Siirry suoraan sisältöön

Vaativa kliininen hoitotyöLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00EX92

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa keskeiset tiedot vaativan sisätauti-kirurgisen hoitotyön ja palliatiivisen hoidon alueilta
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa vaativan kliinisen hoitotyön asiantuntijana
- osoittaa hallitsevansa keskeiset tiedot hoidon jatkuvuuden ja kuntoutumisen näkökulmasta vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja sen erilaisissa sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö

- vaativassa kliinisessä hoitotyössä hoidettavan potilaan hoitotyön tarpeiden määrittely sekä hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- potilaan ja hänen perheensä selviytymisen tukeminen sisätauti- kirurgisessa hoitotyössä tai palliatiivisessa hoidossa
- potilaan ja hänen perheensä omahoidon ohjaus ja hoidon jatkuvuuden varmistaminen sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
- erilaisia hoitotyön alueita, mm. neurologisen potilaan hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, rintaelinkirurginen hoitotyö

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö ja kirurginen hoitotyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- hallitsee hoitotyön teoreettiset perustiedot ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa tunnistaa ja määritellä keskeisiä sisätauteja ja kirurgisia sairauksia sekä niihin liittyviä elintoimintojen häiriöitä
- hallitsee pääpiirteissään kuntouttavan hoitotyön keskeiset tiedot ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa pääpiirteissään vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon sekä suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset tavallisimmissa vaativissa sisätauti-kirurgisissa sairauksissa
- kykenee pääpiirteissään arvioimaan potilaan tilaa ja suunnittelemaan hänen hoitoaan
- hallitsee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa aina perustella valintojaan toiminnassaan
- tuntee sairastumisen merkityksen potilaan ja hänen perheensä elämään ja kykenee tukemaan heitä pääpiirteissään omahoidossa terveyteen vaikuttavan sairauden esiintyessä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- tunnistaa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön eettisiä periaatteita
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- tunnistaa toiminnassaan hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi osa-alueeksi vaativassa kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää vaativan kliinisen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden potilaiden hoitotyössä
- ymmärtää vaativassa kliinisessä hoitotyössä esiintyviä syy-seuraussuhteita ja osaa tulkita potilaan tilaa niiden pohjalta
- osaa arvioida potilaan ja hänen perheensä tuen tarpeita ja tietää, miten heitä tuetaan
- ymmärtää kuntouttavan hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden merkityksen vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja osaa ohjata potilasta omahoitoon
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon ja suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset vaativassa kliinisessä hoitotyön ympäristössä ja osaa tarkkailla ja tulkita potilaan oireita
- kykenee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan potilaan hoitoa kokonaisvaltaisesti
- hallitsee keskeiset tarkkailu- ja auttamismenetelmät ja osaa perustella toimintaansa
- osaa tukea potilasta ja hänen perhettään terveyteen vaikuttavan sairauden omahoidossa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan potilaan hoitotyössä
- ymmärtää ja osaa soveltaa vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavia hoitotyön eettisiä periaatteita
- ymmärtää ohjauksen ja kannustuksen merkityksen potilaan hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavaa hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon kattavasti ja suoriutuu lääkelaskuista
- osaa soveltaa vaativan kliinisen hoitotyön prosessia huomioiden potilaan yksilöllisyyden, kuntouttavan hoitotyön, hoidon jatkuvuuden ja hänen perheensä
- osaa valita ja käyttää erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä vaativassa kliinisessä hoitotyössä perustellen valintansa toiminnassaan
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- osaa ohjata potilaita ja heidän perheitään huomioiden hoitotyön tarpeet

Ilmoittautumisaika

17.05.2023 - 18.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 26.11.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Talvitie
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Anne-Marja Hammar
  • Anne Partanen
Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät
  • 21SHSK1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHSK1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa keskeiset tiedot vaativan sisätauti-kirurgisen hoitotyön ja palliatiivisen hoidon alueilta
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa vaativan kliinisen hoitotyön asiantuntijana
- osoittaa hallitsevansa keskeiset tiedot hoidon jatkuvuuden ja kuntoutumisen näkökulmasta vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja sen erilaisissa sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

- vaativassa kliinisessä hoitotyössä hoidettavan potilaan hoitotyön tarpeiden määrittely sekä hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- potilaan ja hänen perheensä selviytymisen tukeminen sisätauti- kirurgisessa hoitotyössä tai palliatiivisessa hoidossa
- potilaan ja hänen perheensä omahoidon ohjaus ja hoidon jatkuvuuden varmistaminen sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
- erilaisia hoitotyön alueita, mm. neurologisen potilaan hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, rintaelinkirurginen hoitotyö

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö ja kirurginen hoitotyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee hoitotyön teoreettiset perustiedot ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa tunnistaa ja määritellä keskeisiä sisätauteja ja kirurgisia sairauksia sekä niihin liittyviä elintoimintojen häiriöitä
- hallitsee pääpiirteissään kuntouttavan hoitotyön keskeiset tiedot ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa pääpiirteissään vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon sekä suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset tavallisimmissa vaativissa sisätauti-kirurgisissa sairauksissa
- kykenee pääpiirteissään arvioimaan potilaan tilaa ja suunnittelemaan hänen hoitoaan
- hallitsee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa aina perustella valintojaan toiminnassaan
- tuntee sairastumisen merkityksen potilaan ja hänen perheensä elämään ja kykenee tukemaan heitä pääpiirteissään omahoidossa terveyteen vaikuttavan sairauden esiintyessä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- tunnistaa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön eettisiä periaatteita
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- tunnistaa toiminnassaan hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi osa-alueeksi vaativassa kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää vaativan kliinisen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden potilaiden hoitotyössä
- ymmärtää vaativassa kliinisessä hoitotyössä esiintyviä syy-seuraussuhteita ja osaa tulkita potilaan tilaa niiden pohjalta
- osaa arvioida potilaan ja hänen perheensä tuen tarpeita ja tietää, miten heitä tuetaan
- ymmärtää kuntouttavan hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden merkityksen vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja osaa ohjata potilasta omahoitoon
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon ja suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset vaativassa kliinisessä hoitotyön ympäristössä ja osaa tarkkailla ja tulkita potilaan oireita
- kykenee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan potilaan hoitoa kokonaisvaltaisesti
- hallitsee keskeiset tarkkailu- ja auttamismenetelmät ja osaa perustella toimintaansa
- osaa tukea potilasta ja hänen perhettään terveyteen vaikuttavan sairauden omahoidossa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan potilaan hoitotyössä
- ymmärtää ja osaa soveltaa vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavia hoitotyön eettisiä periaatteita
- ymmärtää ohjauksen ja kannustuksen merkityksen potilaan hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavaa hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon kattavasti ja suoriutuu lääkelaskuista
- osaa soveltaa vaativan kliinisen hoitotyön prosessia huomioiden potilaan yksilöllisyyden, kuntouttavan hoitotyön, hoidon jatkuvuuden ja hänen perheensä
- osaa valita ja käyttää erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä vaativassa kliinisessä hoitotyössä perustellen valintansa toiminnassaan
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- osaa ohjata potilaita ja heidän perheitään huomioiden hoitotyön tarpeet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoekeet ovat jaettu kolmeen osaan eri osaan
Ryhmäkoe
Koe 1 viikolla 37
Koe 2 viikolla 38

Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Ryhmäkoe viikolla 36 (lunttilappu A4 vaaditaan), jos ei pääse ryhmätenttiin. Tentin suorittaminen tapahtuu yksilötenttinä examissa (ilman lunttilappua)

Koe 1. (Anne)
Teorian & nestehoidon osuus examissa vko 37
Teorian & nestehoidon uusinta 1 examissa, ilmoitetaan moodleuutisten kautta
Teorian & nestehoidon uusinta 2 examissa, ilmoitetaan moodleuutisten kautta


Koe 2. (Minna)
Teoria & lääkelaskun osuus examissa vko 38
Teorian & lääkelaskun uusinta 1 examissa viikolla, ilmoitetaan moodleuutisten kautta
Teorian & lääkelaskun uusinta 2 examissa viikolla, ilmoitetaan moodleuutisten kautta


Koko opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty. Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin (Anne Partanen). Tämän toteutuksen korotustentti on mahdollista suorittaa viikolla ja ilmottautuminen tenttii tulee olla tehtynä XX mennessä (anne.partanen@tuni.fi).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa on kolme koetta

Ryhmäkoe numeraalinen arviointi (0-5), lunttilappu A4 toimii pääsylippuna ryhmäkokeeseen.
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.


Osa 1 (KOE 1) numeraalinen arviointi (0-5).
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 2 (KOE 2) numeraalinen arviointi (0-5). Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.
Osa 3 Ryhmäkoe numeraalinen arviointi (0-5), "lunttilappu" täytyy olla jokaisella mukana
Osa 4 Nestehoidon tehtävä (on osakokeen 1 yhteydessä) arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 5 Lääkelasku (on osakokeen 2 yhteydessä), arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 6 Seminaari (seminaarityöskentely) arvioidaan hyväksytty/hylätty. Molemmissa seminaareissa 100% läsnäolo ja osallistuminen seminaarityöskentelyyn, ja hyväksytysti suoritetut tehtävät seminaaritehtävät.

Seminaarin, työpajan, simulaatioiden korvaus tapahtuu seuraavalla toteutuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Totetussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen orientaatiota.
Lukujärjestys voi vielä muokkaantua ennen kurssin aloitusta, jos tulee muutoksia esim. asiantuntijavierailijoiden suhteen (niissä läsnäolovelvollisuus).

Etä- tai lähiopetus (pääsääntöisesti tapahtuu lähiopetuksena), verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,seminaarityöskentely ja asiantuntijavierailut. Lukujärjestykseen on varattu ja mahdollistettu yhteistä aikaa ryhmien toimintaan.

Oppimateriaalit

Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure, T., Ekola, S., Partamies, S. & Sulosaari, V. 2019. Kliininen hoitotyö. (8. uudistettu painos). Helsinki: SanomaPro. Saatavilla myös e-kirjana, jossa kirja on sama, mutta painos on 2020. Mahdollisesti uusi painos tulossa, selviää myöhemmin.
HUOM! Myös vanhemmat painokset Kliinisen hoitotyön kirjasta käyvät, sivunumerot saattavat vaihdella ja pieniä muutoksia on saattanut myös tulla, joten tarkastathan materiaalin vertaamalla otsikoita keskenään.

Muu kirjallisuus:
Rautava-Nurmi ym. (2010). Neste-ja ravitsemushoito. (Voit vaihtoehtoisesti lukea samoja asioita mm. peruselintoimintojen häiriöt kirjasta (kts. alta)
• Nestehoidon perusteet 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.10
• Potilaan nestehoito 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8

Ala-Kokko T, Alahuhta S, Hyppölä H, Kaartinen J & Savolainen T. (toim.) 2020. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. 3. uudistettu painos. Saatavilla e-kirjana Duodecimin oppiportista. Artikkelit luettavissa sähköisenä myös Terveysportissa.
Seuraavat luvut:
• Verisuoniyhteydet (perifeerisesti asetettavat keskuslaskimokanyylit: PICC ja midline)
sekä
• Ravitsemushoito (parenteraalinen ravitsemushoito ja sen seuranta)

Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja:
• virtsaelinsairauksien lääkehoito
• neurologisten sairauksien lääkehoito
• kivun lääkehoito
• syöpäsairauksien lääkehoito
• laskimoon annettava lääke-ja nestehoito


• Tunneilla käsitellyt asiat sekä jaettu materiaali.
• Muu opettajan osoittama materiaali.
• Muu vapaavalintainen soveltuva kirjallisuus nestehoitoon ja ravitsemukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio 16.8 klo 9-11.15. Opintojakson orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus toteutukselle pääsemiseksi. Orientaatiosta poissaolijat opiskelijat poistetaan toteutukselta.

Läsnäolovelvollisiset tunteja ovat lääkäreiden luennot, asiantuntijaluennot, orientoiva harjoittelu, seminaarit ja työpajat.

Lähiopetukseen ei ole mahdollista saada etälinkkiä! Jos opiskelija ei pääse lähiopetustunnille, hän ottaa selvää tunnin aiheesta itsenäisesti.

Ilmoittautumisaika

08.12.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Talvitie
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Anne-Marja Hammar
  • Anne Partanen
Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät
  • 20SHSK2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHSK2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa keskeiset tiedot vaativan sisätauti-kirurgisen hoitotyön ja palliatiivisen hoidon alueilta
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa vaativan kliinisen hoitotyön asiantuntijana
- osoittaa hallitsevansa keskeiset tiedot hoidon jatkuvuuden ja kuntoutumisen näkökulmasta vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja sen erilaisissa sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

- vaativassa kliinisessä hoitotyössä hoidettavan potilaan hoitotyön tarpeiden määrittely sekä hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- potilaan ja hänen perheensä selviytymisen tukeminen sisätauti- kirurgisessa hoitotyössä tai palliatiivisessa hoidossa
- potilaan ja hänen perheensä omahoidon ohjaus ja hoidon jatkuvuuden varmistaminen sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
- erilaisia hoitotyön alueita, mm. neurologisen potilaan hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, rintaelinkirurginen hoitotyö

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö ja kirurginen hoitotyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee hoitotyön teoreettiset perustiedot ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa tunnistaa ja määritellä keskeisiä sisätauteja ja kirurgisia sairauksia sekä niihin liittyviä elintoimintojen häiriöitä
- hallitsee pääpiirteissään kuntouttavan hoitotyön keskeiset tiedot ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa pääpiirteissään vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon sekä suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset tavallisimmissa vaativissa sisätauti-kirurgisissa sairauksissa
- kykenee pääpiirteissään arvioimaan potilaan tilaa ja suunnittelemaan hänen hoitoaan
- hallitsee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa aina perustella valintojaan toiminnassaan
- tuntee sairastumisen merkityksen potilaan ja hänen perheensä elämään ja kykenee tukemaan heitä pääpiirteissään omahoidossa terveyteen vaikuttavan sairauden esiintyessä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- tunnistaa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön eettisiä periaatteita
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- tunnistaa toiminnassaan hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi osa-alueeksi vaativassa kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää vaativan kliinisen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden potilaiden hoitotyössä
- ymmärtää vaativassa kliinisessä hoitotyössä esiintyviä syy-seuraussuhteita ja osaa tulkita potilaan tilaa niiden pohjalta
- osaa arvioida potilaan ja hänen perheensä tuen tarpeita ja tietää, miten heitä tuetaan
- ymmärtää kuntouttavan hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden merkityksen vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja osaa ohjata potilasta omahoitoon
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon ja suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset vaativassa kliinisessä hoitotyön ympäristössä ja osaa tarkkailla ja tulkita potilaan oireita
- kykenee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan potilaan hoitoa kokonaisvaltaisesti
- hallitsee keskeiset tarkkailu- ja auttamismenetelmät ja osaa perustella toimintaansa
- osaa tukea potilasta ja hänen perhettään terveyteen vaikuttavan sairauden omahoidossa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan potilaan hoitotyössä
- ymmärtää ja osaa soveltaa vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavia hoitotyön eettisiä periaatteita
- ymmärtää ohjauksen ja kannustuksen merkityksen potilaan hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavaa hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon kattavasti ja suoriutuu lääkelaskuista
- osaa soveltaa vaativan kliinisen hoitotyön prosessia huomioiden potilaan yksilöllisyyden, kuntouttavan hoitotyön, hoidon jatkuvuuden ja hänen perheensä
- osaa valita ja käyttää erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä vaativassa kliinisessä hoitotyössä perustellen valintansa toiminnassaan
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- osaa ohjata potilaita ja heidän perheitään huomioiden hoitotyön tarpeet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoekeet ovat jaettu kolmeen osaan eri osaan
Ryhmäkoe
Koe 1
Koe 2

Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Ryhmäkoe viikolla 4 (lunttilappu A4 vaaditaan), jos ei pääse ryhmätenttiin. Tentin suorittaminen tapahtuu yksilötenttinä examissa (ilman lunttilappua)

Koe 1. (Anne)
Teorian & nestehoidon osuus examissa vko 6
Teorian & nestehoidon uusinta 1 examissa viikolla
Teorian & nestehoidon uusinta 2 examissa viikolla


Koe 2. (Minna)
Teoria & lääkelaskun osuus examissa vko 7
Teorian & lääkelaskun uusinta 1 examissa viikolla
Teorian & lääkelaskun uusinta 2 examissa viikolla


Koko opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty. Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin (Anne Partanen). Tämän toteutuksen korotustentti on mahdollista suorittaa viikolla ja ilmottautuminen tenttii tulee olla tehtynä XX mennessä (anne.partanen@tuni.fi).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa on kolme koetta

Ryhmäkoe numeraalinen arviointi (0-5), lunttilappu A4 toimii pääsylippuna ryhmäkokeeseen.
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.


Osa 1 (KOE 1) numeraalinen arviointi (0-5).
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 2 (KOE 2) numeraalinen arviointi (0-5). Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.
Osa 3 Ryhmäkoe numeraalinen arviointi (0-5), "lunttilappu" täytyy olla jokaisella mukana
Osa 4 Nestehoidon tehtävä (on osakokeen 1 yhteydessä) arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 5 Lääkelasku (on osakokeen 2 yhteydessä), arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 6 Seminaari (seminaarityöskentely) arvioidaan hyväksytty/hylätty. Molemmissa seminaareissa 100% läsnäolo ja osallistuminen seminaarityöskentelyyn, ja hyväksytysti suoritetut tehtävät seminaaritehtävät.

Seminaarin, työpajan, simulaatioiden korvaus tapahtuu seuraavalla toteutuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Totetussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen orientaatiota. Lukujärjestys ei vielä täysin valmis. Asiantuntijavierailut varmistuvat vielä lukujärjestykseen (niissä läsnäolovelvollisuus)

Etä- tai lähiopetus (pääsääntöisesti tapahtuu lähiopetuksena), verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,seminaarityöskentely ja asiantuntijavierailut.

Oppimateriaalit

Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure, T., Ekola, S., Partamies, S. & Sulosaari, V. 2019. Kliininen hoitotyö. (8. uudistettu painos). Helsinki: SanomaPro. Saatavilla myös e-kirjana, jossa kirja on sama, mutta painos on 2020.

HUOM! Myös vanhemmat painokset Kliinisen hoitotyön kirjasta käyvät, sivunumerot saattavat vaihdella ja pieniä muutoksia on saattanut myös tulla, joten tarkastathan materiaalin vertaamalla otsikoita keskenään.

Muu kirjallisuus:
Rautava-Nurmi ym. (2010). Neste-ja ravitsemushoito.
• Nestehoidon perusteet 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.10
• Potilaan nestehoito 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8

Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja:
• virtsaelinsairauksien lääkehoito
• neurologisten sairauksien lääkehoito
• kivun lääkehoito
• syöpäsairauksien lääkehoito


Tunneilla käsitellyt asiat sekä jaettu materiaali.
Muu opettajan osoittama materiaali. Muu vapaavalintainen soveltuva kirjallisuus nestehoitoon ja ravitsemukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus toteutukselle pääsemiseksi. Orientaatiosta poissaolijat opiskelijat poistetaan toteutukselta.

Läsnäolovelvollisiset tunteja ovat lääkäreiden luennot, asiantuntijaluennot, orientoiva harjoittelu, seminaarit ja työpajat.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 27.11.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Talvitie
  • Anne-Marja Hammar
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Anne Partanen
Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät
  • 20SHSK1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHSK1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa keskeiset tiedot vaativan sisätauti-kirurgisen hoitotyön ja palliatiivisen hoidon alueilta
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa vaativan kliinisen hoitotyön asiantuntijana
- osoittaa hallitsevansa keskeiset tiedot hoidon jatkuvuuden ja kuntoutumisen näkökulmasta vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja sen erilaisissa sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

- vaativassa kliinisessä hoitotyössä hoidettavan potilaan hoitotyön tarpeiden määrittely sekä hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- potilaan ja hänen perheensä selviytymisen tukeminen sisätauti- kirurgisessa hoitotyössä tai palliatiivisessa hoidossa
- potilaan ja hänen perheensä omahoidon ohjaus ja hoidon jatkuvuuden varmistaminen sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
- erilaisia hoitotyön alueita, mm. neurologisen potilaan hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, rintaelinkirurginen hoitotyö

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö ja kirurginen hoitotyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee hoitotyön teoreettiset perustiedot ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa tunnistaa ja määritellä keskeisiä sisätauteja ja kirurgisia sairauksia sekä niihin liittyviä elintoimintojen häiriöitä
- hallitsee pääpiirteissään kuntouttavan hoitotyön keskeiset tiedot ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa pääpiirteissään vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon sekä suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset tavallisimmissa vaativissa sisätauti-kirurgisissa sairauksissa
- kykenee pääpiirteissään arvioimaan potilaan tilaa ja suunnittelemaan hänen hoitoaan
- hallitsee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa aina perustella valintojaan toiminnassaan
- tuntee sairastumisen merkityksen potilaan ja hänen perheensä elämään ja kykenee tukemaan heitä pääpiirteissään omahoidossa terveyteen vaikuttavan sairauden esiintyessä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- tunnistaa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön eettisiä periaatteita
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- tunnistaa toiminnassaan hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi osa-alueeksi vaativassa kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää vaativan kliinisen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden potilaiden hoitotyössä
- ymmärtää vaativassa kliinisessä hoitotyössä esiintyviä syy-seuraussuhteita ja osaa tulkita potilaan tilaa niiden pohjalta
- osaa arvioida potilaan ja hänen perheensä tuen tarpeita ja tietää, miten heitä tuetaan
- ymmärtää kuntouttavan hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden merkityksen vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja osaa ohjata potilasta omahoitoon
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon ja suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset vaativassa kliinisessä hoitotyön ympäristössä ja osaa tarkkailla ja tulkita potilaan oireita
- kykenee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan potilaan hoitoa kokonaisvaltaisesti
- hallitsee keskeiset tarkkailu- ja auttamismenetelmät ja osaa perustella toimintaansa
- osaa tukea potilasta ja hänen perhettään terveyteen vaikuttavan sairauden omahoidossa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan potilaan hoitotyössä
- ymmärtää ja osaa soveltaa vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavia hoitotyön eettisiä periaatteita
- ymmärtää ohjauksen ja kannustuksen merkityksen potilaan hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavaa hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon kattavasti ja suoriutuu lääkelaskuista
- osaa soveltaa vaativan kliinisen hoitotyön prosessia huomioiden potilaan yksilöllisyyden, kuntouttavan hoitotyön, hoidon jatkuvuuden ja hänen perheensä
- osaa valita ja käyttää erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä vaativassa kliinisessä hoitotyössä perustellen valintansa toiminnassaan
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- osaa ohjata potilaita ja heidän perheitään huomioiden hoitotyön tarpeet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe tehdään Examissa.
Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Koe 1. (Anne)
Teorian & nestehoidon osuus examissa vko 37
Teorian & nestehoidon uusinta 1 examissa viikolla 43
Teorian & nestehoidon uusinta 2 examissa viikolla 47

Koe 2. (Minna)
Teoria & lääkelaskun osuus examissa vko 38
Teorian & lääkelaskun uusinta 1 examissa viikolla 44
Teorian & lääkelaskun uusinta 2 examissa viikolla 48


Koko opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty. Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin (Anne Partanen). Tämän toteutuksen korotustentti on mahdollista suorittaa viikolla ja ilmottautuminen tenttii tulee olla tehtynä 9.1 mennessä (anne.partanen@tuni.fi).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa on kaksi koetta

Osa 1 (KOE 1) numeraalinen arviointi (0-5).
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 2 (KOE 2) numeraalinen arviointi (0-5). Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 3 Nestehoidon tehtävä (on osakokeen 1 yhteydessä) arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 4 Lääkelasku (on osakokeen 2 yhteydessä), arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 5 Seminaari (seminaarityöskentely & pienryhmätyöskentely) arvioidaan hyväksytty/hylätty)
100% läsnäolo ja osallistuminen seminaarityöskentelyyn/pienryhmätyöskentelyyn), ja hyväksytysti suoritetut tehtävät.

Seminaarin /pienryhmätyöskentelyn, työpajan, simulaatioiden korvaus tapahtuu seuraavalla toteutuksella keväällä 2023.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Totetussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen orientaatiota.

Etä- ja lähiopetus, verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,seminaarityöskentely ja asiantuntijavierailut.

Noudatamme mahdollisessa pandemiatilanteessa kansallisia sekä TAMKin organisaation laatimia suosituksia, joten muutokset toteutustapoihin ja aikatauluihin voivat olla mahdollisia kulloisenkin tilanteen mukaan. Varmistathan tarvittaessa siis ajankohtaiset ohjeet muutostilanteissa!

Oppimateriaalit

Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure, T., Ekola, S., Partamies, S. & Sulosaari, V. 2019. Kliininen hoitotyö. (8. uudistettu painos). Helsinki: SanomaPro. Saatavilla myös e-kirjana, jossa kirja on sama, mutta painos on 2020.

HUOM! Myös vanhemmat painokset Kliinisen hoitotyön kirjasta käyvät, sivunumerot saattavat vaihdella ja pieniä muutoksia on saattanut myös tulla, joten tarkastathan materiaalin vertaamalla otsikoita keskenään.

Muu kirjallisuus:
Rautava-Nurmi ym. (2010). Neste-ja ravitsemushoito.
• Nestehoidon perusteet 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.10
• Potilaan nestehoito 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8

Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja:
• virtsaelinsairauksien lääkehoito
• neurologisten sairauksien lääkehoito
• kivun lääkehoito
• syöpäsairauksien lääkehoito


Tunneilla käsitellyt asiat sekä jaettu materiaali.
Muu opettajan osoittama materiaali. Muu vapaavalintainen soveltuva kirjallisuus nestehoitoon ja ravitsemukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus toteutukselle pääsemiseksi. Orientaatiosta poissaolijat opiskelijat poistetaan toteutukselta.

Läsnäolovelvollisiset tunteja ovat lääkäreiden luennot, asiantuntijaluennot, seminaarit, case purku ja työpajat

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 13.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 01.05.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Talvitie
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Anne-Marja Hammar
  • Anne Partanen
Vastuuhenkilö

Anne Partanen

Ryhmät
  • 19SHSK2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHSK2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa keskeiset tiedot vaativan sisätauti-kirurgisen hoitotyön ja palliatiivisen hoidon alueilta
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa vaativan kliinisen hoitotyön asiantuntijana
- osoittaa hallitsevansa keskeiset tiedot hoidon jatkuvuuden ja kuntoutumisen näkökulmasta vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja sen erilaisissa sisätauti-kirurgisen hoitotyön toimintaympäristöissä
- osaa toimia hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti

Sisältö (OJ)

- vaativassa kliinisessä hoitotyössä hoidettavan potilaan hoitotyön tarpeiden määrittely sekä hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
- potilaan ja hänen perheensä selviytymisen tukeminen sisätauti- kirurgisessa hoitotyössä tai palliatiivisessa hoidossa
- potilaan ja hänen perheensä omahoidon ohjaus ja hoidon jatkuvuuden varmistaminen sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
- erilaisia hoitotyön alueita, mm. neurologisen potilaan hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, rintaelinkirurginen hoitotyö

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautipotilaan hoitotyö ja kirurginen hoitotyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- hallitsee hoitotyön teoreettiset perustiedot ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa tunnistaa ja määritellä keskeisiä sisätauteja ja kirurgisia sairauksia sekä niihin liittyviä elintoimintojen häiriöitä
- hallitsee pääpiirteissään kuntouttavan hoitotyön keskeiset tiedot ja huolehtii hoidon jatkuvuudesta vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- osaa pääpiirteissään vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon sekä suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset tavallisimmissa vaativissa sisätauti-kirurgisissa sairauksissa
- kykenee pääpiirteissään arvioimaan potilaan tilaa ja suunnittelemaan hänen hoitoaan
- hallitsee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa aina perustella valintojaan toiminnassaan
- tuntee sairastumisen merkityksen potilaan ja hänen perheensä elämään ja kykenee tukemaan heitä pääpiirteissään omahoidossa terveyteen vaikuttavan sairauden esiintyessä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- tunnistaa sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön eettisiä periaatteita
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- tunnistaa toiminnassaan hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää kuntouttavan hoitotyön merkityksen
- tunnistaa ohjauksen tärkeäksi osa-alueeksi vaativassa kliinisessä hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää vaativan kliinisen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden potilaiden hoitotyössä
- ymmärtää vaativassa kliinisessä hoitotyössä esiintyviä syy-seuraussuhteita ja osaa tulkita potilaan tilaa niiden pohjalta
- osaa arvioida potilaan ja hänen perheensä tuen tarpeita ja tietää, miten heitä tuetaan
- ymmärtää kuntouttavan hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden merkityksen vaativassa kliinisessä hoitotyössä ja osaa ohjata potilasta omahoitoon
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon ja suoriutuu lääkelaskuista
- tunnistaa potilaan voinnin muutokset vaativassa kliinisessä hoitotyön ympäristössä ja osaa tarkkailla ja tulkita potilaan oireita
- kykenee arvioimaan hoidon tarvetta ja suunnittelemaan potilaan hoitoa kokonaisvaltaisesti
- hallitsee keskeiset tarkkailu- ja auttamismenetelmät ja osaa perustella toimintaansa
- osaa tukea potilasta ja hänen perhettään terveyteen vaikuttavan sairauden omahoidossa
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan potilaan hoitotyössä
- ymmärtää ja osaa soveltaa vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavia hoitotyön eettisiä periaatteita
- ymmärtää ohjauksen ja kannustuksen merkityksen potilaan hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti vaativassa kliinisessä hoitotyössä tarvittavaa hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa vaativassa kliinisessä hoitotyössä
- hallitsee vaativan kliinisen hoitotyön lääke- ja nestehoidon kattavasti ja suoriutuu lääkelaskuista
- osaa soveltaa vaativan kliinisen hoitotyön prosessia huomioiden potilaan yksilöllisyyden, kuntouttavan hoitotyön, hoidon jatkuvuuden ja hänen perheensä
- osaa valita ja käyttää erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä vaativassa kliinisessä hoitotyössä perustellen valintansa toiminnassaan
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
- ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita vaativan kliinisen hoitotyön ympäristössä
- osaa ohjata potilaita ja heidän perheitään huomioiden hoitotyön tarpeet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe tehdään Examissa.
Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.

Koe 1. (Anne)
Teorian & nestehoidon osuus examissa vko 7
Teorian & nestehoidon uusinta 1 examissa viikolla 11
Teorian & nestehoidon uusinta 2 examissa viikolla 16-17

Koe 2. (Minna)
Teoria & lääkelaskun osuus examissa vko 6
Teorian & lääkelaskun uusinta 1 examissa viikolla 8
Teorian & lääkelaskun uusinta 2 examissa viikolla 16-17


Koko opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty. Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin (Anne Partanen).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksossa on kaksi koetta

Osa 1 (KOE 1) numeraalinen arviointi (0-5).
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 2 (KOE 2) numeraalinen arviointi (0-5). Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan vähintään 50% oikein. Lisäksi ehtona on, että vastaus ei saa sisältää sellaista toimintaa, joka aiheuttaa vaaran, haitan, vamman tai kuoleman potilaalle.

Osa 3 Nestehoidon tehtävä (on osakokeen 1 yhteydessä) arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 4 Lääkelasku (on osakokeen 2 yhteydessä), arvioidaan hyväksytty/hylätty

Osa 5 Seminaari (seminaarityöskentely &tilanarviointipaja) arvioidaan hyväksytty/hylätty)
100% läsnäolo ja osallistuminen seminaarityöskentelyyn/tilanarviointipajaan), hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Seminaarin /tilanarviointipajan korvaus tapahtuu seuraavalla toteutuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Totetussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen orientaatiota.

Etä- ja lähiopetus, verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,seminaarityöskentely ja asiantuntijavierailut.
Yhteinen moniammatillinen moodlekurssi ja diabetesseminaari lääketieteen opiskelijoiden kanssa.

Noudatamme pandemiatilanteessa kansallisia sekä TAMKin organisaation laatimia suosituksia, joten muutokset toteutustapoihin ja aikatauluihin voivat olla mahdollisia kulloisenkin tilanteen mukaan. Varmistathan tarvittaessa siis ajankohtaiset ohjeet muutostilanteissa!

Oppimateriaalit

Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Buure, T., Ekola, S., Partamies, S. & Sulosaari, V. 2019. Kliininen hoitotyö. (8. uudistettu painos). Helsinki: SanomaPro. (saatavilla myös e-kirjana)

HUOM! Myös vanhemmat painokset Kliinisen hoitotyön kirjasta käyvät, sivunumerot saattavat vaihdella ja pieniä muutoksia on saattanut myös tulla, joten tarkastathan materiaalin vertaamalla otsikoita keskenään.

Muu kirjallisuus:
Rautava-Nurmi ym. (2010). Neste-ja ravitsemushoito.
• Nestehoidon perusteet 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.10
• Potilaan nestehoito 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8

Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja:
• virtsaelinsairauksien lääkehoito
• neurologisten sairauksien lääkehoito
• kivun lääkehoito
• syöpäsairauksien lääkehoito


Tunneilla käsitellyt asiat sekä jaettu materiaali.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Moodlemateriaali (diabetes) ennen seminaaria

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 108h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiossa 17.1 on läsnäolovelvollisuus toteutukselle pääsemiseksi. Orientaatiosta poissaolijat opiskelijat poistetaan toteutukselta.
Läsnäolovelvollisiset tunnit ovat osoitettu erikseen lukujärjestyksessä (seminaarit, työpajat). Läsnäolovelvollisia tunteja ovat myös asiantuntijoiden vierailut sekä luennot.

2.5.2022 Läsnäolovelvollinen moniammatillisessa diabetesseminaarissa lääketieteen opiskelijoiden kanssa. Edeltävästi opiskelijat perehtyvät aiheeseen ja tekevät erillisellä moodlealustalla virtuaaliset potilastapaustehtävät. Tästä tulee lisätietoa tammi-maaliskuun aikana.