Mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaaminen erityispalveluissaLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00EX97
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella
- hallitsee erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet aikuisten ja ikääntyneiden potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä yhteisöhoidon ja ryhmähoidon sekä motivoinnin periaatteet
- tunnistaa ja tietää miten toimia erityispalveluissa esiintyvissä haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa
- tietää keskeiset vakavissa mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja lääkehoidon periaatteet sekä osaa ohjata potilasta/asiakasta lääkehoidon toteutuksessa
- osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa
Sisältö
- erityispalveluissa hoidettavat mielenterveys- ja päihdeongelmat
- ammatillinen päätöksenteko ja hoidon tarpeen arviointi mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- psykofarmakologia ja päihdeongelmien lääkehoito
- lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja motivointi
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (aikuiset ja ikääntyneet) ja heidän läheistensä kanssa
- hoitotyön menetelmät: yhteisöhoito, ryhmähoito ja muutokseen motivointi
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hoitotyö:
Opiskelija
-osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa myös potilaan läheisten tuen tarpeita
-tietää ja tunnistaa ammatillisen hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja tuntee ammatillisia toimintatapoja näissä tilanteissa
-tuntee ryhmä- ja yhteisöhoidon sekä motivoinnin menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa, näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-kykenee tunnistamaan omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella sekä tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan
- ymmärtää lääkehoitoon ohjaamisen ja motivoinnin merkityksen osana onnistunutta lääkehoitoa
Psykiatria:
Opiskelija
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeisiä oireita
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettäviä lääkkeitä ja niihin liittyvän lääkehoidon
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten tuen tarvetta ja tietää erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa arvioida omia hoitosuhdetyöskentelyn kehittämiskohteitaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-pohtii kriittisesti omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella
-tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
-osaa toteuttaa lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin menetelmiä yksilöllisesti asiakkaan tarpeen mukaisesti
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet ja tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja osaa niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten erilaisia tuen tarpeita ja hallitsee erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia hoitosuhdetyöskentelyn taitojaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita, hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa ja osaa arvioida kriittisesti tilanteita niiden jälkeen
-osaa ottaa puheeksi ja purkaa haasteellisen vuorovaikutustilanteen muiden ammattilaisten ja potilaan sekä muiden tilanteessa olleiden kanssa.
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä monipuolisesti osana oman potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
- pohtii kriittisesti omia, yhteisöjen ja yhteiskunnan asenteita mielenterveys- ja päihdetyön alueella
- tunnistaa ja reflektoi kriittisesti omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin erilaisia menetelmiä
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet, tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja ja oireiden taustalla olevia tekijöitä
- osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta monipuolisesti sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja hallitsee niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Ilmoittautumisaika
09.05.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 26.11.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Nisula
- Hoitotyö Luennoitsija
- Anne Kivimäki
- Mari Vikman
Vastuuhenkilö
Anne Kivimäki
Ryhmät
-
21SHMIE1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHMIE1
-
20SHMIE2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SSHMIE2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella
- hallitsee erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet aikuisten ja ikääntyneiden potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä yhteisöhoidon ja ryhmähoidon sekä motivoinnin periaatteet
- tunnistaa ja tietää miten toimia erityispalveluissa esiintyvissä haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa
- tietää keskeiset vakavissa mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja lääkehoidon periaatteet sekä osaa ohjata potilasta/asiakasta lääkehoidon toteutuksessa
- osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa
Sisältö (OJ)
- erityispalveluissa hoidettavat mielenterveys- ja päihdeongelmat
- ammatillinen päätöksenteko ja hoidon tarpeen arviointi mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- psykofarmakologia ja päihdeongelmien lääkehoito
- lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja motivointi
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (aikuiset ja ikääntyneet) ja heidän läheistensä kanssa
- hoitotyön menetelmät: yhteisöhoito, ryhmähoito ja muutokseen motivointi
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
-osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa myös potilaan läheisten tuen tarpeita
-tietää ja tunnistaa ammatillisen hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja tuntee ammatillisia toimintatapoja näissä tilanteissa
-tuntee ryhmä- ja yhteisöhoidon sekä motivoinnin menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa, näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-kykenee tunnistamaan omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella sekä tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan
- ymmärtää lääkehoitoon ohjaamisen ja motivoinnin merkityksen osana onnistunutta lääkehoitoa
Psykiatria:
Opiskelija
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeisiä oireita
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettäviä lääkkeitä ja niihin liittyvän lääkehoidon
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten tuen tarvetta ja tietää erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa arvioida omia hoitosuhdetyöskentelyn kehittämiskohteitaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-pohtii kriittisesti omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella
-tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
-osaa toteuttaa lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin menetelmiä yksilöllisesti asiakkaan tarpeen mukaisesti
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet ja tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja osaa niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten erilaisia tuen tarpeita ja hallitsee erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia hoitosuhdetyöskentelyn taitojaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita, hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa ja osaa arvioida kriittisesti tilanteita niiden jälkeen
-osaa ottaa puheeksi ja purkaa haasteellisen vuorovaikutustilanteen muiden ammattilaisten ja potilaan sekä muiden tilanteessa olleiden kanssa.
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä monipuolisesti osana oman potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
- pohtii kriittisesti omia, yhteisöjen ja yhteiskunnan asenteita mielenterveys- ja päihdetyön alueella
- tunnistaa ja reflektoi kriittisesti omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin erilaisia menetelmiä
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet, tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja ja oireiden taustalla olevia tekijöitä
- osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta monipuolisesti sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja hallitsee niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyön osuuksien tentti Examissa joko viikolla 39 tai 46, opiskelijan valinnan mukaan.
Osa1 ja osa 2 erilliset tentit.
Psykiatrian tentti tehtävissä Moodlessa luentojen jälkeen
Psykofarmakologian tentti Moodlessa 11.9. alkaen tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 ja osa 2. Tentti Examista molemmista osista erikseen, viikko 39 tai 46.
Osa 3. Tentti Moodlessa. Hyväksytty/hylätty. (Psykiatria)
Osa 4. Tentti Moodlessa. Hyväksytty/hylätty. (Psykofarmakologia)
Osa 5. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus. Hyväksytty /hylätty. (Pienryhmätyöskentely)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutuu lähiopetuksena TAMK pääkampuksella.
Luento-opetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opintokäynnit, kokemusasiantuntijavierailut.
Tentit, psykofarmakologian osuuden moodletentti.
Luento-opetuksessa ja pienryhmätyöskentelyssä on läsnäolovelvoite (poissaolosta ja sen korvaamisesta sovittava erikseen)
Oppimateriaalit
Osa 1. Hoitotyö/Mari Vikman
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., & Hätönen, H. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Helsinki: Fioca.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (toim.). 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Osa 2. Hoitotyö /Anne Kivimäki
Käypä hoito: Alkoholiongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Käypä hoito: Huumeongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki, Salo-Chydenius (toim.) 2015. Päihdehoitotyö. Kustantaja: Sanoma Pro Oy
Osa 3. Psykiatria
Lönnqvist, J; Henriksson, M; Marttunen, M; Partonen, T (toim.). 2017 Psykiatria. Duodecim (luettavissa myös sähköisesti terveysportin kautta) seuraavilta osin:
Mielenterveyden häiriöt:
Skitsofrenia
Kaksisuuntaiset mielialahäiriöt
Depressiiviset häiriöt
Ahdistuneisuushäiriöt
Pakko-oireiset häiriöt
Dissosiaatiohäiriöt
Psyykkiset kriisit, sopeutumishäiriöt ja stressireaktiot (traumaperäinen stressihäiriö)
Syömishäiriöt
Seksuaalihäiriöt
Käytös- ja hillitsemishäiriöt (impulsiivisuus + pelihimo)
Persoonallisuushäiriöt
Päihdehäiriöt
Itsetuhokäyttäytyminen
Osa 4. Psykofarmakologia
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (toim.). 2017. (lääkehoidon osuus)
Käypä hoito-suositukset:
Alkoholiongelmaisen hoito 2018
Depressio 2016
Huumeongelmaisen hoito 2018
Skitsofrenia 2015
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia.
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus
Sisällön jaksotus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia.
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus
Ilmoittautumisaika
17.05.2022 - 10.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 27.11.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Anne Kivimäki
- Mari Vikman
Vastuuhenkilö
Anne Kivimäki
Ryhmät
-
19SHMIE2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHMIE2
-
20SHMIE1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHMIE1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet ja osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden perusteella
- hallitsee erityispalveluissa toteutuvan hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet aikuisten ja ikääntyneiden potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa
- hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmistä yhteisöhoidon ja ryhmähoidon sekä motivoinnin periaatteet
- tunnistaa ja tietää miten toimia erityispalveluissa esiintyvissä haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa
- tietää keskeiset vakavissa mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja lääkehoidon periaatteet sekä osaa ohjata potilasta/asiakasta lääkehoidon toteutuksessa
- osaa huomioida kestävän kehityksen osana mielenterveyden kokonaisuutta ja omaa toimintaansa
Sisältö (OJ)
- erityispalveluissa hoidettavat mielenterveys- ja päihdeongelmat
- ammatillinen päätöksenteko ja hoidon tarpeen arviointi mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- psykofarmakologia ja päihdeongelmien lääkehoito
- lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja motivointi
- hoitosuhdetyöskentely eri-ikäisten potilaiden (aikuiset ja ikääntyneet) ja heidän läheistensä kanssa
- hoitotyön menetelmät: yhteisöhoito, ryhmähoito ja muutokseen motivointi
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on mielenterveys- ja päihdehoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
-osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa myös potilaan läheisten tuen tarpeita
-tietää ja tunnistaa ammatillisen hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja tuntee ammatillisia toimintatapoja näissä tilanteissa
-tuntee ryhmä- ja yhteisöhoidon sekä motivoinnin menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa, näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-kykenee tunnistamaan omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella sekä tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan
- ymmärtää lääkehoitoon ohjaamisen ja motivoinnin merkityksen osana onnistunutta lääkehoitoa
Psykiatria:
Opiskelija
-tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeisiä oireita
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettäviä lääkkeitä ja niihin liittyvän lääkehoidon
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten tuen tarvetta ja tietää erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa arvioida omia hoitosuhdetyöskentelyn kehittämiskohteitaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-pohtii kriittisesti omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdehoitotyön alueella
-tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
-osaa toteuttaa lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin menetelmiä yksilöllisesti asiakkaan tarpeen mukaisesti
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet ja tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja osaa niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hoitotyö:
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten erilaisia tuen tarpeita ja hallitsee erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten (aikuiset ja ikääntyneet) potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia hoitosuhdetyöskentelyn taitojaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita, hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa ja osaa arvioida kriittisesti tilanteita niiden jälkeen
-osaa ottaa puheeksi ja purkaa haasteellisen vuorovaikutustilanteen muiden ammattilaisten ja potilaan sekä muiden tilanteessa olleiden kanssa.
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä monipuolisesti osana oman potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
- pohtii kriittisesti omia, yhteisöjen ja yhteiskunnan asenteita mielenterveys- ja päihdetyön alueella
- tunnistaa ja reflektoi kriittisesti omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin erilaisia menetelmiä
Psykiatria:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet, tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja ja oireiden taustalla olevia tekijöitä
- osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta monipuolisesti sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja hallitsee niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohta täsmentyy elokuussa 2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 ja osa 2. tiedot täydentyvät elokuussa 2022.
Osa 3. Tentti. Hyväksytty/hylätty. (Psykiatria)
Osa 4. Verkkotesti. Hyväksytty/hylätty. (Psykofarmakologia)
Osa 5. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus. Hyväksytty hylätty. (Pienryhmätyöskentely)
Englanniksi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutuu lähiopetuksena TAMK pääkampuksella.
Luento-opetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opintokäynnit, kokemusasiantuntijavierailut.
Tentit, psykofarmakologian osuuden moodletentti.
Luento-opetuksessa ja pienryhmätyöskentelyssä on läsnäolovelvoite (poissaolosta ja sen korvaamisesta sovittava erikseen)
Oppimateriaalit
Osa 1. Hoitotyö/Mari Vikman
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., & Hätönen, H. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Helsinki: Fioca.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (toim.). 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Osa 2. Hoitotyö /Anne Kivimäki
Käypä hoito: Alkoholiongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Käypä hoito: Huumeongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki, Salo-Chydenius (toim.) 2015. Päihdehoitotyö. Kustantaja: Sanoma Pro Oy
Tacke, Ulrich; Seppä, Kaija; Winstock, Adam: Kannabiksen käyttäjä perusterveydenhuollossa (2011). Duodecim, artikkeli.
Osa 3. Psykiatria
Lönnqvist, J; Henriksson, M; Marttunen, M; Partonen, T (toim.). 2017 Psykiatria. Duodecim (luettavissa myös sähköisesti terveysportin kautta) seuraavilta osin:
Mielenterveyden häiriöt:
Skitsofrenia
Kaksisuuntaiset mielialahäiriöt
Depressiiviset häiriöt
Ahdistuneisuushäiriöt
Pakko-oireiset häiriöt
Dissosiaatiohäiriöt
Psyykkiset kriisit, sopeutumishäiriöt ja stressireaktiot (traumaperäinen stressihäiriö)
Syömishäiriöt
Seksuaalihäiriöt
Käytös- ja hillitsemishäiriöt (impulsiivisuus + pelihimo)
Persoonallisuushäiriöt
Päihdehäiriöt
Itsetuhokäyttäytyminen
Osa 4. Psykofarmakologia
Huttunen, M.O. 2017. Lääkkeet mielen hoidossa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=lam
Käypä hoito-suositukset:
Alkoholiongelmaisen hoito 2018
Depressio 2016
Huumeongelmaisen hoito 2018
Skitsofrenia 2015
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia.
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus
Sisällön jaksotus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia.
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tiedot täydentyvät elokuussa 2022.