Sädehoidon suunnitteluLaajuus (3 op)
Tunnus: 7R00DV31
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Ilmoittautumisaika
31.05.2024 - 10.08.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 20.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Röntgenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Tiina Ketola
- Turkka Lehtonen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
23RHPRöntgenhoitajat Kevät 2023, yht.työ SAMKin ja Sata-Digin kanssa
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Luennot
2. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
3. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
4. Muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo, korvaaminen seuraavan vuosikurssin mukana
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo, korvaaminen seuraavan vuosikurssin mukana
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Turkka Lehtonen
- Julia Kritz
- Marja Jaronen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
22RHRöntgenhoitajat syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sädehoidon suunnittelu 3 op; tentti
Laboraatiot (sis. sädehoidon suunnitteluun); hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
2. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
3. Luennot ja muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot Taysin sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon
Ilmoittautumisaika
14.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
27.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Röntgenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Julia Kritz
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
21RHJRöntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 30.8.2023
Uusintatentti Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sädehoidon suunnittelu 3 op; tentti
Laboraatiot (sis. sädehoidon suunnitteluun); hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
2. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
3. Luennot ja muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot Taysin sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Röntgenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Julia Kritz
- Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
21RHRöntgenhoitajat syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 30.8.2023
Uusintatentti Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sädehoidon suunnittelu 3 op; tentti
Laboraatiot (sis. sädehoidon suunnitteluun); hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
2. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
3. Luennot ja muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot Taysin sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
07.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Röntgenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Julia Kritz
- Anna-Riikka Keihäs
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
20RHRöntgenhoitajat syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 24.5.2022
Uusintatentti syksyllä 2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sädehoidon suunnittelu 3 op; tentti
Laboraatiot (sis. sädehoidon suunnitteluun); hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
2. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
3. Luennot ja muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot Taysin sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
07.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Röntgenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Julia Kritz
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
20RHSJRöntgenhoitajat syksy 2020 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-tietää sädehoidon suunnittelun periaatteet
-osaa lukea sädehoidon annossuunnitelmaa ja kirjata sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman
-osaa ohjattuna käyttää sädehoitolaitteita oppimistilanteissa turvallisesti
Sisältö (OJ)
-sädehoidon suunnittelun vaiheet
-sädehoidon annossuunnittelun vaiheet
-sädehoidon dokumentointi
-annossuunnitelman tekeminen oppimistilanteissa
-sädehoitolaitteiden käyttö oppimistilanteissa
Esitietovaatimukset (OJ)
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
-osaa nimetä sädehoitoon liittyviä peruskäsitteitä
-osaa nimetä sädehoidon suunnittelun vaiheita
-osaa nimetä annossuunnittelun vaiheita
-osaa dokumentoida sädehoidon hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-osaa selittää sädehoitoon liittyvät peruskäsitteet
-osaa selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea annossuunnitelmaa ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
-osaa perustellen selittää sädehoidon suunnittelun vaiheet
-osaa perustellen selittää annossuunnittelun vaiheet
-osaa lukea erilaisia annossuunnitelmia ja dokumentoida tiedot hoitokorttiin
-osaa oppimistehtävänä tehdä sädehoidon annossuunnitelman hyväksytysti ja perustella valintojaan
-osaa oppimistilanteissa käyttää sädehoitolaitteita turvallisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 24.5.2022
Uusintatentti syksyllä 2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sädehoidon suunnittelu 3 op; tentti
Laboraatiot (sis. sädehoidon suunnitteluun); hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot (etä- ja lähiopetus), laboraatiot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Sädehoidon suunnittelu:
1. Jussila, A-L., Kangas, A. & Haltamo, M. 2010. Sädehoitotyö, sivut 78–152
2. Joensuu, H., Kouri, M., Ojala, A., Tenhunen, M. & Teppo, L. (toim.) 2002. Kliininen sädehoito, sivut 10–51
3. Luennot ja muu osoitettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op opiskelijan työtä (81 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan aloitusluennolla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Laboraatiot Taysin sädehoitoyksikössä; pakollinen läsnäolo
Laboraatiot TAMKissa; pakollinen läsnäolo
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimuksena
-sädehoidon laitteet ja säteilysuojelu sädehoidossa soveltuvin osin
-topografinen anatomia soveltuvin osin
Opintojakson ensimmäisellä luentokerralla tulee olla läsnä
Laboraatioissa 100% läsnäolovaatimus
Opintojaksosta pitää olla suoritusmerkintä opintorekisterissä ennen kuin opiskelija voi mennä ammattitaitoa edistävään harjoitteluun sädehoitoon