Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissäLaajuus (9 op)

Tunnus: 7K00EY20

Laajuus

9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairaan potilaan hoidon tarpeen käyttäen erilaisia oiremittareita ja tiedonkeruumenetelmiä teknologiaa hyödyntäen
- osaa soveltaa oppimaansa iäkkään tai muistisairaan potilaan hoitotyössä
- suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhdessä potilaan ja läheisten kanssa asiakaslähtöisesti ja moniammatillisesti
- hyödyntää monialaista tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja perustaa toimintansa tutkittuun tietoon
- tunnistaa terveyden edistämisen tarpeet ja niiden vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen tasolla ja osaa hoitotyön keinoin auttaa potilasta
- ohjata yksilöllisesti potilasta ja hänen läheisiään terveyttä edistävästi äkilliset ja pitkäaikaiset tarpeet huomioiden
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa osana hoitotyötä sekä ohjata potilasta läheisineen lääkehoidossa
- dokumentoida potilaan hoitoprosessiin kuuluvat asiat digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa hyödyntäen
- tunnistaa ja hyödyntää digitaalisia ja teknologisia palveluita potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa
- hyödyntää potilaasta aiemmin tuotettua tietoa ja osaa ohjata potilasta digitaalisten palveluiden käyttöön

Sisältö

Ohjattu harjoittelu 6 viikkoa

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Osallistuminen opintojaksoihin hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissä ja orientoiva harjoittelu, hoitotyö uudistuvassa perusterveydenhuollossa 2.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija
- toimii eettisesti korkeatasoisesti omaa toimintaansa ja päätöksentekoaan reflektoiden
- hallitsee perustiedot yleisimmistä peruspalveluissa hoidettavista sairauksista, niiden hoidosta ja lääkehoidosta
- tuntee harjoittelujaksolla hoitamiensa potilaiden ja asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja osaa hyödyntää niitä hoitaessaan ja koordinoidessaan hoitoa
- osaa kohdata, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä asiakaslähtöisesti ja monipuolisin menetelmin
- osaa hyödyntää monipuolisesti kansalaisen kartuttavaa tietoa omasta hyvinvoinnistaan tai terveydestään ja arvioida sen hyödyntämistä hoidossa ja ohjauksessa
-osaa dokumentoida käyntikirjauksen, hoitojakson ja yhteenvedon asiakaslähtöisesti, kansallisia rakenteita hyödyntäen ja hoidon jatkuvuus turvaten
- osaa hyödyntää teknologioita potilaan hoidossa ja ohjata niiden asiakaslähtöistä käyttöä
- osaa koordinoida hoitotyötä ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa
- osaa arvioida potilaan äkillisesti muuttuneessa tilanteessa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden sekä toteuttaa että koordinoida hoitoa
- osaa tukea ja hoitaa eri-ikäisiä potilaita sairastumisvaiheessa ja sairauden edetessä
- huomioi toiminnassaan kustannusvaikuttavuuden ja kestävän kehityksen
- osaa avata keskustelun näyttöön perustuvista käytänteistä hoitotyön kehittämiseksi
- osaa ottaa vastuun omasta ammatillisen kasvun prosessista
- kykenee vastaanottamaan potilaspalautetta, ymmärtää sen merkityksen käytännön toiminnassa ja tiedottaa siitä työryhmälle

Hylätty
Opiskelija
- ei osaa eettisesti arvioida toimintaansa tai sen seurauksia
- osoittaa puutteita tiedoissaan koskien yleisimpiä peruspalveluissa hoidettavia sairauksia, niiden hoitoa tai niihin liittyvää lääkehoitoa
- välttelee vastuunottamista potilaan hoitotyöhön tai ohjaamiseen liittyvissä tilanteissa
- tekee toistuvasti virheitä potilaan hoitoon tai lääkehoitoon liittyen
- ei tunnista potilaan hoitokäyntiä tai -jaksoa osaksi laajempaa palveluprosessia
- ei osaa hyödyntää potilaasta aiemmin karttunutta tietoa
- ei osaa turvata dokumentoinnilla potilaan hoidon jatkuvuutta
- ei kykene toimimaan työryhmän jäsenenä
- ei osoita kiinnostusta ammattitaitonsa kehittämiseen
- ei kykene vastaanottamaan palautetta työstään ammatillisesti

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 12.11.2023

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Miia Koskela
  • Ilona Jylhäsalo
Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät
  • 20SHHUP2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHHUP2
  • 21SHHUP1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHHUP1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- tunnistaa äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairaan potilaan hoidon tarpeen käyttäen erilaisia oiremittareita ja tiedonkeruumenetelmiä teknologiaa hyödyntäen
- osaa soveltaa oppimaansa iäkkään tai muistisairaan potilaan hoitotyössä
- suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhdessä potilaan ja läheisten kanssa asiakaslähtöisesti ja moniammatillisesti
- hyödyntää monialaista tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja perustaa toimintansa tutkittuun tietoon
- tunnistaa terveyden edistämisen tarpeet ja niiden vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen tasolla ja osaa hoitotyön keinoin auttaa potilasta
- ohjata yksilöllisesti potilasta ja hänen läheisiään terveyttä edistävästi äkilliset ja pitkäaikaiset tarpeet huomioiden
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa osana hoitotyötä sekä ohjata potilasta läheisineen lääkehoidossa
- dokumentoida potilaan hoitoprosessiin kuuluvat asiat digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa hyödyntäen
- tunnistaa ja hyödyntää digitaalisia ja teknologisia palveluita potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa
- hyödyntää potilaasta aiemmin tuotettua tietoa ja osaa ohjata potilasta digitaalisten palveluiden käyttöön

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu 6 viikkoa

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Osallistuminen opintojaksoihin hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissä ja orientoiva harjoittelu, hoitotyö uudistuvassa perusterveydenhuollossa 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- toimii eettisesti korkeatasoisesti omaa toimintaansa ja päätöksentekoaan reflektoiden
- hallitsee perustiedot yleisimmistä peruspalveluissa hoidettavista sairauksista, niiden hoidosta ja lääkehoidosta
- tuntee harjoittelujaksolla hoitamiensa potilaiden ja asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja osaa hyödyntää niitä hoitaessaan ja koordinoidessaan hoitoa
- osaa kohdata, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä asiakaslähtöisesti ja monipuolisin menetelmin
- osaa hyödyntää monipuolisesti kansalaisen kartuttavaa tietoa omasta hyvinvoinnistaan tai terveydestään ja arvioida sen hyödyntämistä hoidossa ja ohjauksessa
-osaa dokumentoida käyntikirjauksen, hoitojakson ja yhteenvedon asiakaslähtöisesti, kansallisia rakenteita hyödyntäen ja hoidon jatkuvuus turvaten
- osaa hyödyntää teknologioita potilaan hoidossa ja ohjata niiden asiakaslähtöistä käyttöä
- osaa koordinoida hoitotyötä ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa
- osaa arvioida potilaan äkillisesti muuttuneessa tilanteessa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden sekä toteuttaa että koordinoida hoitoa
- osaa tukea ja hoitaa eri-ikäisiä potilaita sairastumisvaiheessa ja sairauden edetessä
- huomioi toiminnassaan kustannusvaikuttavuuden ja kestävän kehityksen
- osaa avata keskustelun näyttöön perustuvista käytänteistä hoitotyön kehittämiseksi
- osaa ottaa vastuun omasta ammatillisen kasvun prosessista
- kykenee vastaanottamaan potilaspalautetta, ymmärtää sen merkityksen käytännön toiminnassa ja tiedottaa siitä työryhmälle

Hylätty
Opiskelija
- ei osaa eettisesti arvioida toimintaansa tai sen seurauksia
- osoittaa puutteita tiedoissaan koskien yleisimpiä peruspalveluissa hoidettavia sairauksia, niiden hoitoa tai niihin liittyvää lääkehoitoa
- välttelee vastuunottamista potilaan hoitotyöhön tai ohjaamiseen liittyvissä tilanteissa
- tekee toistuvasti virheitä potilaan hoitoon tai lääkehoitoon liittyen
- ei tunnista potilaan hoitokäyntiä tai -jaksoa osaksi laajempaa palveluprosessia
- ei osaa hyödyntää potilaasta aiemmin karttunutta tietoa
- ei osaa turvata dokumentoinnilla potilaan hoidon jatkuvuutta
- ei kykene toimimaan työryhmän jäsenenä
- ei osoita kiinnostusta ammattitaitonsa kehittämiseen
- ei kykene vastaanottamaan palautetta työstään ammatillisesti

Aika ja paikka

Viikoilla 40-45.Tarvittaessa kesän 2023 aikana opinnollistettuna sairaanhoitajan työnä. Harjoittelu 9op, eli 243 tuntia opiskelijan työtä.
Orientaatio 5.9.2023 läsnäolopakollinen. (Kesällä 2023 opinnollistavalle, yksilöllinen suunnitelma)
Harjoittelun reflektio 13.11. 2023 läsnäolopakollinen. (Kesällä 2023 opinnollistavalle, yksilöllinen suunnitelma)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun tavoitteet ja työvuorosuunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana/jälkeen.
Väliarviointi puhelimitse/teams, mukana opettaja ja opiskelija - opiskelija käy ohjaajan kanssa väliarvioinnin ennalta
Loppuarviointi, teams, ohjaaja, opiskelija ja opettaja
Poissaoloista ilmoitettava välittömästi harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle opettajalle. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja korvaukset tehdään harjoittelujakson aikana.
*
Harjoittelun tehtävät
1. Oman potilaan hoitotyön suunnitelma ja hoitotyön yhteenveto Doccaan. Vastaanottotyössä tee rakenteinen vastaanottokirjaus Doccaan.
2. Esittele yksi omiin kokemuksiisi perustuva potilastapaus, jonka avulla opiskelijakaverisi oppivat mielestäsi jotakin osaamista täydentävää. (vrt lääkäreiden meetingit) Kuvaa potilastapauksessa tilanteeseen liittyvät oireet, tulosyy, potilaan kokemus, suunniteltu ja toteutunut hoito, verikokeet, mittaustulokset, lääkitys jne. Voit sisällyttää potilastapaukseen kliinistä, ohjaus-, eettistä osaamista jne. Omat kokemukset ja havainnot ovat tärkeitä, mm. mitä itse opit kyseistä potilasta hoitaessasi.
Luo potilastapaukseen liittyen 3-5 oppimistehtävää ryhmälle reflektiossa ratkottavaksi. Tuota kuvauksestasi power point-muotoinen raportti, jossa myös lähteet aiheeseen liittyvään oleelliseen teoreettiseen tietoon. Palauta raportti moodleen. Tehtävät esitellään kysymyksineen ja keskusteluineen reflektiossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajaopinnoissa harjoitteluun mennessä käsitelty kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu mahollista tehdä opinnollistamisella, mikäli tekee vastaavan tuntimäärän sairaanhoitajan sijaisuutena.
Ota yhteyttä tässä tapauksessa ohjaavaan opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sairaanhoitajan ohjauksessa tapahtuva harjoittelu suuntaavan vaiheen opintoihin soveltuen.

Ilmoittautumisaika

15.12.2022 - 16.04.2023

Ajoitus

17.04.2023 - 30.06.2023

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Marjo Tienari
Vastuuhenkilö

Katri Maijanen

Ryhmät
  • 20SHHUPV
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- tunnistaa äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairaan potilaan hoidon tarpeen käyttäen erilaisia oiremittareita ja tiedonkeruumenetelmiä teknologiaa hyödyntäen
- osaa soveltaa oppimaansa iäkkään tai muistisairaan potilaan hoitotyössä
- suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhdessä potilaan ja läheisten kanssa asiakaslähtöisesti ja moniammatillisesti
- hyödyntää monialaista tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja perustaa toimintansa tutkittuun tietoon
- tunnistaa terveyden edistämisen tarpeet ja niiden vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen tasolla ja osaa hoitotyön keinoin auttaa potilasta
- ohjata yksilöllisesti potilasta ja hänen läheisiään terveyttä edistävästi äkilliset ja pitkäaikaiset tarpeet huomioiden
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa osana hoitotyötä sekä ohjata potilasta läheisineen lääkehoidossa
- dokumentoida potilaan hoitoprosessiin kuuluvat asiat digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa hyödyntäen
- tunnistaa ja hyödyntää digitaalisia ja teknologisia palveluita potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa
- hyödyntää potilaasta aiemmin tuotettua tietoa ja osaa ohjata potilasta digitaalisten palveluiden käyttöön

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu 6 viikkoa

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Osallistuminen opintojaksoihin hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissä ja orientoiva harjoittelu, hoitotyö uudistuvassa perusterveydenhuollossa 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- toimii eettisesti korkeatasoisesti omaa toimintaansa ja päätöksentekoaan reflektoiden
- hallitsee perustiedot yleisimmistä peruspalveluissa hoidettavista sairauksista, niiden hoidosta ja lääkehoidosta
- tuntee harjoittelujaksolla hoitamiensa potilaiden ja asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja osaa hyödyntää niitä hoitaessaan ja koordinoidessaan hoitoa
- osaa kohdata, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä asiakaslähtöisesti ja monipuolisin menetelmin
- osaa hyödyntää monipuolisesti kansalaisen kartuttavaa tietoa omasta hyvinvoinnistaan tai terveydestään ja arvioida sen hyödyntämistä hoidossa ja ohjauksessa
-osaa dokumentoida käyntikirjauksen, hoitojakson ja yhteenvedon asiakaslähtöisesti, kansallisia rakenteita hyödyntäen ja hoidon jatkuvuus turvaten
- osaa hyödyntää teknologioita potilaan hoidossa ja ohjata niiden asiakaslähtöistä käyttöä
- osaa koordinoida hoitotyötä ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa
- osaa arvioida potilaan äkillisesti muuttuneessa tilanteessa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden sekä toteuttaa että koordinoida hoitoa
- osaa tukea ja hoitaa eri-ikäisiä potilaita sairastumisvaiheessa ja sairauden edetessä
- huomioi toiminnassaan kustannusvaikuttavuuden ja kestävän kehityksen
- osaa avata keskustelun näyttöön perustuvista käytänteistä hoitotyön kehittämiseksi
- osaa ottaa vastuun omasta ammatillisen kasvun prosessista
- kykenee vastaanottamaan potilaspalautetta, ymmärtää sen merkityksen käytännön toiminnassa ja tiedottaa siitä työryhmälle

Hylätty
Opiskelija
- ei osaa eettisesti arvioida toimintaansa tai sen seurauksia
- osoittaa puutteita tiedoissaan koskien yleisimpiä peruspalveluissa hoidettavia sairauksia, niiden hoitoa tai niihin liittyvää lääkehoitoa
- välttelee vastuunottamista potilaan hoitotyöhön tai ohjaamiseen liittyvissä tilanteissa
- tekee toistuvasti virheitä potilaan hoitoon tai lääkehoitoon liittyen
- ei tunnista potilaan hoitokäyntiä tai -jaksoa osaksi laajempaa palveluprosessia
- ei osaa hyödyntää potilaasta aiemmin karttunutta tietoa
- ei osaa turvata dokumentoinnilla potilaan hoidon jatkuvuutta
- ei kykene toimimaan työryhmän jäsenenä
- ei osoita kiinnostusta ammattitaitonsa kehittämiseen
- ei kykene vastaanottamaan palautetta työstään ammatillisesti

Aika ja paikka

Viikoilla 16-21.Tarvittaessa alk. vko 22- kesän 2023 aikana opinnollistettuna sairaanhoitajan työnä. Harjoittelu 9op, eli 243 tuntia opiskelijan työtä.
Orientaatio 9.2.2023, läsnäolopakollinen
Harjoittelun reflektio 29.5.2023 läsnäolopakollinen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun tavoitteet ja työvuorosuunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana/jälkeen.
Väliarviointi puhelimitse/teams, mukana opettaja ja opiskelija - opiskelija käy ohjaajan kanssa väliarvioinnin ennalta
Loppuarviointi, teams, ohjaaja, opiskelija ja opettaja
Poissaoloista ilmoitettava välittömästi harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle opettajalle. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja korvaukset tehdään harjoittelujakson aikana.
*
Harjoittelun tehtävät
1. Oman potilaan hoitotyön suunnitelma ja hoitotyön yhteenveto Doccaan. Vastaanottotyössä tee rakenteinen vastaanottokirjaus Doccaan.
2. Esittele yksi omiin kokemuksiisi perustuva potilastapaus, jonka avulla opiskelijakaverisi oppivat mielestäsi jotakin osaamista täydentävää. (vrt lääkäreiden meetingit) Kuvaa potilastapauksessa tilanteeseen liittyvät oireet, tulosyy, potilaan kokemus, suunniteltu ja toteutunut hoito, verikokeet, mittaustulokset, lääkitys jne. Voit sisällyttää potilastapaukseen kliinistä, ohjaus-, eettistä osaamista jne. Omat kokemukset ja havainnot ovat tärkeitä, mm. mitä itse opit kyseistä potilasta hoitaessasi.
Luo potilastapaukseen liittyen 3-5 oppimistehtävää ryhmälle reflektiossa ratkottavaksi. Tuota kuvauksestasi power point-muotoinen raportti, jossa myös lähteet aiheeseen liittyvään oleelliseen teoreettiseen tietoon. Palauta raportti moodleen. Tehtävät esitellään kysymyksineen ja keskusteluineen reflektiossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajaopinnoissa harjoitteluun mennessä käsitelty kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu mahollista tehdä opinnollistamisella, mikäli tekee vastaavan tuntimäärän sairaanhoitajan sijaisuutena.
Ota yhteyttä tässä tapauksessa ohjaavaan opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sairaanhoitajan ohjauksessa tapahtuva harjoittelu suuntaavan vaiheen opintoihin soveltuen.

Ilmoittautumisaika

09.05.2022 - 23.10.2022

Ajoitus

04.07.2022 - 13.11.2022

Laajuus

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Maijanen
  • Miia Koskela
Vastuuhenkilö

Taru Manner

Ryhmät
  • 19SHHUP2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHHUP2
  • 20SHHUP1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHHUP!

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- tunnistaa äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairaan potilaan hoidon tarpeen käyttäen erilaisia oiremittareita ja tiedonkeruumenetelmiä teknologiaa hyödyntäen
- osaa soveltaa oppimaansa iäkkään tai muistisairaan potilaan hoitotyössä
- suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhdessä potilaan ja läheisten kanssa asiakaslähtöisesti ja moniammatillisesti
- hyödyntää monialaista tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja perustaa toimintansa tutkittuun tietoon
- tunnistaa terveyden edistämisen tarpeet ja niiden vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen tasolla ja osaa hoitotyön keinoin auttaa potilasta
- ohjata yksilöllisesti potilasta ja hänen läheisiään terveyttä edistävästi äkilliset ja pitkäaikaiset tarpeet huomioiden
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa osana hoitotyötä sekä ohjata potilasta läheisineen lääkehoidossa
- dokumentoida potilaan hoitoprosessiin kuuluvat asiat digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa hyödyntäen
- tunnistaa ja hyödyntää digitaalisia ja teknologisia palveluita potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa
- hyödyntää potilaasta aiemmin tuotettua tietoa ja osaa ohjata potilasta digitaalisten palveluiden käyttöön

Sisältö (OJ)

Ohjattu harjoittelu 6 viikkoa

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittavat alueet ovat sisätautien hoitotyö, kirurginen hoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, gerontologinen hoitotyö sekä hoitotyön avoterveydenhuollossa.

Osallistuminen opintojaksoihin hoitotyö muuttuvissa terveydenhuollon ympäristöissä ja orientoiva harjoittelu, hoitotyö uudistuvassa perusterveydenhuollossa 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- toimii eettisesti korkeatasoisesti omaa toimintaansa ja päätöksentekoaan reflektoiden
- hallitsee perustiedot yleisimmistä peruspalveluissa hoidettavista sairauksista, niiden hoidosta ja lääkehoidosta
- tuntee harjoittelujaksolla hoitamiensa potilaiden ja asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja osaa hyödyntää niitä hoitaessaan ja koordinoidessaan hoitoa
- osaa kohdata, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä asiakaslähtöisesti ja monipuolisin menetelmin
- osaa hyödyntää monipuolisesti kansalaisen kartuttavaa tietoa omasta hyvinvoinnistaan tai terveydestään ja arvioida sen hyödyntämistä hoidossa ja ohjauksessa
-osaa dokumentoida käyntikirjauksen, hoitojakson ja yhteenvedon asiakaslähtöisesti, kansallisia rakenteita hyödyntäen ja hoidon jatkuvuus turvaten
- osaa hyödyntää teknologioita potilaan hoidossa ja ohjata niiden asiakaslähtöistä käyttöä
- osaa koordinoida hoitotyötä ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa
- osaa arvioida potilaan äkillisesti muuttuneessa tilanteessa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden sekä toteuttaa että koordinoida hoitoa
- osaa tukea ja hoitaa eri-ikäisiä potilaita sairastumisvaiheessa ja sairauden edetessä
- huomioi toiminnassaan kustannusvaikuttavuuden ja kestävän kehityksen
- osaa avata keskustelun näyttöön perustuvista käytänteistä hoitotyön kehittämiseksi
- osaa ottaa vastuun omasta ammatillisen kasvun prosessista
- kykenee vastaanottamaan potilaspalautetta, ymmärtää sen merkityksen käytännön toiminnassa ja tiedottaa siitä työryhmälle

Hylätty
Opiskelija
- ei osaa eettisesti arvioida toimintaansa tai sen seurauksia
- osoittaa puutteita tiedoissaan koskien yleisimpiä peruspalveluissa hoidettavia sairauksia, niiden hoitoa tai niihin liittyvää lääkehoitoa
- välttelee vastuunottamista potilaan hoitotyöhön tai ohjaamiseen liittyvissä tilanteissa
- tekee toistuvasti virheitä potilaan hoitoon tai lääkehoitoon liittyen
- ei tunnista potilaan hoitokäyntiä tai -jaksoa osaksi laajempaa palveluprosessia
- ei osaa hyödyntää potilaasta aiemmin karttunutta tietoa
- ei osaa turvata dokumentoinnilla potilaan hoidon jatkuvuutta
- ei kykene toimimaan työryhmän jäsenenä
- ei osoita kiinnostusta ammattitaitonsa kehittämiseen
- ei kykene vastaanottamaan palautetta työstään ammatillisesti

Aika ja paikka

Viikoilla 40-45, kokonaistuntimäärä 243, josta orientaatio, reflektio ja tehtävät -13h.
Harjoittelun aikana tehtäviä tunteja 230h.

Orientaatio 6.9.2022, läsnäolopakollinen
Harjoittelun reflektio 14.11.2022 läsnäolopakollinen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelun tavoitteet ja työvuorosuunnitelma toimitetaan ohjaavalle opettajalle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana/jälkeen.
Väliarviointi puhelimitse/teams, mukana opettaja ja opiskelija - opiskelija käy ohjaajan kanssa väliarvioinnin ennalta
Loppuarviointi, teams, ohjaaja, opiskelija ja opettaja
Poissaoloista ilmoitettava välittömästi harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle opettajalle. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja korvaukset tehdään harjoittelujakson aikana.
*
Harjoittelun tehtävät
1. Oman potilaan hoitotyön suunnitelma ja hoitotyön yhteenveto Doccaan. Vastaanottotyössä tee rakenteinen vastaanottokirjaus Doccaan.
2. Esittele yksi omiin kokemuksiisi perustuva potilastapaus, jonka avulla opiskelijakaverisi oppivat mielestäsi jotakin osaamista täydentävää. (vrt lääkäreiden meetingit) Kuvaa potilastapauksessa tilanteeseen liittyvät oireet, tulosyy, potilaan kokemus, suunniteltu ja toteutunut hoito, verikokeet, mittaustulokset, lääkitys jne. Voit sisällyttää potilastapaukseen kliinistä, ohjaus-, eettistä osaamista jne. Omat kokemukset ja havainnot ovat tärkeitä, mm. mitä itse opit kyseistä potilasta hoitaessasi.
Luo potilastapaukseen liittyen 3-5 oppimistehtävää ryhmälle reflektiossa ratkottavaksi. Tuota kuvauksestasi power point-muotoinen raportti, jossa myös lähteet aiheeseen liittyvään oleelliseen teoreettiseen tietoon. Palauta raportti moodleen. Tehtävät esitellään kysymyksineen ja keskusteluineen reflektiossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Oppimateriaalit

Sairaanhoitajaopinnoissa harjoitteluun mennessä käsitelty kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi mahdollisuus opinnollistamisella, mikäli tekee vastaavan tuntimäärän sairaanhoitajan sijaisuutena.
Ota yhteyttä tässä tapauksessa ohjaavaan opettajaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sairaanhoitajan ohjauksessa tapahtuva harjoittelu suuntaavan vaiheen opintoihin soveltuen.