Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissäLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00EY23

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa kohdata asiakkaat ja läheiset ammatillisesti ja arvokkaasti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- tietää asiakkaiden erilaisista sairauksista, niiden aiheuttamista oireista ja ymmärtää sairastumisen koettuna, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää teknologiaa potilaan kokonaisvaltaisessa hoitotyössä
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa kohdata, antaa tietoa, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä sairauden hoidossa ja terveyden edistämisessä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- osaa arvioida ja reflektoida eettisesti ja realistisesti omaa ammatillista osaamisen tasoaan ja toimintaansa työyhteisössä

Sisältö

- äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö vastaanotolla, vuodeosastolla ja asiakkaan kotona
- väestön yleisimmät äkilliset ja pitkäaikaiset sairaudet, niiden oireet ja hoidossa käytettävä lääkehoito
- mielenterveys- ja päihdeongelman tunnistaminen, arviointi ja hoitotyö perusterveydenhuollossa
- yhteistyösuhde ja yksilövastuinen hoitotyö
- motivoivat työmenetelmät
- muuttuvat palveluprosessit digitalisoituvassa työympäristössä
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen
- digitaaliset välineet, palvelut, hyvinvointi- ja terveysteknologia

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kohdata erilaiset asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet väestön tavanomaisten sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Sisältää T- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteissa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Sisältää H- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan moniongelmaisiin tilanteisiin liittyen
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 26.11.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Anne Kivimäki
  • Ilona Jylhäsalo
  • Taru Manner
Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät
  • 20SHHUP2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHHUP2
  • 21SHHUP1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHHUP1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa kohdata asiakkaat ja läheiset ammatillisesti ja arvokkaasti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- tietää asiakkaiden erilaisista sairauksista, niiden aiheuttamista oireista ja ymmärtää sairastumisen koettuna, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää teknologiaa potilaan kokonaisvaltaisessa hoitotyössä
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa kohdata, antaa tietoa, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä sairauden hoidossa ja terveyden edistämisessä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- osaa arvioida ja reflektoida eettisesti ja realistisesti omaa ammatillista osaamisen tasoaan ja toimintaansa työyhteisössä

Sisältö (OJ)

- äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö vastaanotolla, vuodeosastolla ja asiakkaan kotona
- väestön yleisimmät äkilliset ja pitkäaikaiset sairaudet, niiden oireet ja hoidossa käytettävä lääkehoito
- mielenterveys- ja päihdeongelman tunnistaminen, arviointi ja hoitotyö perusterveydenhuollossa
- yhteistyösuhde ja yksilövastuinen hoitotyö
- motivoivat työmenetelmät
- muuttuvat palveluprosessit digitalisoituvassa työympäristössä
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen
- digitaaliset välineet, palvelut, hyvinvointi- ja terveysteknologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kohdata erilaiset asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet väestön tavanomaisten sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Sisältää T- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteissa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Sisältää H- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan moniongelmaisiin tilanteisiin liittyen
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

KOE 1 ja lääkelasku 13.9.2023 kattaa potilastapausten 1-3 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokeet Examissa
KOE 2, ja lääkelasku 15.11.2023. Kattaa potilastapausten 4-5 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokeet Examissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, potilastapaus-pohjainen työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus, opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen. Täsmentyy elokuun aikana.

Oppimateriaalit

Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueeseen liittyvä lääkelasku, laskut 1 ja 2

Potilastapauksiin liittyvät testit ja laskut tulee olla tehtynä, jotta kokeeseen voi osallistua

Valmistautukaa kokeeseen kertaamalla Sisätautien hoitotyön, hoitotyö avoterveydenhuollossa ja gerontologisen hoitotyön keskeisiä sisältöjä.
Lisäksi lue julkaisusta:
Hänninen P. 2021. Robotiikka sosiaali- ja terveydenhoidon tukena, Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No. 90/2021 kappale 3 Palvelurobotiikka ja sote-sektori ja 4 Ohjelmistorobotiikka ja sote-sektori

Kokeessa on kolme ratkaistavaa potilastapausta

KOE 1 Potilastapauksiin 1 - 3 liittyvä materiaali. Lääkelasku 1
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Aihealueet Diabetes, Munuaissairaudet, sydän- ja verisuoni- ja IBD-sairaudet sekä immonosupressoidun potilaan hoitotyö
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Aihealueisiin liittyvä osuus
Kurssialustalla jaettu materiaali
Oppiportin verkkokurssi: Laiteajokortit, verenglukoosimittarit.
Oppiportin verkkokurssi: IV-antibioottihoito kotisairaanhoidossa.
KOE 2 Potilastapauksiin 4-5 liittyvä materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Sisällön jaksotus

Osa 1 koe 1, potilastapauksiin 1-3 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 2 Lääkelasku 1
Osa 3 koe 2, potilastapauksiin 4-5 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 4 Lääkelasku 2
Osa 5 Pienryhmätyöskentely
Osa 6 Itsenäiset tehtävät, moodle

Ilmoittautumisaika

15.12.2022 - 19.03.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 16.04.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Johanna Vilppola
  • Marjo Tienari
Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät
  • 20SHHUPV
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa kohdata asiakkaat ja läheiset ammatillisesti ja arvokkaasti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- tietää asiakkaiden erilaisista sairauksista, niiden aiheuttamista oireista ja ymmärtää sairastumisen koettuna, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää teknologiaa potilaan kokonaisvaltaisessa hoitotyössä
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa kohdata, antaa tietoa, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä sairauden hoidossa ja terveyden edistämisessä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- osaa arvioida ja reflektoida eettisesti ja realistisesti omaa ammatillista osaamisen tasoaan ja toimintaansa työyhteisössä

Sisältö (OJ)

- äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö vastaanotolla, vuodeosastolla ja asiakkaan kotona
- väestön yleisimmät äkilliset ja pitkäaikaiset sairaudet, niiden oireet ja hoidossa käytettävä lääkehoito
- mielenterveys- ja päihdeongelman tunnistaminen, arviointi ja hoitotyö perusterveydenhuollossa
- yhteistyösuhde ja yksilövastuinen hoitotyö
- motivoivat työmenetelmät
- muuttuvat palveluprosessit digitalisoituvassa työympäristössä
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen
- digitaaliset välineet, palvelut, hyvinvointi- ja terveysteknologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kohdata erilaiset asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet väestön tavanomaisten sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Sisältää T- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteissa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Sisältää H- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan moniongelmaisiin tilanteisiin liittyen
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

KOE 1
27.3.2023 ja lääkelasku 1 kattaa potilastapausten 1-2 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokeet Examissa
KOE 2 ja lääkelasku 11.4.2023. Kattaa potilastapausten 3-4 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokee Examissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, potilastapaus-pohjainen työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus, opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen

Oppimateriaalit

Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueeseen liittyvä lääkelasku, laskut 1 ja 2

Potilastapauksiin liittyvät testit ja laskut tulee olla tehtynä, jotta kokeeseen voi osallistua


Valmistautukaa kokeeseen kertaamalla Sisätautien hoitotyön, hoitotyö avoterveydenhuollossa ja gerontologisen hoitotyön keskeisiä sisältöjä.
Lisäksi lue julkaisusta:
Hänninen P. 2021. Robotiikka sosiaali- ja terveydenhoidon tukena, Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No. 90/2021 kappale 3 Palvelurobotiikka ja sote-sektori ja 4 Ohjelmistorobotiikka ja sote-sektori

Kokeessa on kolme ratkaistavaa potilastapausta

KOE 1 Potilastapauksiin 1 - 2 liittyvä materiaali. Lääkelasku 1
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Aihealueet Diabetes, Munuaissairaudet, sydän- ja verisuoni- ja IBD-sairaudet sekä immonosupressoidun potilaan hoitotyö
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Aihealueisiin liittyvä osuus
Kurssialustalla jaettu materiaali
Oppiportin verkkokurssi: Laiteajokortit, verenglukoosimittarit.
Oppiportin verkkokurssi: IV-antibioottihoito kotisairaanhoidossa.
KOE 2 Potilastapauksiin 3-4 liittyvä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Sisällön jaksotus

Osa 1 koe 1, potilastapauksiin 1-2 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 2 Lääkelasku 1
Osa 3 koe 2, potilastapauksiin 3-4 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 4 Lääkelasku 2
Osa 5 Pienryhmätyöskentely
Osa 6 Itsenäiset tehtävät, moodle

Ilmoittautumisaika

27.05.2022 - 23.10.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 27.11.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riitta Nieminen
  • Katri Maijanen
  • Anne Kivimäki
  • Taru Manner
Vastuuhenkilö

Taru Manner

Ryhmät
  • 19SHHUP2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHHUP2
  • 20SHHUP1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHHUP!

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa kohdata asiakkaat ja läheiset ammatillisesti ja arvokkaasti
- osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
- tietää asiakkaiden erilaisista sairauksista, niiden aiheuttamista oireista ja ymmärtää sairastumisen koettuna, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää teknologiaa potilaan kokonaisvaltaisessa hoitotyössä
- tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
- osaa kohdata, antaa tietoa, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä sairauden hoidossa ja terveyden edistämisessä hyvinvointi- ja terveysteknologiaa hyödyntäen
- osaa arvioida ja reflektoida eettisesti ja realistisesti omaa ammatillista osaamisen tasoaan ja toimintaansa työyhteisössä

Sisältö (OJ)

- äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairautta sairastavan potilaan hoitotyö vastaanotolla, vuodeosastolla ja asiakkaan kotona
- väestön yleisimmät äkilliset ja pitkäaikaiset sairaudet, niiden oireet ja hoidossa käytettävä lääkehoito
- mielenterveys- ja päihdeongelman tunnistaminen, arviointi ja hoitotyö perusterveydenhuollossa
- yhteistyösuhde ja yksilövastuinen hoitotyö
- motivoivat työmenetelmät
- muuttuvat palveluprosessit digitalisoituvassa työympäristössä
- asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen
- digitaaliset välineet, palvelut, hyvinvointi- ja terveysteknologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa kohdata erilaiset asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja osaa arvioida vuorovaikutustaitojaan
- tietää perusteet väestön tavanomaisten sairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
- tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
- tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
- kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Sisältää T- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteissa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
- soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
- osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
- reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Sisältää H- arviointitason ja lisäksi
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
- osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
- osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
- soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
- osaa hyödyntää ja soveltaa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan moniongelmaisiin tilanteisiin liittyen
- reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

KOE 1
14.9.2022 ja lääkelasku 1 kattaa potilastapausten 1-3 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokeet Examissa
KOE 2 ja lääkelasku 16.11..2022. Kattaa potilastapausten 4-5 sisällöt ja materiaalit
Uusintakokee Examissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, potilastapaus-pohjainen työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, verkko-opetus, opintokäynnit, hanketyöskentelyyn osallistuminen
Täydentyy elokuussa 2022

Oppimateriaalit

Hoitotyön kokeisiin liittyy aihealueeseen liittyvä lääkelasku, laskut 1 ja 2

Potilastapauksiin liittyvät testit ja laskut tulee olla tehtynä, jotta kokeeseen voi osallistua

Kertauskoe 20shhup1 22.8.
Valmistautukaa kokeeseen kertaamalla Sisätautien hoitotyön, hoitotyö avoterveydenhuollossa ja gerontologisen hoitotyön keskeisiä sisältöjä.
Lisäksi lue julkaisusta:
Hänninen P. 2021. Robotiikka sosiaali- ja terveydenhoidon tukena, Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No. 90/2021 kappale 3 Palvelurobotiikka ja sote-sektori ja 4 Ohjelmistorobotiikka ja sote-sektori

Kokeessa on kolme ratkaistavaa potilastapausta

KOE 1 Potilastapauksiin 1 - 3 liittyvä materiaali. Lääkelasku 1
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Uski-Tallqvist T. 2012 Kliininen hoitotyö. Aihealueet Diabetes, Munuaissairaudet, sydän- ja verisuoni- ja IBD-sairaudet sekä immonosupressoidun potilaan hoitotyö
Saano & Taam-Ukkonen. 2013. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Aihealueisiin liittyvä osuus
Kurssialustalla jaettu materiaali
Oppiportin verkkokurssi: Laiteajokortit, verenglukoosimittarit.
Oppiportin verkkokurssi: IV-antibioottihoito kotisairaanhoidossa.
KOE 2 Potilastapauksiin 4-5 liittyvä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108 tuntia, joka sisältää sekä lähi- että itsenäisen opetuksen.

Sisällön jaksotus

Osa 1 kertauskoe, koskee ryhmää 20shhup1
Osa 2 koe 1, potilastapauksiin 1-3 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 3 Lääkelasku 1
Osa 4 koe2, potilastapauksiin 4-5 liittyvä sisältöosaaminen
Osa 5 Lääkelasku 2
Osa 6, Pienryhmätyöskentely
Osa 7 Itsenäiset tehtävät, moodle