Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (9 op)

Tunnus: 7K00EY04

Laajuus

9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveydettä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen
- toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoihin äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö ja orientoiva harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija/n
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

10.05.2023 - 18.08.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 22.12.2023

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Markkanen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Sanna Eironen
  • Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö

Stiina Storvik-Sydänmaa

Ryhmät
  • 21SHLAS1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1
  • 20SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, ,20SHLAS2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveydettä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen
- toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoihin äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö ja orientoiva harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija/n
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Harjoittelupaikkat lapsia ja nuoria hoitavat terveydenhuollon yksiköt ja sosiaalihuollon erityisyksiköt.
Harjoittelu:
vkot 40-45 2023, lähinnä 20shlas2 ryhmä
vkot 46-51 2023, lähinnä 21shlas1 ryhmä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja harjoitteluyksikön kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla.

Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoitteluyksikön kanssa.

Harjoittelu on mahdollista myös opinnollistaa/ahotoida, jonka mahdollisuudesta keskusteltava etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu, itsenäinen työskentely, reflektiot, ohjaus

Oppimateriaalit

Hoitotyön ohjattujen harjoittelun Moodle
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot - Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 viikkoa ( 9 op x 27 h) eli harjoittelujakson kokonaistuntimäärä on 243 h, joista osastolla tehdään 227 h. Juhlapyhän osuessa arkipäivälle voi osastotunneista vähentää 7h/päivä.

-Orientaatio 19.9. klo 12.30 (läsnäolo pakollinen)

Harjoitteluun liittyvät tehtävät (tarkemmat ohjeet moodlessa)
20shlas2: Taitokoe harjoittelun aikana ja hoitosuunnitelma yhdestä lapsesta ja perheestä, jonka hoitoon on osallistunut. Tarkemmat erilliset ohjeet ryhmän moodlessa.

21shlas1: Lapsen valmistaminen hoito- tai toimenpiteeseen ja kirjallinen tehtävä harjoittelun aikana. Tarkemmat erilliset ohjeet ryhmän moodlessa.

Arkipyhien osuessa harjoittelujaksoon voi harjoittelun tunneista 7h/päivä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Harjoittelu
Osa 2 Tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
lasten hoitotyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen ohjatun harjoittelun voi tehdä opinnollistaen lasten somaattisella osastolla/hoitoyksikössä tai lastensuojelun hoitoyksikössä, mikäli harjoittelun tavoitteet täyttyvät. Yhden harjoittelun voi opinnollistaa edellä mainituissa harjoitteluyksiköissä.
Ehtona opinnollistamiseen on:
-ohjatun harjoittelun opintojakson tavoitteet täyttyvät.
-vähintään joko kevään tai syksyn lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen teoriaopinnot on suoritettuna
Tarkemmat ohjeet opinnollistamiseen on Hoitotyön ohjattujen harjoittelun Moodlessa

Mikäli opiskelijalla ei ole sijaisuudessa lääkelupia, joissa opiskelijalla on suonensisäisiin lääkkeisiin/nestehoitoon lupa, opiskelija itse sopii työpaikan kanssa siitä, että hän osallistuu vähintään yhtenä päivänä (U-päivä) osaston lääkehoitoon (sh:n, osastofarmaseutin tms. kanssa).

Ahotointi:
-yhden harjoittelun tai harjoittelun osan voi ahoitoida sairaanhoitajan yhtäjaksoisella palkallisella työllä
-vähintään joko kevään tai syksyn lasten ja nuorten vaihtoehtoisten ammattiopintojen teoriaopinnot on suoritettuna
Mikäli opiskelijalla ei ole sijaisuudessa lääkelupia, joissa opiskelijalla on suonensisäisiin lääkkeisiin/nestehoitoon lupa, opiskelija itse sopii työpaikan kanssa siitä, että hän osallistuu vähintään yhtenä päivänä (U-päivä) osaston lääkehoitoon (sh:n, osastofarmaseutin tms. kanssa).
Tarkemmat ohjeet ahotoinnista on Hoitotyön ohjattujen harjoittelun Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelujen toteutus lapsia ja nuoria hoitavissa terveydenhuollon yksiköissä ja sosiaalihuollon erityisyksiköissä.

Kansainvälisyys

Harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti kv-vaihdossa

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnoista, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.

Osallistuminen 7K00EY22-3002 Äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö - kokonaisuuteen.

Ohjeita harjoitteluun:
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi harjoittelujakson ensimmäisellä viikolla tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisen viikon aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii väli- ja loppuarviointiajankohdat opiskelijan kanssa.
- Väliarviointiaika (3 viikolle)sovitaan heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajien ja opettajan kesken. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet.
- Harjoittelun puolessa välissä on mahdollisuus tulla reflektiokeskusteluun koululla, etänä tai erikseen sovitusti harjoitteluyksikössä. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.

Ilmoittautumisaika

10.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 23.12.2022

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Eironen
  • Ulla Markkanen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
Vastuuhenkilö

Stiina Storvik-Sydänmaa

Ryhmät
  • 19SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHLAS2
  • 20SHLAS1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- toimii vastuullisesti, turvallisesti ja eettisesti oikein lasten hoitotyössä
- hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuva tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata lapsen ja nuoren hoitotyötä yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa moniammatillisesti
- osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa yhdessä ohjaavan sairaanhoitajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa terveydettä ja toimintakykyä edistäen
- osaa suunnitella, perustella ja johtaa omaa toimintaansa ja ymmärtää toimintansa merkityksen
- toimii kollegiaalisesti oman ammattinsa edustajana moniammatillisissa työryhmissä
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä
- osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä sairaan lapsen hoidossa ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu lasten- ja nuorten hoitotyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoihin äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö ja orientoiva harjoittelu, äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kirjata oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
-osaa lasten hoitotyön keskeiset hoitotoimenpiteet
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:
Opiskelija/n
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-ei hallitse lasten hoitotyön keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Harjoittelupaikkat lapsia ja nuoria hoitavat terveydenhuollon yksiköt ja sosiaalihuollon erityisyksiköt.
Harjoittelu:
vkot 40-45 2022, lähinnä 19shlas2 ryhmä
vkot 46-51 2022, lähinnä 20shlas1 ryhmä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja harjoitteluyksikön kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla.

Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoitteluyksikön kanssa.

Harjoittelu on mahdollista myös opinnollistaa, jonka mahdollisuudesta keskusteltava etukäteen vastuuopettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu, itsenäinen työskentely, reflektiot, ohjaus

Oppimateriaalit

Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja - Moodle ja Lasten ja nuorten hoitotyön valinnaiset opinnot - Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 viikkoa ( 9 op x 27 h) eli 243h; osastolla 228h ja tehtäviin 15 h
-molemmilla ryhmillä (huomioitu itsenäisyyspäivä)

-Orientaatio 23.9. klo 12.15 (läsnäolo pakollinen)

Harjoitteluun liittyvät tehtävät (tarkemmat ohjeet moodlessa)
19shlas2: Taitokoe harjoittelun aikana ja hoitosuunnitelma yhdestä lapsesta ja perheestä, jonka hoitoon on osallistunut ja kirjalliset tehtävät

20shlas1: Lapsen valmistaminen hoito- tai toimenpiteeseen ja kirjallinen tehtävä harjoittelun aikana Tarkemmat erilliset ohjeet ryhmän tabulassa.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Harjoittelu
Osa 2 Tehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelujen toteutus lapsia ja nuoria hoitavissa terveydenhuollon yksiköissä ja sosiaalihuollon erityisyksiköissä.

Kansainvälisyys

Harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti kv-vaihdossa

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.

Osallistuminen 7K00EY22-3001 Äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyö - kokonaisuuteen.

Ohjeita harjoitteluun:
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii väli- ja loppuarviointiajankohdat opiskelijan kanssa.
- Väliarviointiaika (3 viikolle)sovitaan heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajien ja opettajan kesken. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet.
- Harjoittelun puolessa välissä on mahdollisuus tulla reflektiokeskusteluun koululla, etänä tai erikseen sovitusti harjoitteluyksikössä. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.