

Sisällön jaksotus

•Suunnitelmaseminaari
Valmis suunnitelma ja lupa Wihiin
• Suorittaa menetelmäopinnot ja tekee menetelmäopintojen tehtävän
• Tekee opinnäytetyötä ja varaa 2. ohjausajan Wihin kautta (Opinnäytetyön tekemiselle
varatut viikot)
• Osallistuu käsikirjoitusseminaariin ja saa kommentit opponenteilta sekä ohjaajalta. (1
viikkoa ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin

Lisätietoja opiskelijoille

Tälle opintojaksolle ei ilmoittauduta

Ilmoittautumisaika

11.03.2022 - 10.04.2022

Ajoitus

11.04.2022 - 25.12.2022

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mervi Juntunen
  • Tuija Rasku
  • Pasi Vehniäinen
  • Hannu Tuhkanen
Vastuuhenkilö

Ida Nikkola

Ryhmät
  • 19EH
    Ensihoitajakoulutus 19EH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Toteuma viikkojen 13 ja 39 välillä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudattavat TAMKin opinnäytetyön arviointikriteerejä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opinnäytetyön kokoaminen
Ohjaajan tapaaminen

Oppimateriaalit

Toiminnallinen ja teoreettisen menetelmän oppikirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 x 27h = 189h

Sisällön jaksotus

Suunnitelmaseminaari 30.3.2022
Menetelmäopinnot (Toiminnallinen tai teoreettinen)
Ohjausaika
Käsikirjoitusseminaari 29.9.2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien mukaan yhteispalaverit kv.kumppaneiden kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMK:n yhteiset opinnäytetyön kriteerit.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMK:n yhteiset opinnäytetyön kriteerit.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TAMK:n yhteiset opinnäytetyön kriteerit.

Ilmoittautumisaika

19.02.2022 - 20.03.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 01.12.2022

Laajuus

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elina Botha
  • Maija Koivunen
  • Milla Hiitti
  • Marika Mettälä
Vastuuhenkilö

Elina Botha

Ryhmät
  • 19KL
    Kätilökoulutus 19KL

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Suunnitelmaseminaari 19.5.2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Ohjauksen hyödyntäminen
Suunnitelmaseminaari 19.5.2022.

Oppimateriaalit

Sama kirjallisuus koko opinnäytetyöprosessin ajan (kts. orientaatio opinnäytetyöhön-toteutus).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 29.05.2022

Laajuus

7 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maaret Salminen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Nora Viitala
  • Katja Hautsalo
  • Heimo Outinen
  • Riitta Lietsala
  • Mari Vikman
  • Pia Keiski
  • Taina Ojaniemi
  • Minna Talvitie
  • Minna Merta
  • Katariina Kunnas
  • Terhi Pekkinen
  • Kristiina Vähämaa
Ryhmät
  • 19SH2A
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2A
  • 19SH2B
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2B
  • 19SH2D
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2D
  • 19SH2C
    Sairaanhoitajakoulutus 19SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa käyttää teoreettista tietoa kriittisesti
- osaa soveltaa opinnäytetyöhön asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa

Sisältö (OJ)

- opinnäytetyön toteuttaminen ohjatusti
- kohdennetut metodiopinnot (kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus ja toiminnalliset menetelmät)

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelija on suorittanut opintojakson hoitotiede eilen ja tänään sekä osallistunut opintojaksoon orientaatio opinnäytetyöhön.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- hallitsee teoreettisen tiedon käytön opinnäytetyössään
- hallitsee asianmukaisen tutkimuksellisen lähestymistavan opinnäytetyössään

Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse teoreettisen tiedon käyttöä opinnäytetyössään
- ei hallitse asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa opinnäytetyössään

Aika ja paikka

Kohdennettujen metodiopintojen tarkemmat ajankohtatiedot löytyvät - Opinnäytetyö Terveysala Moodlealustalta.

Teoreettinen (avain: teoreettinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14554

Toiminnallinen (avain: toiminnallinen)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=14547

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Osallistuminen oman ryhmänsä käsikirjoitusseminaariin ja toimiminen vertaisarvioijana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tentti, luennot, seminaarit, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta 2/3 opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä

-osallistuu suunnitelmaseminaariin, opponointi
-suunnitelman viimeistely, opinnäytetyösopimus
-suunnitelman allekirjoitukset ja lupa wihiin
-mentelmäopinnot
-opinnäytetyön tekeminen, ohjaukset
-käsikirjoitusseminaari, opponointi

Sisällön jaksotus

Suunnitelmaseminaari
Kohdennetut metodiopinnot
Käsikirjoitusseminaari
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa opiskelija on yhteydessä työelämätahon kanssa sovitusti.

Lisätietoja opiskelijoille

Wihi:n kautta lähetetään ohjaajalle viestit ja liitteet. https://wihi.tamk.fi/

Oheismateriaalina voidaan käyttää erilaisia menetelmäopetuksen verkkokursseja tai eri metodikirjoja opetusmateriaalin lisäksi.
Kohdennettujen metodiopintojen aikana on mahdollisuus saada myös henkilökohtaista metodiohjausta opettajalta.