Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitajana mielenterveys- ja päihdepalveluissaLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00EX98

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
-osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
-osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa hoitaa eri-ikäisiä (lapset ja nuoret) mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
-tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 28.04.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Anne Kivimäki
  • Mari Vikman
Ryhmät
  • 21SHMIE1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHMIE1
  • 21SHMIE2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHMIE2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
-osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
-osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö (OJ)

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa hoitaa eri-ikäisiä (lapset ja nuoret) mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
-tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

03.12.2022 - 17.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Anne Kivimäki
  • Mari Vikman
Vastuuhenkilö

Anne Kivimäki

Ryhmät
  • 20SHMIE1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHMIE1
  • 20SHMIE2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SSHMIE2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
-osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
-osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö (OJ)

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa hoitaa eri-ikäisiä (lapset ja nuoret) mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
-tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Hoitotyö: tentti molemmista osuuksista
Kliininen psykologia: tehtävät ja seminaari
Mahdolliset uusintakokeet tehdään Examissa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 ja 2. Numeraalisesti arvioitavat tentit x 2. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Tehtävät hyväksytty/hylätty. Läsnäolovelvollisuus. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti.
Osa 4. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Osa 1. (Sanna Nisula)
Perhehoitotyön luentomateriaalit
Harju E., Palonen M., Sarell N. & Aho A-L. 2021. Yhdessä perheen kanssa – perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Helsinki: Gaudeamus. E-kirja.
Lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentelyn luento –ja orhamateriaalit


Osa 2. (Mari Vikman)
Kriisi- ja traumatyön sekä ammatillisen kasvun ja työnohjauksen luentomateriaalit
Leikola A., Mäkelä J. & Punkanen M. 2016. Polyvagaalinen teoria ja emotionaalinen trauma. Duodecim 132, 55-61. (Moodlessa)
Suokas-Cunliffe A. & Maaranen P. 2014. Traumapsykoterapia auttaa varhaisiän kiintymyssuhteessa traumatisoituneita. Suomen Lääkärilehti 41, 2613-2617. (Moodlessa)
Rotschild B. & Rand M.L. 2010. Apua auttajalle. Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Sivut 100-178. (Moodlessa)
Kärkkäinen M-L. & Jokinen S. 2013. Työnohjaus psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Tilan luomista mieleen vai pakkoa? Osviitta 4, 4-11. (Moodlessa)


Osa 3. Kliininen psykologia ( Anne Kivimäki ) Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82 Kliinisen psykologia kehitys ja pääsuuntaukset, 221-242 Kliinisen psykologin tutkimukset, 247-278 Psykoterapia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Sisällön jaksotus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.

Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä-23

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 17.04.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Vikman
  • Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö

Taina Ojaniemi

Ryhmät
  • 19SHMIE2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHMIE2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tunnistaa lasten mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella.
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet lasten, nuorten ja perheiden kanssa sekä tunnistaa läheisten tukemisen merkityksen
-hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä traumahoidon periaatteet
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tuntee palautteen käsittelyn ja työnohjauksen merkityksen osana oman ammatillisen toimintansa kehittämistä ja arviointia.
-osaa ottaa huomioon mielenterveys- ja päihdehoitotyön yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa työssään
-osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa

Sisältö (OJ)

- erityispalveluissa hoidettavat lasten mielenterveys- ja päihdeongelmat
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (lapset ja nuoret) ja heidän perheidensä kanssa
- toipumisorientaatio ja läheisten tukeminen
- hoitotyön menetelmät: traumahoitotyö
- mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
- mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjauksen periaatteet
- näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa hoitaa eri-ikäisiä (lapset ja nuoret) mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
-tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä psykologisia tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
- osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
- tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja
- tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjattujen potilaiden hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä useasta eri näkökulmasta ja läheiset huomioiden
- tietää ja osaa toiminnassaan tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta asiakkaan tilanteeseen, toimien osana moniammatillista työryhmää
- hallitsee teoreettisesti työnohjauksen käytön ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa kriittisesti reflektoida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä kehittää toimintaansa palautteen ja teoriatiedon perusteella
- osaa arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan sekä pohtii ratkaisumalleja epäkohtiin liittyen

Psykologia
Opiskelija
- tuntee keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyviä tutkimuksia ja psykoterapiamenetelmiä sekä osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa monipuolisesti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Hoitotyö: oppimispäväkirja x2
Kliininen psykologia: tehtävät.
Mahdolliset uusintakokeet tehdään tenttiterraariossa tai etätenttinä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Korotustentti vko 16

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 ja 2. Numeraalisesti arvioitavat oppimispäiväkirjat x 2. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.
Osa 3. Tehtävät hyväksytty/hylätty. Läsnäolovelvollisuus. Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti.
Osa 4. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Oppiportin kirjan sisällöt:
Perhekeskeisen työn teoreettiset perusteet
Perheen rakenteet ja kehitysvaiheet
Perhekeskeisyys terveyskeskuksen arjessa
Perhe ja päihteet
Perheväkivalta
Kumpulainen K, Aronen E, Ebeling H, ym. toim. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2016
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa- kirjasta. Löytyy Moodlesta.
Laitila, M. 2016. Mistä puhumme, kun puhumme palavelunkäyttäjän osallisuudeta mielenterveystyössä. Löytyy Moodlesta.
Osa 2. (Mari Vikman)
Leikola, A. Mäkelä, J. & Punkanen M. 2016. Polyvagaalinen teoria ja emotionaalinen trauma. Duodecim 132, 55-61. (Moodlessa)
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu. sivut 100-178. (tulee Moodleen skannattuna).
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82 Kliinisen psykologia kehitys ja pääsuuntaukset, 221-242 Kliinisen psykologin tutkimukset, 247-278 Psykoterapia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Sisällön jaksotus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.

Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä-22.

Opintojaksopalaute:
https://pakki.oma.tamk.fi/group/pakki/opintojaksopalaute